Bruna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    Bruna alger

    Har fått problem med bruna alger nu på senaste. Det började när jag bytte rören för dem va för gamla. Har försökt att vänta ut dem och köra på samma gödning varje vecka men nu har det gått ca 5-6 veckor och dem försvinner inte. Inte för att dem ökar heller, ligger på samma tillväxt hela tiden. Vad gör jag för fel?

    Mina värden innan VB:
    ph 7.0-7.5
    gh 6
    kh 3
    no3 25
    fe 0.1

    205 liter
    2x30 aquarelle med reflektorer
    Dubbeldos pmdd 1 gång/vecka vid VB

    Har rätt så hög fisklast
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Ofta kan ju dåligt ljus ge brunalger. Men du har ju 2*30 aquarelle med reflektorer vilket inte är inte särskilt mycket, men räckte tydligen förut. Konstigt.
    Har du mycket flytväxter som skuggar? Är reflektorerna smutsiga?
    Eftersom du inte har så många watt per liter vatten så kanske du har för mycket näring i karet och brunlagerna poppar upp? Uppkommer brister om du sänker näringsinnehållet något?

    En ancistrus är annars mycket effektiv mot dessa alger.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Lysmask
      • March 2007
      • 251

      #3
      Hade phillips TLD 765 innan jag bytte men dem var ett och halvt år gamla och utan reflektorer. Inga flytväxter men har lite valisneria på ytan som jag klipper så den skuggar inget. Putsar på reflektorerna nästan varje vecka. Det konstiga är att min Hygrophila Corymbosa "Siamensis 53B" visar ändå lite bristsymptom även med dubbeldos. Värdena ligger ju inte heller så högt. Men den kanske får för mycket av nåt så det visas på det viset...? Hade ancistrus innan men gav bort dem då dem knaprade för mycket på växterna...

      Känns lite som ett hopplöst fall detta...
      205 l, 31 l
      Mvh Lisa

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nystartat kar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lysmask
          • March 2007
          • 251

          #5
          Ne det har varit igång i ca ett och halvt år nu.
          205 l, 31 l
          Mvh Lisa

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Har svarat dig på det andra forumet, men ang dina 53B så kräver de inte högre doseringar av allt i PMDD utan du skall däremot köpa hem bulk av K2SO4 och ge upp till 10PPM i veckan.

            Kommentar

            Arbetssätt...