Alg blommning ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freakmange
    • January 2006
    • 319

    Alg blommning ?

    hej
    har problem med mitt 450l akvarium,har kraftig algblommning i vattnet,och får inte bort det hur jag än gör,har kört stort vatten byte två gånger och då haft i algmedel som skulle vara hur bra som helst,men efter ett par dagar så kommer det igen.har en t5 ramp och en ehiem proffesional 2 som drar runt vattnet...hjälp mig ? ser knappt mina malawi där i
    Shovel Power
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Är det svävaralger eller vilka alger talar du om?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Freakmange
      • January 2006
      • 319

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Är det svävaralger eller vilka alger talar du om?
      har inte fått helt grepp om vad det är ännu,ser ut som östersjöns vatten kan göra på sommrarna....alldeles grön grumligt
      Shovel Power

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Mitt råd är att du sänker dina ljustimmar ett tag tills du har tagit reda på vad som orsakat det. Typ 6-8H/dag.
        Har karet varit igång länge?
        Hur göder du?

        Jag har haft GW två gånger, den sista gången jag hade det gjorde jag inget och det försvann av sig självt på 3-4 v. (tillsatte bara bakteriekultur)

        Kommentar

        • Freakmange
          • January 2006
          • 319

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Mitt råd är att du sänker dina ljustimmar ett tag tills du har tagit reda på vad som orsakat det. Typ 6-8H/dag.
          Har karet varit igång länge?
          Hur göder du?

          Jag har haft GW två gånger, den sista gången jag hade det gjorde jag inget och det försvann av sig självt på 3-4 v. (tillsatte bara bakteriekultur)
          jag göder inte alls,har tänt 8 timmar,sänkt från 10....akvariet har varit i gång 3 månader, har samma vatten i 29 andra akvarium utan några som helst problem
          Shovel Power

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Har du gjort rent filtret för bra?
            Slammat bottnen för mycket?
            Står karet i soljus?

            Prova att ta kultur från ett annat kar (filtret) och häll ner i det drabbade karet. ( ja det kommer bli grumsigt men lägger sig)
            Gör så två dagar i rad och se vad som händer.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Glömde bort.
              Tillsätt kulturen vid släckning. Håll sen karet släckt i två dagar eller väldigt få timmar. (du behöver inte mörklägga det)
              Misstänker att du inte har några växter som kan ta skada.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                UV-C är annars ett alternativ även om det är av intresse att komma fram till VARFÖR du fått ett utbrott..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Freakmange
                  • January 2006
                  • 319

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  UV-C är annars ett alternativ även om det är av intresse att komma fram till VARFÖR du fått ett utbrott..
                  uv-c ? men jag håller med att jag vill veta varför,har ju som sagt inget problem i mina andra tankar. hade i mitt 1100 med som jag hade innan men det försvann efter behandling...men vägrar göra det i det här
                  Senast redigerad av Freakmange; 31 December 2008, 18:15. Anledning: felstavning
                  Shovel Power

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Har du andra växter i karet? Hur mår dessa? Oftast beror algblomning på näringsbrist (inte för mycket närning) och svängningar co2. Dessa svängningar uppkommer oftast vid vattenbyten och vid kraftig mulm i filtret eller andra processer i ruttnande växter.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Freakmange
                      • January 2006
                      • 319

                      #11
                      Ursprungligen postat av MattiasL
                      Har du andra växter i karet? Hur mår dessa? Oftast beror algblomning på näringsbrist (inte för mycket närning) och svängningar co2. Dessa svängningar uppkommer oftast vid vattenbyten och vid kraftig mulm i filtret eller andra processer i ruttnande växter.
                      Kör malawi kar utan växter...men har gjort två stora avatten byten ganska tätt för att bli av med algerna,även kemiskt då behandlat vattnet..men det kommer tillbaka på några dagar
                      Shovel Power

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Har du gjort rent filtret för bra?
                        Slammat bottnen för mycket?
                        Står karet i soljus?

                        Prova att ta kultur från ett annat kar (filtret) och häll ner i det drabbade karet. ( ja det kommer bli grumsigt men lägger sig)
                        Gör så två dagar i rad och se vad som händer.
                        ???

                        Har du testat mitt råd ännu?

                        Kommentar

                        • Freakmange
                          • January 2006
                          • 319

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          ???

                          Har du testat mitt råd ännu?
                          Hur mycket behöver jag ha över ungefär,bakteriekultur alltså....förutom i det stora akvariet så har jag ´bara fluval 4 or...inner filter alltså
                          Shovel Power

                          Kommentar

                          • Freakmange
                            • January 2006
                            • 319

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anettejt
                            Har du gjort rent filtret för bra?
                            Slammat bottnen för mycket?
                            Står karet i soljus?

                            Prova att ta kultur från ett annat kar (filtret) och häll ner i det drabbade karet. ( ja det kommer bli grumsigt men lägger sig)
                            Gör så två dagar i rad och se vad som händer.
                            Svaret är nej på alla tre frågorna =)
                            Shovel Power

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Freakmange
                              Hur mycket behöver jag ha över ungefär,bakteriekultur alltså....förutom i det stora akvariet så har jag ´bara fluval 4 or...inner filter alltså
                              Ju mer ju bättre. Och gärna två booster doser. (dag 1 o 2)
                              Att det kommer från innerfilter spelar ingen roll heller. Så ta lite grums från ett par stycken. Krama ur i lite akvarievatten så du inte sabbar kulturen bara. Spara inte grumset till dagen efter, utan ta alltid färsk kultur.

                              Funkar inte denna metod så finns det många kvar...Denna är dock varken kostsam eller arbetsam.

                              Frågan återstår dock på varför du har fått det och varför det kommer tillbaka efter två stora VB.
                              Med 30st kar så har du säkert en del erfarenhet själv med.

                              Ditt filter är inte igensatt väl? Eller har varit?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...