PMDD Stor skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    PMDD Stor skillnad?

    Efter några månader av förvirring så är nu mitt 230L igång på "riktigt" (Gjorde ett misstag med ljusblästersand och en sabla massa rötter...skitigt var ordet)

    Har planterat ganska mkt lågväxande växter som är tänkta att täcka botten längre fram. Har i 2 veckor använd PMDD. Räcker det? Eller är CO2 ett "måste" för fina akvarium växter? Jag har bra ljus.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med mycket ljus och PMDD så kommer växterna alltid vara CO2-begränsade. Att köra CO2-begränsat med mycket ljus är svårare än att köra med en CO2-anläggning.

    Det är alltid enklast att köra ljusbegränsat, men det är inte alltid så enkelt att hitta rätt nivå.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Vad är en rekommendabel nivå när det gäller ljuset?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Den nivå där växterna växer precis så fort som akvaristen önskar utan att det blir algodling.

        Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Easy carbo kan du komplettera med också, då får du ialalfall i lite av kolet från koldioxid (Rätta mig om jag har fel)

          Jag själv har genom sänkt ljustid till 11 timmar, Aquarelle lysrör, gödning med PMDD 1 gång i veckan, och punkt besprutning av easy carbo lyckats konkurrera ut cyano lagret som jag fick på roten innan.

          Sen hoppas jag att växterna blir kvitt kisel algerna nu när jag precis började göda 2 ggr i veckan.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • zoolander
            • August 2008
            • 271

            #6
            Nu har jag kört PMDD i 2 veckor (2 gånger) har mer alger än någonsin, det börjar se riktigt riktigt tråkigt ut.

            Jag matar inte speciellt mycket och jag har inte mkt fisk i karet. 50L vatten har jag bytt 1 gång i veckan. Karet är på ca 11-12H per dag, jag kanske borde sänka?

            jag har inga algätare förutom pansarmalar.
            Senast redigerad av zoolander; 18 February 2009, 12:55. Anledning: tillägg.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Börja göda två gånger i veckan och fortsätt med dett ett tag, du ser inte skillnad förrens efter några veckor,
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • zoolander
                • August 2008
                • 271

                #8
                Hur mkt vatten bör jag byta varje runda? (230 totalt)

                Kommentar

                • Sleep
                  • December 2008
                  • 246

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Den nivå där växterna växer precis så fort som akvaristen önskar utan att det blir algodling.

                  Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare.
                  Det kanske är jag som är trögg eller så står det på grekiska.

                  Grekiska---->Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare<------ Grekiska
                  Jag som är intresserad av växtakvarium vill förstå vad du skriver men man är ju inväcklingsförstörd (Eget ord) så jag fattar knappt något.

                  jag själv har ett kar på 250L
                  Som jag har ganska så mycket växter i. Kanske för mycket till och med.
                  Kör med 4 t-5 rör 39/w som är på i 11tim/dygn och kör med pmdd och EC.
                  Tycker väll att det växer någelunda bra. MEN vill att det växer bättre.
                  Nu kan det vara så att jag har växter som växer väldigt sakta. Men kanske gör något fel???
                  Mvh Glenn.

                  Kommentar

                  • zoolander
                    • August 2008
                    • 271

                    #10
                    Easy carbo vart köper man det, hur använder man det? Tack.

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleep
                      Det kanske är jag som är trögg eller så står det på grekiska.

                      Grekiska---->Jag kör runt 100 mmol/m2 vid bottnen enligt en Apogee PAR-mätare<------ Grekiska
                      Jag som är intresserad av växtakvarium vill förstå vad du skriver men man är ju inväcklingsförstörd (Eget ord) så jag fattar knappt något.

                      jag själv har ett kar på 250L
                      Som jag har ganska så mycket växter i. Kanske för mycket till och med.
                      Kör med 4 t-5 rör 39/w som är på i 11tim/dygn och kör med pmdd och EC.
                      Tycker väll att det växer någelunda bra. MEN vill att det växer bättre.
                      Nu kan det vara så att jag har växter som växer väldigt sakta. Men kanske gör något fel???
                      Som jag fattat så ger EC inte riktigt lika bra tillväxt som riktig CO2 så där borde du väl ha nästa steg om du vill har mer tillväxt.
                      Att belysa 11 timmar är inte heller helt nödvändigt, vill du ha belysningen på på morgonen och kvällen så funkar det att släcka nån timme mitt på dagen, ger inga negativa effekter möjligen nån positiv eller ingen alls

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av zoolander
                        Easy carbo vart köper man det, hur använder man det? Tack.
                        finns i dom flesta välsorterade akvariebutiker, eller om man frågar kan säkert dom som inte har det redan ta hem utan extra kostnad med nästa beställning dom gör från grossisten.

                        ska doseras dagligen i karet efter akvarievolym på samma sätt som pmdd fast mycket oftare, mäsk är en annan billig metod att få co2 i karet som ger bättre tillväx men större risk för alger om man inte är försiktig
                        Senast redigerad av Fuzzop; 18 February 2009, 15:01.

                        Kommentar

                        • Sleep
                          • December 2008
                          • 246

                          #13
                          Köpte mitt i akvarieaffär. Kan också köpa på nätet.
                          EC funkar som så att man ska ha 1ml per 50L vatten varje dag.
                          Jag som har 250 ska ha 5ml varje dag. Du ligger ju på samma ungefär.
                          Mvh Glenn.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            1-2ml per 50l akvarievatten tillsätts dagligen av Easy life's Easy carbo, blir dyrt i längden..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Sleep
                              • December 2008
                              • 246

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              1-2ml per 50l akvarievatten tillsätts dagligen av Easy life's Easy carbo, blir dyrt i längden..
                              Ja just det! Precis som Gaffel säger. Glömde att man kan ha i dubbel dos.
                              Men absolut inte mer än så.
                              Mvh Glenn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...