Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    Ser ju kalas ut. Bara lite prickalger på echinodorusen som även ser lite kvävebristaktig ut, men det grejjas säkert när du börjar med PMDD.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #47
      Ursprungligen postat av defdac
      Ser ju kalas ut. Bara lite prickalger på echinodorusen som även ser lite kvävebristaktig ut, men det grejjas säkert när du börjar med PMDD.
      Ja, de där j****la algerna sitter som berget på rutorna med! Inte så de liksom tar över hela akvariet, men de sitter där. Carbon är snart på väg att ta slut då jag även tillsätter lite i ett annat kar med. Jag har kollat lite på pmdd men nu börjar kladdet... Ok.. jag kanske är bekväm av mig och vist, det skall blandas med vatten osv... Men om jag nu skall inhandla pmdd, skall jag inhandla hela kittet med Bulk, NutriSi och Micro+???

      //Camilla
      Senast redigerad av C.Ciklid; 16 December 2008, 14:42.
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #48
        Enklast för dig blir om du köper portionsförpackningar. Då har du att välja på 2 varianter. Antingen med NutriSI eller Micro+, Micro+ skulle jag välja i ditt läge.

        Fördelen med portionspaketen är att du bara behöver hälla innehållet i 3st 500ml flaskor och fylla på med vatten. Sen är det lika enkelt som vilken gödning som helst.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #49
          Micro+ ProFe med extra järn, är det något kanske?? Eller kanske jag bara skall testa Micro+ till att börja med...?
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #50
            Prickalger är förresten tecken på fosfatbrist som du också roder bot på med PMDD.
            Testa Mikco+ att börja med.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Mikael64
              • January 2008
              • 656

              #51
              Nu blev jag nyfiken, varför Mikco+
              Hennes KH är under 7
              Det står ju på Haacks PMDD sida att man ska använda NutriSI vid KH under 7
              Eller är det något jag har missat
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
              Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
              http://www.tanganyika.se/index.php
              Mvh Mikael

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #52
                Ursprungligen postat av Mikael64
                Nu blev jag nyfiken, varför Mikco+
                Hennes KH är under 7
                Det står ju på Haacks PMDD sida att man ska använda NutriSI vid KH under 7
                Eller är det något jag har missat
                Det var det jag åxå var lite fundersam på (läste på samma sida). Kanske köra Micro+ tillsammans med NutriSi?
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Jag har KH runt 2,5 och tycker inte NutriSi funkar något vidare. Jag har 5 kg över om någon vill ha..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mikael64
                    • January 2008
                    • 656

                    #54
                    Varför jag undrar är att jag nästan samma värde som Camilla.
                    Tycker du att jag borde byta ut NutriSI mot Micro+ istället.
                    GH 6
                    KH 3
                    pH 7.5
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
                    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
                    http://www.tanganyika.se/index.php
                    Mvh Mikael

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Om du inte ser några mikrobrister behöver du absolut inte byta. Jag hade svårt att få fram röda färger. Snabbväxare fick ofta bleka toppar. Järnätare som P. helferi och HC har fått en helt annan vigör sedan jag började använda alternativt järn.

                      Jag har fortfarande NutriSi i min torrmix som jag ger en gång i veckan efter vattenbytet men sedan jag börjat antingen droppa ner 3 droppar Ferrogan var och varannan dag eller som numera 8 droppar Mikro+ så ser det helt annorlunda ut vad gäller färger. P. helferi är speciellt bra att se mikrobrister på. Den får ny blek tillväxt direkt om inte mikronivåerna är bra.

                      Men som sagt, ser man inga mikrobrister behöver man inte byta.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #56
                        Hmmm.... Tror det snart ligger en beställning på pmdd.

                        Nu när man har testat Easy-Life produkterna som enligt säljaren skulle räcka med de två produkter jag köpte, Profito och EasyCarbo, är man kanske lite smått besviken. Med tanke på Easy-Life´s "bildbevis" på ett 3-veckors användande av dessa produkter, så tycker jag det var missvisande jämfört med det jag lyckades åstadkomma.

                        Visserligen finns det även fler produkter inom växt delen från deras sortiment. Easy-Life Ferro, Easy-Life Nitro och Easy-Life Fosfo. Ferron är alltså järntillskott och Nitro (nitrat) skall kombineras med Carbon=kol, Fosfo=fosfat och Ferro=järn.
                        Dessa har ett snittpris på:
                        Easy-Life Ferro 90:-
                        Easy-Life Fosfo 90:-
                        Easy-Life Nitro 90:-
                        Samtliga på 250ml.

                        Jag tycker nu att det drar iväg prismässigt sätt för mig som amatör om jag även skall tillsätta dessa andra produkter för att få det där super resultatet.
                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #57
                          Som sagt, köper du PMDD (för en bråkdel av kostnaden) så är det enda merjobbet att hälla ner de olika ingredienserna i flaskor och fylla på med vatten.
                          Sen är det ju en färdig näring som bara ska doseras som vilken näring som helst.

                          Men nu ska jag suta med propagandan så jag inte förstör ditt expriment
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #58
                            Jag kommer inte köpa de andra "ingredienserna" från Easy-Life. Både Carbo och Profito låg prismässigt runt 100:-/st (250ml flaskor), vilket jag kunnat ta om det verkligen gett det resultat som det visades på bilden. Kommer köpa PMDD Micro+ enkelpack för 60:- (hade för mig att det var mycket dyrare då jag testade det.... men men). Skall inhandla det i dagarna nu.

                            Mitt experiment med Easy-Life känns härmed avklarat.
                            Den 5/11 satte jag alltså igång med att tillsätta Profito och Carbo i 3 akvarium. I 20l burken med enbart profito har växterna blivit lite grönare. Men inget man direkt hurrar över. I 54l med normaldosering av profito och carbo har det inte heller direkt hänt mycket. Afzeliin har visserligen skjutit skott vilket inte hänt så länge jag haft växten. Men det saknas vissa ämnen, väldigt märkbart på ozeloten, som gör bladen något tunna och fransiga längst ut på toppen. Javamossan stortrivs här i. 112L har växterna blivit grönare, det har skjutits skott men det saknas alltså ämnen här i med.
                            Jag kommer alltså testa pmdd nu.

                            Fiskar verkar inte ha tagit skada på den högre dosering i 112L. Frågan är fortfarande om snäckorna som förlorade sina tentakler här i blev påverkade av den större mängd carbo? Skalet verkar ha klarat sig. De har dock inte vistats här i mer än några veckor innan de flyttades pga att deras tentakler "försvann". I 54l går asiatiska filtreräkor och inte de heller verkar ha blivit dåliga av normal dos av carbo.
                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #59
                              Nej PMDD är billigt som f-n, för att använda ett kraftuttryck.

                              Det du får för 60kr motsvarar (förutsatt att det doseras lika och ger samma näringsnivåer):
                              2x250ml Easy-Life Profito
                              2x250ml Easy-Life Fosfo
                              2x250ml Easy-Life Nitro

                              Svårt att argumentera för att INTE använda något som är ca 10ggr billigare.

                              Easy-carbon får du dock fortsätta köra, alt börja med mäsk eller trycksat CO2.
                              Senast redigerad av heeke; 17 December 2008, 12:31.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • C.Ciklid
                                • February 2005
                                • 12055

                                #60
                                Ursprungligen postat av heeke
                                Nej PMDD är billigt som f-n, för att använda ett kraftuttryck.

                                Det du får för 60kr motsvarar (förutsatt att det doseras lika och ger samma näringsnivåer):
                                2x250ml Easy-Life Profito
                                2x250ml Easy-Life Fosfo
                                2x250ml Easy-Life Nitro

                                Svårt att argumentera för att INTE använda något som är ca 10ggr billigare.

                                Easy-carbon får du dock fortsätta köra, alt börja med mäsk eller trycksat CO2.
                                Jag kan stå ut med att köpa carbo.
                                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...