Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    #61
    Jag har haft mitt akvarium igång i två veckor. En del växter är typ dubbelt så stora som innan och andra är fulla med sidoskott. Använder easy-life easycarbo varje dag och profito 1gång per vecka. Det växer så det knakar. Mycket ljus, gödning och bra växter. Vilket kan ha haft störst effekt? Fick av erfaren akvarist toppskott och sticklingar. Placerade ut dem med gott om utrymme. Trodde det skulle ta lång tid men oj vad de växer...

    blir nyfiken på PMDD - var får man tag i?

    undrar nybliven akvarist

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #62
      Ursprungligen postat av Uli
      blir nyfiken på PMDD - var får man tag i?
      Här tex: http://www.haack.se/pmdd/
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Uli
        • December 2008
        • 51

        #63
        Lecakulor flyter upp. Jag har något liknande fast special för akvarium. Det ser ut som små lecakulor och är brända. Rödbruna till färgen. Flöt rätt länge innan de sjönk. Växterna trivs verkligen bra i dem. Rötterna flätar in sig i kulorna. Importerat från tyskland fast jag har köpt i butik i stockholm. Lite svåra att plantera i eftersom de är lättare än sand grus (det har hänt att planterad växt flytit upp efter en stund).

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #64
          Aquaclay heter det du har, och Södermalms akvarieaffär är än så länge de enda somsaluför det i Sverige.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #65
            Mycket ljus, gödning och bra växter. Vilket kan ha haft störst effekt?
            Koltillsättning brukar ge mest effekt, i ditt fall EasyCarbon.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Uli
              • December 2008
              • 51

              #66
              ja. det var där jag köpte! visste inte att det hette aquaclay. tack för infon

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #67
                Har tagit lite bilder idag efter att jag fixat lite i akvarierna. Före-efter bilder. Har inte hunnit beställa PMDD än, men troligen denna vecka som kommer eller veckan där på. Först ut 112L.
                //Camilla
                Bifogade filer
                Senast redigerad av C.Ciklid; 04 January 2009, 20:29.
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #68
                  54L sällskap. 20l är ingen idé att ens fota. Har inte hänt något alls knappt.
                  //Camilla
                  Bifogade filer
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #69
                    Kul med lite egen forskning. Ser nu framemot ditt försök med PMDD. Så kan s jag oxå slår till på och löper PMDD. Jag hade planer på ett försök med vanlig Blå korn i en 3l burk med växter och snäckor men jag lcykades inte med att lägga vantarna på den tilltänkta burken. Sedan tapapde jag lite intresset för teste för det var flera som gjort den redan här på forumet ....
                    Fast jag startade upp min räk/växt burk med Blåkorn (före räkorna kom dit men snäckorna kolada inte i vart fall).
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...