CO2-fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    #16
    satt just och funderare på hur den skulel kunna slå sönder bubblorna på ett vettigt sätt.
    vad ska man då använda sig av?
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #17
      Bygg en egen annars.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • nysa81
        • October 2008
        • 224

        #18
        men men, om ja vill använda min fluval innerpump, hur går man tillväga då?
        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
        20L Körsbärsakvarium
        112L Sällskapsakvarium
        375L Växtakvarium

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ursprungligen postat av nysa81
          men men, om ja vill använda min fluval innerpump, hur går man tillväga då?
          stoppa en syresten precis innan insuget men detta ger inte riktigt lika bra upplösning, fast den är ok, kör själv den metoden till min mäsk.
          annars sätter ett t-kors på utblåset och tar den svagare strålen till en reaktor av nåt slag

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #20
            Har du bara en pump kanske det är lite besvärligare. Eftersom utflödet från reaktorn innehåller all co2 vill man inte ha den onödigt nära ytan. Jag fick problem med stillastående ytvatten så jag köpte ett extra pumphuvud till min
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • nysa81
              • October 2008
              • 224

              #21
              jag kör bara på halvt flöde på pumpen, det är ju bara att öka denna och dra en slang till reaktorn längre ner i karet? det funkar väl?

              men om inte den där JBL reaktorn var bra, vilken skall jag ha istället, ids inte bygga eget. samma gäller bubbelräknare
              Senast redigerad av nysa81; 02 December 2008, 21:35.
              "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
              20L Körsbärsakvarium
              112L Sällskapsakvarium
              375L Växtakvarium

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ursprungligen postat av nysa81
                jag kör bara på halvt flöde på pumpen, det är ju bara att öka denna och dra en slang till reaktorn längre ner i karet? det funkar väl?

                men om inte den där JBL reaktorn var bra, vilken skall jag ha istället, ids inte bygga eget. samma gäller bubbelräknare
                om du kör med ett T-kors så kan du dra en slang ner utan att tappa ytrörelsen, kör du på en reaktor liknande den jag länkade så bygger ju den i sig själv en bit neråt utan slang.
                Om du inte vill beställa från malaysia så finns det garanterat ett antal som bygger på samma princip i dom välsorterade butikerna

                denna är väl en större modell som bygger på samma princip men 10X så dyr

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  bubbelräknare kan du nog ta vilken som helst eller göra en egen enligt mäsk principen, dvs en liten petflaska eller annan tät behållare, 1slang går genom korken från gasflaskan ner till botten sen fyller man på lite vatten och den andra slangen går från korken upp till karet, inte så komplicerad historia så köper du en färdig kan dom liksom inte va så mycket sämre eller bättre

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Du kommer inte kunna få både bra upplösning och bra cirkulation i akvariet om du ska använda innerfiltret. Du måste antingen köpa ett extra powerhead för att driva reaktorn eller konvertera till ytterfilter. Det senare alternativet gör även att du slipper en massa junk i akvariet.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • sting
                      • September 2007
                      • 481

                      #25
                      Jag byggde en egen diffusor av en petflaska och en fluval2+ pump

                      Inte så vacker, men växterna gillar den

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #26
                        Varför köpa en vettig reaktor för 800:- när man bara behöver en PET-flaska, en sax och ett par sugploppar och 20minuter för att göra en egen? Kolla min konstruktion på zoonen, googla eller kolla på youtube.

                        Har du överkapacitet i din pump kan det kanske räcka till både ytcirkulation och en reaktor. Jag kör 2st supersmå pumphuvuden till 1125 liter så om ditt flöde räcker beror väl på ditt akvarium och hur mycket co2 du vill ha. Jag har sänkt pH från 7.9 till 7.2 vilket gör att det växer skitbra. Inte 30ppm dock.
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • nysa81
                          • October 2008
                          • 224

                          #27
                          men jag vill inte bygga en egen, jag vill köpa en reaktor/diffusor.
                          det skall vara snyggt och estetiskt tilltalande i karet.
                          men vilken variant funkar bram ska jag ta den från samma sida som det övriga i tyskland, eller finns det någon hos PWSS som funkar bra?
                          "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                          20L Körsbärsakvarium
                          112L Sällskapsakvarium
                          375L Växtakvarium

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #28
                            Om du är på jakt efter estetiska CO2 reaktorer och bubbelräknare så finns det tillverkade i glas, här är en länk till Aqua Medic och dom har även kraftigare reaktorer(som går att bygga av en slamhävert och en näve biobollar, DIY).
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • nysa81
                              • October 2008
                              • 224

                              #29
                              en liten fråga, funkar det att ansluta co2:an i den lilla luftventilen just vid utblåset på min pump, har en fluval 4+ inner?
                              tänkte, nog borde bubblorna slås sönder av vattenflödet?
                              spelar det någon roll om man släpper ut co2:an vid ytan eller är det bättre att släppa ut dem längre ner?
                              "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                              20L Körsbärsakvarium
                              112L Sällskapsakvarium
                              375L Växtakvarium

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #30
                                Om man jämför CO2 via venturin som du frågar om och CO2 in i filtret som slås sönder via impellern, så ger det senare finare/mindre bubblor.
                                Bubblor som når ytan går förlorade så att ha utplåset från filtret uppe vid ytan är ingen höjader oavsätt vilken av metoderna man kör.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...