CO2-fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    #31
    ok, tack, då är det bara att lägga ner den idén.
    så man ska alltså släppa ut bubblorna så långt ner som möjligt.
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      man ska alltså släppa ut bubblorna så långt ner som möjligt.
      Ja fast den lilla extra biten bubblorna måste färdas kommer inte ge någon större skillnad i upplösning *om* det inte är mikrobubblor skapade av en keramisk diffusor eller t ex en högtrycks-Mazzei-venturi. Mikrobubblor är så små att dom färdas uppåt extremt långsamt och hinner ofta bli nästan helt upplösta påvägen upp.

      Syresten duger alltså inte. Egentligen inte en upponervänd pump som slår sönder gasen heller. Bubblorna blir för stora.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #33
        Ursprungligen postat av sme_h
        Varför köpa en vettig reaktor för 800:- när man bara behöver en PET-flaska, en sax och ett par sugploppar och 20minuter för att göra en egen? Kolla min konstruktion på zoonen, googla eller kolla på youtube.

        Har du överkapacitet i din pump kan det kanske räcka till både ytcirkulation och en reaktor. Jag kör 2st supersmå pumphuvuden till 1125 liter så om ditt flöde räcker beror väl på ditt akvarium och hur mycket co2 du vill ha. Jag har sänkt pH från 7.9 till 7.2 vilket gör att det växer skitbra. Inte 30ppm dock.
        Får du inte problem med att det bara bygger på mer och mer med gas?
        Jag gjorde en liknande variant och den blev till slut helt full med gas som inte löstes.
        Nu lät jag min drivas av ytterfilltert och dess flöde på pappert 1200 l/h
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #34
          Nu kör ju jag min CO2 genom venturin på samma eheim 19/27 diffusor som normalt sitter i änden på ett 2252 och dom bubblorna når INTE vattenytan.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #35
            Ursprungligen postat av flygrc
            Får du inte problem med att det bara bygger på mer och mer med gas?
            Jag gjorde en liknande variant och den blev till slut helt full med gas som inte löstes.
            Nu lät jag min drivas av ytterfilltert och dess flöde på pappert 1200 l/h
            Har fått det problemet om jag siktar för "högt" och sätter önskad pH för lågt. Med 7.2 funkar det om jag passar på att rensa de minifilter jag har på mina pumphuvuden när jag byter vatten. Annars tappar de i flöde ganska fort. Har kompletterat med en till jätteliten pump som bara blåser rakt upp i rektorn underifrån. Sedan justerar jag dessa strålar för att få maximal turbulens i kammaren (flaskan). Det viktiga blir sen att inte ge på bör mycket bubblor så att det "bygger på". Dagtid får jag räkna med att det tar ca 2-4 timmar att sänka pH från övre trigger på 7.25 till nedre på 7.15. Sedan då den slår ifrån tar det kanske 1-2 timmar innan den går igång igen. På natten är den mest av hela tiden. Med detta system går det åt väldigt lite CO2. Även när jag hade 30ppm (pH 6.9) i mitt 720 liters så räckte min 2kg-tub från juni (minns att killen skulle till fotbolls-EM) till jag bytte i September. Därefter räckte den ytterligare några veckor till i mitt nya.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            Arbetssätt...