Gröna alg(bommuls)tussar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matrix
    • March 2003
    • 135

    Gröna alg(bommuls)tussar

    Jag rullar upp dessa gröna bommulstussar med tandpetare varje dag och de bara ökar i antal. Akvariet har varit i gång i 4 veckor nu. Ingen gödning, ingen fiskmat, inga fiskar.

    220-liters akvarium
    vattenmängd = c:a 160 liter
    ph = 6.7,
    kh = 5
    ljusrör = 4*39watt, 2 st Tritonrör och 2 st Aquqstar och reflexer
    belysningstid = 10 tim
    växter, snabbväxande = 50%
    filter = biologiskt innefilter
    algätare = 12 Amanoräkor
    gödning: Co2 med controller
    bottensubstrat = sera floredepot, torv och rådagrus i tre olika grovlekslager.
    vattenbyte = 50% /vecka

    Jag tar tacksamt emot alla förslag på hur jag ska handskas med dessa envisa gröna algtussar. Amanoräkorna verkar inte äta dem. De käkar förvisso alger för fullt men inte tussarna.

    //KarlAxel


    Mvh
    //KarlAxel
  • Ace
    • March 2002
    • 55

    #2
    Om du har 4 lysrör i ett 200L kar kan det vara lite för mkt. jag skulle nöja mig med 2. du kan prova att ha lite mindre tänt, kanske 7h/dygn.

    och tack vare att du har en co2 maskin så kan det vara så att de blir för mkt av det goda för växterna och då börjar det bildas alger för att det finns överflödigt.

    Vem vet jag kan ha fel.
    //AcE
    Vem vet jag kan ha fel.
    //AcE

    Kommentar

    • matrix
      • March 2003
      • 135

      #3
      Hmmmm..... det ligger något i vad du säger men att ha tänt i 7 timmar låter lite. Kanske jag kan ha endast de främre lysrören tända i 5 timmar och därpå skifta över till de bakre i ytterligare 5 timmar?

      //KarlAxel
      Mvh
      //KarlAxel

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Om du har 4 lysrör i ett 200L kar kan det vara lite för mkt.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Helt fel. Med CO2 är det 0,78 watt vilket är i underkant för den som vill köra riktigt svåra och roliga växter 8-)

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        du kan prova att ha lite mindre tänt, kanske 7h/dygn.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Helt fel. 10 timmar minst. 12 timmar max. Härma naturen. Läs Aquarium Plants av Christel Kasselman eller Aquatic Plant Digest 8-)

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        och tack vare att du har en co2 maskin så kan det vara så att de blir för mkt av det goda för växterna och då börjar det bildas alger för att det finns överflödigt.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Helt fel. CO2 frambringar <b>ALDRIG</b> alger - speciellt inte tillsammans med ordentligt med ljus under minst 10 timmar. Vid dessa betingelser får man <b>mindre</b> alger. 8-)

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Kanske jag kan ha endast de främre lysrören tända i 5 timmar och därpå skifta över till de bakre i ytterligare 5 timmar?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Nej. Fullt flås i 10 timmar med CO2-utrustning.

        Med så fulländat ljus och felfri CO2-gödning tack vare pH-controller skulle jag våga gå ner till pH 6.5 (ja jag vet att man hamnar utanför det gröna området på CO2-tabellen). Samtidigt *måste* du se till att vattengöda rätt. I ditt läge är undergödning <b>mycket farligare</b> än övergödning.
        Om du inte vill köra med PMDD så ska du *minst* skaffa Tropica Mastergrow och *minst* göda 8 ml varje 50% vattenbyte och jag är nästan helst säker på att du även behöver skaffa KNO3 (från Hjortgatanszoo) för att inte få kvävebrist. Kanske t om KH2PO4 för att inte få fosforbrist.

        Ett järn-, nitrat- och fosfat-test skulle i ditt läge vara ohyggligt intressant att införskaffa. Jag gissar att dom skulle visa 0 ppm allihop 8-)

        _@_, www.akvarie.net _@_,
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          En fråga till matrix: Hur mycket bubblar det från växterna några timmar innan ljuset slocknar? Champangeglas?

          Med ditt ljus och CO2 så ska det vara Champangeglas varje dag, och är det inte det så är det helt säkert någon näringsbrist.

          Med tanke på att du inte har några fiskar så är jag 100% säker att så är fallet.

          Det hade varit fränt att ta KNO3, KH2PO4 och TMG och spraya några av växterna för att se det fototropiska gensvaret. Förmodligen skulle dom börja bubbla som galningar direkt 8-)

          _@_, www.akvarie.net _@_,
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • matrix
            • March 2003
            • 135

            #6
            Tack Defdac, det verkar som om Ace och jag var inne på fel spår.:-)

            Jag har beställt det du föreslog nu från Hjortgatans zoo.Om några timmar ska jag göra ordentliga vattentester, jag har precis köpt en aqua-test box för c:a 10 vttentester.

            Och vad gäller bubblandet, så vet jag ju inte riktigt hur mycket det ska bubbla. Men innan läggdags så stiger det väl upp c:a 4 stora bubblor per sekund från karet och säkert hundra pyttesmå som stiger upp i vad man kalla små pärlband.
            Jag är alldeles övertygad om att akvariet lider av näringsbrist eftersom många växter skjuter ut luftrötter t o m Hygrophila polysperman som jag har i ett hörn.

            Jag har frågat Kenneth på Hjortgatans zoo när jag ska börja göda och han har sagt att jag ska vänta några veckor till, men jag tror jag hellre följer växtnördens råd istället.:-)
            Mvh
            //KarlAxel

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Men innan läggdags så stiger det väl upp c:a 4 stora bubblor per sekund från karet och säkert hundra pyttesmå som stiger upp i vad man kalla små pärlband.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Låter förvånansvärt bra =) Jag gissar att din botten blir av med näringsämnen i en rasande takt 8-)

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Jag är alldeles övertygad om att akvariet lider av näringsbrist eftersom många växter skjuter ut luftrötter t o m Hygrophila polysperman som jag har i ett hörn.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Eeeexakt. 8-) Såfort jag begränsar t ex kväve så börjar växterna skjuta ut luftrötter direkt. Gjorde det häromveckan. Samma sak varje gång.

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Jag har frågat Kenneth på Hjortgatans zoo när jag ska börja göda och han har sagt att jag ska vänta några veckor till, men jag tror jag hellre följer växtnördens råd istället.:-)
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              I mer normala fall hade jag hållt med Kenneth, men jag har för mig att de flesta källor (APD) är överrens om att det bara behöver gå 2 veckor innan man börjar vattengöda när man kör så hårt med CO2 och mycket ljus.
              Jag hade nog dock i ditt fall tagit en mycket svag KNO3-lösning och testat med först innan jag började med Micro+. Jag gissar att Flora depoten inte är att leka med och det faktum att dina växter lyckas fotosyntetisera rätt bra och dina Cladorophoraalger tyder på att det finns gott om järn/mikro. Du får redovisa här vad dina test säger *spännande* 8-)

              _@_, www.akvarie.net _@_,
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • matrix
                • March 2003
                • 135

                #8
                Så var vattentesterna gjorda (det tog ett tag innan katten hoppade ned från ljusrampen, jag ville inte störa honom när han låg och sov).:-)

                Mycket riktigt låg nitrat och fosfat på 0, även nitrit och ammonium/ammoniak. Faktiskt låg också järn på 0 samt koppar.

                pH = 6.5 (jag omprogrammerade controllern som du sa).
                kH = 5 (jag tillsätter bikarbonat vid vattenbyte, annars är det 2)
                gH = 7 (förvånande...jag har hört att det ska ligga mellen 2 och 3 i Örebro)

                Kanske borde jag tillsätta järn, (jag har köpt från Hjortgatans) men är det klokt att tillsätta MG (det har jag också hemma) om det inte finns nitrat och fosfat? Då gynnar det väl bara algerna, eller...?

                Jag lär väl inte få NO3 och KH2PO4 förrän i mitten av veckan. Ska jag vänta med gödning till dess?

                Mina Heterantheaplantor ser ut att behöva näring, stackarna. Bladen börjar få mörka, silverskimrande fläckar. Lite järn kan väl inte skada, eller...?

                //KarlAxel

                Mvh
                //KarlAxel

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Mycket riktigt låg nitrat och fosfat på 0, även nitrit och ammonium/ammoniak. Faktiskt låg också järn på 0 samt koppar.
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  =D
                  Ypperligt exempel på att man <b>aldrig</b> kan konkurrera ut alger genom att begränsa gödningen.

                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  men är det klokt att tillsätta MG (det har jag också hemma) om det inte finns nitrat och fosfat? Då gynnar det väl bara algerna, eller...?
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Mycket riktigt. TMG i det här läget kommer bara boosta algerna - speciellt din Cladorophora som gillar järn.
                  Mikrogödningen i TMG kommer inte råda bot på begränsningen som råder hos växterna (enligt Liebigs minimumlag) vilket kommer göra att intaget blir mycket marginellt av mikros hos växterna.

                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Jag lär väl inte få NO3 och KH2PO4 förrän i mitten av veckan. Ska jag vänta med gödning till dess?
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Låter som en extremt bra ide' av ovanstående anledning.

                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Mina Heterantheaplantor ser ut att behöva näring, stackarna. Bladen börjar få mörka, silverskimrande fläckar. Lite järn kan väl inte skada, eller...?
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Lysande exempel på att växten börjar bryta ner sig själv i jakten på kväve. Förmodligen kvävebrist.

                  I detta läget tror jag faktiskt inte det är någon bra ide att göda med TMG då bristen du ser inte avhjälps av TMG. Om du känner dig vågad så häver du i lite TMG, men jag tror faktiskt du kommer märka bäst tillväxt hos dina gröna bommulstussar (förmodligen en variant av Cladorophora) och dessutom kommer växterna förmodligen smälta sig själva i jakten på kväve.

                  KNO3, KH2PO4 och TMG i det här läget gissar jag hade fått ditt akvarium att inom några minuter bli ett Champangeglas =)


                  _@_, www.akvarie.net _@_,
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag måste säga matrix att dina förutsättningar för sanslös tillväxt är helt klockrena. När du får ämnena från Hjortgatanszoo får du lova att berätta hur det går 8-)

                    _@_, www.akvarie.net _@_,
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • matrix
                      • March 2003
                      • 135

                      #11
                      Tack Defdac för dina värdefulla råd. Jag ska se om jag inte kan hitta No3 och KH2PO4 på apoteket så länge. Det känns så grymt att missköta växterna på det här viset.;-)

                      //KarlAxel
                      Mvh
                      //KarlAxel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...