Cyano - KNO3 - Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    Cyano - KNO3 - Nitrat

    Ok
    Det är så att jag tänkte försöka att döda ihjäl den lilla cyanoodling som jag skaffat mig....
    Har i mitt tanganyikakar med några få växter fått en fläck med cyano, och som jag fattat det, så ska det gå att fixa med att få upp nitrathalten från noll som den är nu.
    Har gödd lite med pmdd så jag har kno3 blandad och klart, undrar nu hur mycket och hur ofta jag ska spruta det i cyanofläcken?
    mvh
    Anders
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det där är att gå den långa vägen, vad jag förstår. Du höjer nitrathalten, så att de andra växterna kan konkurrera med cyanon om de andra näringsämnena. Nitrat har ingen omedelbar verkan på cyanon.

    Omedelbar verkan har medel som t ex General Tonic och Easy Carbo.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Omedelbar verkan har medel som t ex General Tonic och Easy Carbo.
      EC har ingen effekt på cyano. (det ju inte en alg) Då är KNO3 mycket bättre även om det är att gå den långa vägen.

      Kommentar

      • Antee
        • September 2007
        • 165

        #4
        Jaha
        Så nu då jag har bara några vallisnerior så kanske det inte är rätt väg att gå med KNO3, finns ju inte så många växter som kan konkurera ut cyanon.
        Läste om General Tonic och såg att de är en fiskmedicin....vad är skillnaden på den och esha 2000? har bara den hemma...
        mvh
        Anders
        240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
        112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
        112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
        30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          EC har ingen effekt på cyano. (det ju inte en alg) Då är KNO3 mycket bättre även om det är att gå den långa vägen.
          Joho då. Jag körde ett sådant experiment. Glutaraldehyden i EC har antibakteriella egenskaper - och eftersom cyano är en bakterie (ok då, archae-bakterie), så är EC rätt elakt mot cyano också.

          Jag har det försöket beskrivet i en av mina trådar (med bilder och hela middevitten) om du vill läsa om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117700
          Senast redigerad av Jens A.; 03 February 2009, 19:59.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • MacedonianLion
            • January 2006
            • 18

            #6
            Der er et nyt produkt mod cyano alger, jeg har købt den men ænnu ikke tested den, her er linken http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1155&page=1
            <a href="http://www.zoonen.com/ref.asp?id=1272398">Gå till Zoonen.com</a>

            Kommentar

            • Mella
              • September 2007
              • 154

              #7
              Ursprungligen postat av Antee
              Jaha
              Så nu då jag har bara några vallisnerior så kanske det inte är rätt väg att gå med KNO3, finns ju inte så många växter som kan konkurera ut cyanon.
              Läste om General Tonic och såg att de är en fiskmedicin....vad är skillnaden på den och esha 2000? har bara den hemma...
              mvh
              Anders
              Är grundorsaken konstaterad till Cyano? Istället för att mecka med allehanda kemikaliska medel så fick jag stor framgång med (om man nu kan ha det) malaysiska sand snäckor de bökar runt bra i substratet, beroende på storlek på karet o mängd snäckor ( i mitt fall 63L) ca:4v se va cyanon som bortblåst , en tanke bara funka bra för mig, nackdelen är att snäckorna är kvar även när cyanon är borta men o andra sidan så luckrar de upp substratet..
              Sagt är sagt,.....

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Glutaraldehyden i EC har antibakteriella egenskaper - och eftersom cyano är en bakterie (ok då, archae-bakterie), så är EC rätt elakt mot cyano också.
                Funkade inte för mig när jag dushade en fläck Cyano med några ml Easy Carbo.. Så såvärst elakt kan det inte vara?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  eftersom cyano är en bakterie (ok då, archae-bakterie)
                  De är bakterier, inte arkéer.

                  Kommentar

                  • Mella
                    • September 2007
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sjöhane
                    De är bakterier, inte arkéer.
                    Både rätt o fel (ett sitat)
                    Det vetenskapliga namnet Bacteria omfattar numera enbart eubakterier. Skillnaden på Arkéer och bakterier är att Arkéerna saknar cellvägg.
                    Sagt är sagt,.....

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Rätt även om det finns bakterier som saknar cellvägg. Arkéerna finns ofta i extrema miljöer där andra arter inte trivs, t ex mycket kalla eller mycket varma platser, i saltsjöar, eller i havsdjupen eller i underjordiska sjöar.
                      Senast redigerad av stefant; 04 February 2009, 07:22.

                      Kommentar

                      • Antee
                        • September 2007
                        • 165

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mella
                        Är grundorsaken konstaterad till Cyano? Istället för att mecka med allehanda kemikaliska medel så fick jag stor framgång med (om man nu kan ha det) malaysiska sand snäckor de bökar runt bra i substratet, beroende på storlek på karet o mängd snäckor ( i mitt fall 63L) ca:4v se va cyanon som bortblåst , en tanke bara funka bra för mig, nackdelen är att snäckorna är kvar även när cyanon är borta men o andra sidan så luckrar de upp substratet..
                        Jo jag ska försöka att få tag i malajer bara det blir mildare väder, så jag kan få dom skickade till mig.
                        Ska lägga ut en köpesannons senare i vår.
                        mvh
                        Anders
                        240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
                        112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
                        112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
                        30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Funkade inte för mig när jag dushade en fläck Cyano med några ml Easy Carbo.. Så såvärst elakt kan det inte vara?
                          Hm. Underligt. Min krympte ihop och dog rätt snabbt av EC'n. Punktbehandling eller inte verkade dock inte spela någon roll. Kanske det var något annan mekanism än direkt giftighet då?

                          "Några ml" säger inte hur hög koncentration du fick i akvariet. Möjligen kan det vara så att det är långtidspåverkan som dödar cyanon mera än "duschen".
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mella
                            Både rätt o fel (ett sitat)
                            Det vetenskapliga namnet Bacteria omfattar numera enbart eubakterier. Skillnaden på Arkéer och bakterier är att Arkéerna saknar cellvägg.
                            Okej, jag har nu kollat upp detta lite till, och faktum är att de flesta arkéer har cellväggar.

                            Källa:

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ska testa igen får vi se med direktdush på Cyano. 2 ml EasyCarbo i min burk är dubbeldos tror jag. Problemet kanske är som du säger att man ska dosera kontinuerligt med EasyCarbo för att cyanon ska ge upp. Det gör inte jag. Jag doserar enbart dubbeldos direkt efter vattenbytet..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...