Mina växter, växer inte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thinderella
    • November 2007
    • 9

    Mina växter, växer inte.

    Hejsan, jag undrar varför mina växter inte växer!
    Jag köpte en ny växt i somras men den ruttnade och dog efter 2 dagar Så jag undrar vad felet kan vara? Nya växter vill alltså inte växa, och sen har jag svarta hårstrån på mina andra växter, någon som vet hur man får bort dom?


    Tacksam för svar
  • aronman
    • October 2008
    • 79

    #2
    Hej!
    Skriv mer om ditt kar;
    Vad har du för belysning använder du nån gödning?
    vad har du för fiskar med mera.

    Kommentar

    • Thinderella
      • November 2007
      • 9

      #3
      Jag har ett lysrör men det är inte de bästa så jag ska byta ut det har ett 54 L akvarium, har en scalar som jag ska lämna till djuraffären snarast (den andra dog), guppy,neontetor, svärdbärare, platy, en sgumal och en sebrafisk.. 3 sebra fiskar dog men vet inte varför och sen har 4 neontetror dött, en scalar ( hade svamp) och en guppy nyligen! Har två likadana växter (en i mitten av karet och en bakom den andra) Vet inte vad dom heter :/ Sen har jag två små, en på höger sida och en på vänster vid min rot ( som är ungefär i mitten av karet) dom är små, men små halv smala blad och sen i mitten är stor och har feta smala blad..

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Byt ut lysröret mot ett philips aquarelle, powerglo eller sylvania aquastar sen börjar du kolla upp PMDD och EC (easy carbo), det finns massor att läsa om dom här på zoopet och om du följer skötselanvisningarna för PMDD och EC ihop med ett bra lysrör ska du se att växterna inte bara slutar dö utan även börjar skjuta nya skott och växa sig stora och fina
        Får jag gissa på att ditt akvarium är ganska nystartat? isåfall mata väldigt snålt INGEN mat ska få sjunka till botten under en månad och rengör inte filtret om vattnet rör sig så blir det snart mindre problem med fiskarna oxå om du kör på enligt ovan, gissar att du har problem med nitrit?

        Kommentar

        • Thinderella
          • November 2007
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          Byt ut lysröret mot ett philips aquarelle, powerglo eller sylvania aquastar sen börjar du kolla upp PMDD och EC (easy carbo), det finns massor att läsa om dom här på zoopet och om du följer skötselanvisningarna för PMDD och EC ihop med ett bra lysrör ska du se att växterna inte bara slutar dö utan även börjar skjuta nya skott och växa sig stora och fina
          Får jag gissa på att ditt akvarium är ganska nystartat? isåfall mata väldigt snålt INGEN mat ska få sjunka till botten under en månad och rengör inte filtret om vattnet rör sig så blir det snart mindre problem med fiskarna oxå om du kör på enligt ovan, gissar att du har problem med nitrit?

          Okii, joo jag ska köpa ett nytt lysrör Ahaa, för jag vill att dom ska växa bra och att det ska komma fler! Aa jag har haft det sen i mars, och jag matar rätt snålt :P Fast mina fiskar är jätte hungriga jämt

          Kommentar

          • Xzion
            • June 2007
            • 237

            #6
            Köp aquarellen
            Göd med PMDD i samband med vattenbyte + EC

            Simple as that... typ hehe
            One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
            Nine, ten, never sleep again.


            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av Thinderella
              Okii, joo jag ska köpa ett nytt lysrör Ahaa, för jag vill att dom ska växa bra och att det ska komma fler! Aa jag har haft det sen i mars, och jag matar rätt snålt :P Fast mina fiskar är jätte hungriga jämt
              Ok om det vart igång sen i mars så borde du kunna mata normalt, såvida du inte rengjort filtret väldigt noga eller för ofta så borde det funka hyggligt vid det här laget, men dom flesta som brukar ha så mycket problem med sina fiskar som du haft brukar ha nystartade kar eller rengör filtret på tok för noga eller ofta eller har ett väldigt litet filter som helt enkelt inte klara att ta hand om så pass mycket skit och då får nitritspikar iaf.

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                Du hittar PMDD här,supergödning för växterna ihop med Easy Carbo,en flytande kollösning som växterna behöver.
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • Xzion
                  • June 2007
                  • 237

                  #9
                  Lånar tråden lite, till min fråga angående i princip samma sak.

                  Är Easy Carbo lika bra som Co2 körd i reaktor?
                  One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                  Nine, ten, never sleep again.


                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xzion
                    Är Easy Carbo lika bra som Co2 körd i reaktor?
                    Nope...

                    Kommentar

                    • Galne-Gurra
                      • April 2008
                      • 1080

                      #11
                      Ursprungligen postat av Xzion
                      Lånar tråden lite, till min fråga angående i princip samma sak.

                      Är Easy Carbo lika bra som Co2 körd i reaktor?
                      Kan jag inte svara på,men Co2 är nog svårare att hantera i akvariemiljö,men EC blir betydligt dyrare i längden....
                      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        Kan jag inte svara på,men Co2 är nog svårare att hantera i akvariemiljö,men EC blir betydligt dyrare i längden....
                        Så du tycker inte det är svårt och jobbigt att komma ihåg att dosera Easy Carbo varje dag i karet? Då skulle jag vilja påstå att CO2 är lättare, Ända svåra är att veta vad man ska köpa men det vet ju många här.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Doserar 60ml KNO3, 60ml KH2PO4, 60ml NutriSI samt 12ml EC varje dag, inte mycket svårare än att ladda kaffebryggaren.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            Jisses vad mycket gödning du heller i? Hur stort kar har du egentligen?
                            Men nånting som måste göras varje dag räknas ju ändå som jobbigt. CO2 rör du ju aldrig
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Dubbel dos pmdd, 300l, om någonting är jobbigt eller inte avgör du själv, allting sitter i huvudet, annars sköter CO2 mäsken sig någorlunda själv..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...