Ljusmängd i Amanos akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    #31
    Ja jag tycker också att diskussionen om fel inte hör hit. Det kan i så fall skötas privat mellan Kjell och Max Photo.

    Vad jag skulle vilja höra är vad som rekommenderas för ett sällskapsakvarium med mycket växter. Två alternativ kan tänkas:

    1) Cryptocoryne-arter, det vill säga mestadels lågväxande

    2) Echinodorus-arter, mest de vida och högväxande (inte magdalensis etc som är låga men kräver mycket ljus)

    Jag har/har haft Triton, AquaGlo, PowerGlo, Lumilux, Fluora och har ett Radium Biosun på lager. Men jag har inte lyckats dra några slutsatser än. Helt klart är att (i alla fall vissa exemplar) av Triton-rören lyser starkt, i alla fall tyckte jag det förr. PowerGlo slår det röret och Fluora var det också (visserligen rosa) drag i.

    Åsikter?

    Var köper man rör om man inte har tillgång till Akvarielagret? I vanliga akvarieaffärer brukar sortimentet vara smalt.

    /Micke

    310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, Svarta fantomtetror.
    Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).

    Ändrat av - MichaelLegner den 2002/04/26 20:36:01
    /Micke
    Mitt akvarium

    Kommentar

    • Aqua_Max
      • April 2002
      • 511

      #32
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Var köper man rör om man inte har tillgång till Akvarielagret? I vanliga akvarieaffärer brukar sortimentet vara smalt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      De flesta akvarieaffärer kan ta hem fler sorters rör på beställning. Det andra alternativet är att fråga i lampaffärer och elfirmor. De har förmodligen inte heller rören hemma, men tar också hem på beställning. Vilket utbud de har beror på vilka grossister de plockar från, så fråga på flera ställen. Ska du bara köpa ett fåtal rör kan det bli lång väntetid, alternativt dyrt styckepris, p.g.a. frakt och eventuella problem med minimiorder från grossisterna, men köper du mycket på en gång så kan det gå rätt så snabbt och få ett bra pris.

      ~~~ Max Photo ~~~
      ~~~ Max Photo ~~~

      Kommentar

      Arbetssätt...