Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Co2

    Jag har ju precis startat ett akvarium där jag ska odla växter. Jag använder PMDD som växtnäring men har börjat funderar lite på det här med Co2. En gång när jag inte kunde så mycket om akvarium hade jag ett plaströr i akvariet och från den gick det en slang till en tub som var kopplad till en gasflaska (allt köpt i ett kit). Man skulle fylla plaströret på morgonen (tror jag det var) och sedan minskades gasen i behållaren under dagen. Var detta något som gav växterna något?

    Jag vet att många förespråkar mäsk (eller hur det nu stavas) men jag tycker att det verkar lite läskigt och komplicerat. Har försökt sätta mig in i hur man kopplar det men fattar inget alls.

    Finns det något enklare sätt att få till Co2 till akvariet så att växterna växer och mår bra? Relativt billigt gärna.
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    #2
    Mäsk kanske låter läskigt, men är en väldigt naturlig process. Fram till för inte så länge sedan var det faktiskt så vi producerade största delen av CO2 som användes i detta land. (tills för kanske 8 år sedan)

    Det kommer bli svårt att hitta någon billigare metod. Enklare finns, men då blir det vanligtvis betydligt dyrare.

    ________________________________

    Jag kan börja med att förklara mäskmetoden:
    Enkelt beskrivet så behövs endast ett tättförslutet kärl med en nippel som en slang kopplas på och leds ner i akvariet.
    För att försäkra sig om att så mycket CO2 som möjligt löser sig i vattnet leds vanligt vis denna slang in i en liten pump eller till insuget för den externa pumpen.
    När sockervattnet jäser så bildas C02 som trycks upp genom slangen och ner i akvariet.

    Detta är principen. Konstruktionen kan givetvis förbättras lite för att undvika olyckor/framtida problem.
    Ex. på förbättringar av konstruktionen
    1. Extra flaska med vatten för att unvika jästsvamp i akvariet.
    I stället för att koppla slangen direkt ner i akvariet leder man den till ett annat kärl där gasen får bubbla ner. Ytterligare en slang går från "vattenflaskan" upp i akvariet.
    2. Backventil
    Köps för 20 kr och är en billig försäkring ifall man skulle få hävert och akvariet sakta börja tömmas via CO2-slangen.
    3. Använd en liten intern pump för att diffusera CO2 och koppla denna till belysningstimern.

    Investering: ca 300kr (socker/jäst/bikarbonat mellan 200-400kr om året)
    ________________________________

    Om enkelhet prioriteras så skulle jag nog bara använda Easy Carbo, som till sätts (vanligen dagligen) och så nöjer man sig med det.
    Easy carbo är inte snorbilligt, så det kostar väl mellan 400-1500kr per år beroende på akvariestorlek och växtmassa. Och själv så ser jag mer EC som ett komplement till CO2 inte ersättare.

    __________________________________________

    Ur investeringsaspekt är nog ett färdigt CO2-kit det dyraste. Men vanligtvis så tjänar man på det i längden. Eftersom variation bland dessa är rätt stor orkar jag inte gå in i detalj.
    Pris: 3000-5000 kr (+ årlig CO2 refill 200-500kr)

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Var detta något som gav växterna något?
      Har för mig att ett växtakvarium käkar runt 10-12 gram CO2 per 100 liter per dag och ett rör inne i akvariet borde inte kunna innahålla mer än, ptja, 0 gram avrundat.

      Lite ger det nog, men effekten tror jag knappt blir synlig.

      Har försökt sätta mig in i hur man kopplar det men fattar inget alls.
      Köp isåfall ett Hagen-kit med trappa och färdig behållare som är färdigkopplat. Gillar du effekten tror jag du snabbt hittar ett eget recept på mäsk som du trivs med så du slipper köpa Hagens pulver:


      Ett annat enkelt alternativ är EasyCarbo. Flytande kol kan man säga som man tillsätter varje dag.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Hagen grunkan ser ut som sportdrycksflaska innehållande jästsvamp/socker/bikarbonat/protein med trappan i änden av slangen, hoppas dom säljer den med backventil.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Var hittar jag hagenkitet? Det blev bara en bild på länken. Går det alltså att hälla i mäsk i samma flaska så att man slipper göra alla kopplingarna som stod på mäsk-beskrivningen? Fast å andra sidan är det den där jäsprocessen som jag tycker är lite läskig. Är nog rädd att det ska jäsa för mycket och hända något, typ övertryck i flaskorna.

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Ursprungligen postat av cillan
            Var hittar jag hagenkitet? Det blev bara en bild på länken. Går det alltså att hälla i mäsk i samma flaska så att man slipper göra alla kopplingarna som stod på mäsk-beskrivningen? Fast å andra sidan är det den där jäsprocessen som jag tycker är lite läskig. Är nog rädd att det ska jäsa för mycket och hända något, typ övertryck i flaskorna.
            Det är tack vare det att man inte använder tryckbehållare utan istället vanliga plastdunkar eller PET-flaskor som risken för olyckor blir minimal. Korkarna håller tätt till en viss grad, såpass att gasen orkar trycka ned några dm i akvariet, men inte så tätt att man riskerar exploderade flaskor. Skulle trycket i flaskan/dunken av någon anledning börja bygga upp sig så mycket så kommer gasen börja läcka ut genom korken till slut.

            Jag tror (bara utifrån vad man läst här och på andra forum) att olyckor med mäskflaskor är mycket ovanligare än t.ex. läckande akvarium. Men det kunde ju vara intressant att höra om det hänt för någon?

            Själv har jag använt mäskdunkar i drygt två år nu utan problem. Haft ett par tillfällen då pumpen satt igen sig med baksug som följd, och det skulle kunnat ge problem ifall jag inte använt luftningsslang i systemet, men som sagt inga problem med för mycket tryck i dunkarna.

            JonasN: J-klar vad bra sammanfattning om de olika sätten att använda CO2 på, skulle klistras på vilket annat forum som helst! Här blir det "guldstjärna" från mig istället
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Går det alltså att hälla i mäsk i samma flaska så att man slipper göra alla kopplingarna som stod på mäsk-beskrivningen?
              Jupp stämmer bra!

              Fast å andra sidan är det den där jäsprocessen som jag tycker är lite läskig. Är nog rädd att det ska jäsa för mycket och hända något, typ övertryck i flaskorna.
              Aha ok, det är en ganska sund inställning. Det gäller att ha lite koll på mäsk, speciellt om man inte har tvättflaska och är lite osäker på hur mycket sprutt det blir på gasutvecklingen.

              Trappa är dock bra för mäsk då den kommer släppa förbi den mästa gasen oupplöst om det blir för bra fjutt på mäsken.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Hagen grunkan ser ut som sportdrycksflaska innehållande jästsvamp/socker/bikarbonat/protein med trappan i änden av slangen, hoppas dom säljer den med backventil.
                Nope, det är ingen backventil i kitet.

                Ursprungligen postat av cillan
                Var hittar jag hagenkitet? Det blev bara en bild på länken.
                Alla zoobutiker som handlar från grossisten Imazo kan ta hem den åt dig, om de nu inte har den hemma.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Den här var det vi hade: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...85b880aeb82a59

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av cillan
                    det kanske kan hjälpa att hålla lite växter i fint skick och vid liv men knappast ge nån större tillväxt.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Den provade jag för ett gäng år sedan, och inte med någon större succé.
                      Flaskan tog slut ganska fort och den gick inte att återfylla, sedan var det ingen direkt automatik på fyllningan av co2 utan när det tog slut i burken fick man gå dit och trycka igen.
                      Då funkar det 100 ggr bättre med mäsk om jag ska vara ärlig.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #12
                        Näe påfyllning tror jag inte det finns men det går att köpa bara flaskan.

                        Kommentar

                        • JonasN
                          • September 2008
                          • 357

                          #13
                          Blir det inte rätt dyrt i lägden?

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #14
                            Det blir det säkert. Jag har inte tänkt köpa den igen men jag tror heller inte att jag kommer börja med mäsk om inte någon kommer hit och kopplar ihop det, installerar det i akvariet, säger precis hur det ska vara och skötas, vad som kan hända och vad man gör i så fall.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Då är jag lite frågande till din trådstart om jag ska vara ärlig.
                              Kolla in det systemet som Defdac länkade till, det funkar faktiskt ganska bra, är ett billigt alternativ samt är heller varken farligt eller svårt att använda. Bruksanvisning medföljer i lådan så det är bara att följa denna.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...