Andmat, bra eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsviper
    • January 2008
    • 53

    #61
    jag håller med flera tidigare talare om att det är praktiskt med andmat.Sköder två gånger i veckan från vårt lilla växtkar och ger till malawisarna,Går åt som smör.Det går åt 7-8dl i veckan till dessa vrålhungriga monster och jag ser att dom mår mycket bättre och alla växter(ja,jag har växter i malawikaret)får stå i fred.Tycker inte att andmaten är nått problem.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #62
      Ursprungligen postat av Flaxss
      Andmat är en kortlivad flytväxt. det du ser i karet är hela tiden nya skott vartefter dom gamla dör ut. så du kommer inte få den mängd du beskriver. då där alltid ''finns plats'' för nya.
      Fick för omk 4 år sedan en snilleblixt och tänkte kolla om andmaten i 45 liters burken skulle begränsa sig själv, vecka 3 utan rensning gav jag upp med om jag minns rätt ett 4-6 cm tjockt täcke och dom hade växt sig frodigt stora, detta utan pmdd eller annan gödning, dock fanns det ett tjockt bottensubstrat som tillsammans med exkrementer och mulm mineraliserat sig under väldigt lång tid.

      Belysning=LE 11W
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #63
        Ursprungligen postat av Flaxss
        Andmat är en kortlivad flytväxt. det du ser i karet är hela tiden nya skott vartefter dom gamla dör ut. så du kommer inte få den mängd du beskriver. då där alltid ''finns plats'' för nya.

        Självklart finns det inte praktisk möjlighet att odla fram andmat motsvarande flera gånger jordens massa, men om det fanns plats skulle det vara möjligt, andmat kan fördubblas på mindre än två dygn, om du avrundar till två dygn jämnt har du kompenserat för "åldersdödsfallen", ta 1, och multiplicera med 2, 90 gånger, se vart du hamnar.

        Kommentar

        • Arctic
          • March 2009
          • 281

          #64
          fick andmats invasion i mitt första kar när jag var liten. var förjävligt. visst det var kul och häftigt till en början för det växte ju så fort men sen blev det bara äckligt och irriterande och tog liksom över hela karet och blääää.

          såg häromdagen att jag fått 3st små andmat med mig förmodligen då jag köpte växter på tradera och jag trodde jag skulle bli galen...det enda jag kunde tänka var neeeeej för sjutton inte igen! efter nogrant och metodiskt håvande tror jag att jag faktiskt blivit av med skiten...hoppas det håller sig borta :P

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #65
            Självklart finns det inte praktisk möjlighet att odla fram andmat motsvarande flera gånger jordens massa, men om det fanns plats skulle det vara möjligt, andmat kan fördubblas på mindre än två dygn, om du avrundar till två dygn jämnt har du kompenserat för "åldersdödsfallen", ta 1, och multiplicera med 2, 90 gånger, se vart du hamnar.
            Det skulle gå åt en hel del koldioxid.

            Om man nu skulle vilja använda andmat för att tvätta atmosfären från CO2, hur skulle man kunna förhindra att kolet åtegår till atmosfären när andmaten förmultnar?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #66
              Ursprungligen postat av defdac
              Det skulle gå åt en hel del koldioxid.

              Om man nu skulle vilja använda andmat för att tvätta atmosfären från CO2, hur skulle man kunna förhindra att kolet åtegår till atmosfären när andmaten förmultnar?
              Det skulle även gå åt en del andra ämnen, men det ska faktiskt ha skett helt naturligt med azolla en gång; http://en.wikipedia.org/wiki/Azolla_event
              Azolla har ju symbiotiska cyanobakterier som binder kväve åt azollan, ett problem mindre, dessutom bildar azolla delar som är mindre snabbnedbrutna.

              Men visst, biobränsle av azolla och andmat (beroende på lokala förutsättningar) som ersätter fossilt bränsle och en del foder som framställs med stora kostnader i form av fossilt bränsle och renar vatten skulle iaf bromsa dagens Co2-utveckling.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #67
                Ursprungligen postat av Erik...
                Det skulle även gå åt en del andra ämnen, men det ska faktiskt ha skett helt naturligt med azolla en gång; http://en.wikipedia.org/wiki/Azolla_event
                Den artikeln är ren bullshit. Nästan inget i den stöds av de citerade källorna, flera av källorna är uppenbart och antagligen med flit felciterade.

                Går man till originalpapperen ser man att den som skrivit wikipedia-artikeln tagit bort alla "sneak-words", och att originalförfattarna sa att man kan spekulera i att Azollan möjligen kan ha sänkt atmosfärens koldioxidhalt och därigenom bidragit till klimatförsämringen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #68
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Fick för omk 4 år sedan en snilleblixt och tänkte kolla om andmaten i 45 liters burken skulle begränsa sig själv, vecka 3 utan rensning gav jag upp med om jag minns rätt ett 4-6 cm tjockt täcke och dom hade växt sig frodigt stora, detta utan pmdd eller annan gödning, dock fanns det ett tjockt bottensubstrat som tillsammans med exkrementer och mulm mineraliserat sig under väldigt lång tid.

                  Belysning=LE 11W
                  jaså det säger du, vad jag vet så ruttnar andmat när den pressas under ytan. och därmed bildas det inte ett tjocklager under ytan. som jag skrev innan så förnyas beståndet snabbt och det finns därmed plats för nya hela tiden.

                  dessutom skulle många ruttna,tyna bort när ljuset blir mindre och mindre i ett sådant lager.
                  Senast redigerad av Flaxss; 06 April 2009, 12:34.

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #69
                    Andmat e mög och borde utrotas helt och hållet!!!

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #70
                      Jag såg ett litet skott andmat nu när jag bytte vatten i mitt 540. Jag är förskräckt. Tog ut skottet, stampade och spottade på det och brände det sen!

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #71
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Jag såg ett litet skott andmat nu när jag bytte vatten i mitt 540. Jag är förskräckt. Tog ut skottet, stampade och spottade på det och brände det sen!

                        Det räcker nog inte
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #72
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          jaså det säger du, vad jag vet så ruttnar andmat när den pressas under ytan. och därmed bildas det inte ett tjocklager under ytan. som jag skrev innan så förnyas beståndet snabbt och det finns därmed plats för nya hela tiden.

                          dessutom skulle många ruttna,tyna bort när ljuset blir mindre och mindre i ett sådant lager.
                          Jag tror inte heller på så pass tjockt lager. Men flera lager andmat har jag i alla fall i endlersburken och dessutom någon dryg cm gaffelmossa eller så. Men andmaten vill jag ha bort bara det innebär återkomsten av cyanon bara.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #73
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Jag tror inte heller på så pass tjockt lager. Men flera lager andmat har jag i alla fall i endlersburken och dessutom någon dryg cm gaffelmossa eller så. Men andmaten vill jag ha bort bara det innebär återkomsten av cyanon bara.
                            jo att det blir nåt lager kan väl hända, men det undre lagret dör ju snabbt också. det gör det i mina kar. dock vill jag ju ha välmående andmat så jag rensar ju så att ''alla'' har det bra.

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #74
                              Nope, andmaten var frisk och frodande, stora blad och alldeles lila flammig till färgen samt det 4-6 cm tjocka lager som jag tidigare skrivit.

                              Tilläggas kan att vattnet inte var helt stillastående.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • DAHLBERG
                                • September 2008
                                • 1598

                                #75
                                Ursprungligen postat av Johanski
                                Jag såg ett litet skott andmat nu när jag bytte vatten i mitt 540. Jag är förskräckt. Tog ut skottet, stampade och spottade på det och brände det sen!

                                Hörde du inte en svag röst säga:
                                "If you strike me down, I shall become more powerful than you could possible imagine!"
                                Senast redigerad av DAHLBERG; 06 April 2009, 16:35.
                                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                                540 liter kulfisk - T. lineatus
                                120 liter salt - Koraller och fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...