Gammal PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Gammal PMDD?

    Hej!
    Jag kommer ihåg att jag läst om hållbarheten på PMDD någonstans men nu hittar jag det inte. Inte heller kommer jag ihåg när jag blandade mina flaskor, men det har gått minst 3-4 månader .

    Min flaska med KNO3 ser ut att ha små tunna vita trådar i sig och i Micro+ flaskan finns några diffusa "moln" (mögel?).

    Kan det vara farligt att använda?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    #2
    Har inte hört talas om det du har i kno3 flaskan men i micro flaskan blir det som mögelklumpar. Har bara silat det genom ett kaffefilter och sedan använt. Har alla mina flaskor i kylskåpet men tror att det är viktigast med micron. Hållbarheten kan jag inte svara på. Kanske nån annan som vet?
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Micron står i kylskåpet. Dom andra två i rumstemperatur på golvet i det svalaste hörnet.
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Jag har också fått grejor i nitratflaskan och ofta i micron. Det har aldrig påverkat mina fiskar eller växter. Verkar inte så farligt.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          det funkar bra även om det blir lite skit i, själv bryr jag mig inte om att sila ut skiten och den är inte farlig, hållbarheten är annars ganska lång och min första pmdd blandningen stod närmare ett år utan att få några klumpar alls.
          Ska nu börja dosera torrt istället, mycket smidigare, bara ett drygt kryddmått blandat pulver per 100liter i veckan.

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #6
            Ursprungligen postat av Fuzzop
            det funkar bra även om det blir lite skit i, själv bryr jag mig inte om att sila ut skiten och den är inte farlig, hållbarheten är annars ganska lång och min första pmdd blandningen stod närmare ett år utan att få några klumpar alls.
            Ska nu börja dosera torrt istället, mycket smidigare, bara ett drygt kryddmått blandat pulver per 100liter i veckan.
            Låter väldigt smidigt. Häller du det direkt akvariet då eller blandar du med vatten först?
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Jag har också fått grejor i nitratflaskan och ofta i micron. Det har aldrig påverkat mina fiskar eller växter. Verkar inte så farligt.
              Vad bra
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av ToveTott
                Låter väldigt smidigt. Häller du det direkt akvariet då eller blandar du med vatten först?
                direkt i akvariet, att blanda i liten mängd vatten är nog inte så lyckat, finns en anledning till att man har 3 flaskor med lösning annars

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Är det inte svårt att dosera, att få en jämn blandning?
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    ja blandningen är väl det svåraste men väl ihopskakat så är det nog ganska jämnt och det är inte supernoga, att dosera ett rågat kryddmått är inte så svårt

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      direkt i akvariet, att blanda i liten mängd vatten är nog inte så lyckat, finns en anledning till att man har 3 flaskor med lösning annars
                      Vad händer om man mixar ihop det egentligen?

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        Det som kan hända är att ämnena reagerar med varandra. Men eftersom det är så svaga lösningar så borde det inte vara några problem att blanda om man nu skulle vilja det. Finns dom som kör med autogödning och för att underlätta har de då en blandning.
                        Peter Haack som säljer pmdd brukar rekommendera att man silar bort "luddet" med ett kaffefilter om man inte vill ha det i akvariet eller tycker det ser illa ut. Men det ska inte var farligt på någe sätt.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          direkt i akvariet, att blanda i liten mängd vatten är nog inte så lyckat, finns en anledning till att man har 3 flaskor med lösning annars
                          Jag tror att mina fiskar skulle försöka äta upp pulvret om jag hällde det direkt i akvariet. Men jag vet inte hur fort det löser sig, dom kanske inte hinner uppfatta det om jag häller i ett hörn där dom inte brukar få mat. Fast det blir inte aktuellt än på ett tag eftersom jag har gott om blandad lösning kvar.
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #14
                            Får fundera på om jag ska ta och sila micron.
                            Tack så mycket för alla svar, nu vågar jag lugnt fortsätta göda
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

                              #15
                              Ursprungligen postat av Skiren
                              Det som kan hända är att ämnena reagerar med varandra. Men eftersom det är så svaga lösningar så borde det inte vara några problem att blanda om man nu skulle vilja det. Finns dom som kör med autogödning och för att underlätta har de då en blandning.
                              Peter Haack som säljer pmdd brukar rekommendera att man silar bort "luddet" med ett kaffefilter om man inte vill ha det i akvariet eller tycker det ser illa ut. Men det ska inte var farligt på någe sätt.
                              Ingen fara då alltså. Bra att veta!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...