Hur mycket törs man göda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Hur mycket törs man göda?

    Startade mitt akvarium 18/1-03.Fyllde botten (under gruset)med Sera Floredepot.Alla växter tog sig jättebra i början,Vallisnerian växte som ogräs.Nu tycker jag att skotten från Valisnerian inte tar sig någonting,dom liksom stannar i växten och inga nya skott kommer.Däremot växer dom mer långsamtväxande växterna bra.Är det så att växterna växer olika bra,att dom tar igen sig för att sedan börja växa igen.Har Floredepoten gjort sitt så att jag behöver komplettera med någon mer gödning?Ljuset verkar räcka eftersom det har växt mycket bra och en del växter växer bra nu.Hur mycket törs jag göda innan det blir övergött och alger börjar ta över karet som är på 152L?Har gott om växter med en bra mix på växthastigheten.
    /Micke
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    #2
    Använder själv TMG (flytande gödning) med gott resultat, tillsätter några ml vid varje vattenbyte. Det växer så det knakar med den gödningen. Har du testat det?

    Kommentar

    • small
      • January 2003
      • 470

      #3
      Nej, det har jag inte.Dom i zooaffären avrådde mig från att göda mer när jag har Floredepot i botten.Det är starka grejer säger dom,som ska räcka upp till ett år,därför har jag inte vågat prova någon mer gödning.Har labyrintfiskar och byter vatten ganska ofta.Så det är därför jag funderar om Floredepoten börjar göra sitt?
      /Micke
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
      Att måla är ingen konst.

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Det kan nog vara klokt att följa affärens råd angående gödningen, de borde ju ha erfarenhet av den gödning de säljer. Att tillsätta gödning verkar vara en balanslina, men så länge algerna är borta kan det väll knappast det vara för mycket gödning.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Är det så att växterna växer olika bra,att dom tar igen sig för att sedan börja växa igen?
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          En vanlig vidskepelse vill jag hävda, som iofs är förankrad rätt hårt i växtakvaristers medvetande. Dom som "hittat" sin gödningsregim och kör stenhårt med den utan avvikelser och en dag plötsligt märker att alla växter stannar i växten för att sedan komma igång igen skyller ofta på att växter har en vilopaus. Det tror inte jag på, och det finns sätt att undvika det (en KH2PO4+KNO3 boost dagen innan vattenbyte t ex).

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Har Floredepoten gjort sitt så att jag behöver komplettera med någon mer gödning?
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          När det gäller bottengödning så är det så "fiffigt" att man aldrig kan veta det. Nackdelen med bottengödning. Använder man ingen annan gödning och växterna avtar i tillväxten så är det dock ganska säkert att gödningen tagit slut i bottnen.


          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Ljuset verkar räcka eftersom det har växt mycket bra och en del växter växer bra nu.
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Helt rätt.

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Hur mycket törs jag göda innan det blir övergött och alger börjar ta över karet som är på 152L?
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Det kan ingen veta. Du (och vi) har ingen aning om vad din botten har för kvarvarande ämnen.
          Det enklaste sättet att förhindra sådana här dödlägen är att alltid se till att alla näringsämnen alltid finns tillgängliga. Om man gör 50% vattenbyten en gång i veckan och doserar en flytande växtgödning för det nyinsatta vattnet så slår man två flugor i en smäll: Man är säker på att aldrig få övergödning och man vet att växterna alltid har det dom behöver.

          (detta är iofs en sanning med modifikation eftersom komersiella växtgödningar inte innehåller kväve och fosfor som är två av dom absolut viktigaste näringsämnena för växter (och alger)


          _@_, www.akvarie.net _@_,
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • small
            • January 2003
            • 470

            #6
            Jo visst kan det vara bäst att lyssna på dom i affären, helt klart.
            Grejen är bara den att jag märker sådan markant skillnad på tillväxten nu efter drygt 2 mån.Dessutom blir Vallisnerians blad bruna från spetsen och innåt,även dom nya bladen.Det är också svarta prickar i bladen som ser ut som bladlöss (vet att det inte är det,vill bara beskriva utseendet).Dom i affären sa att det var bäst att rensa ut Vallisnerian då den suger mycket näring.Och just det här som jag skrev tidigare i inlägget att dom mer långsamväxande växterna har satt fart medans Vallisnerian har avstannat tycker jag är konstigt.Någon som har en förklaring?Även andmaten tycker jag har stannat av.Lyckost mig,eller.....?Det är väl den här, kalla den obalansen mellan snabbväxande och långsamtväxande som gör mig fundersam och faktum att det har vuxit så det har knakat fram till för så där 14dgr sedan.
            /Micke
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
            Att måla är ingen konst.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Och just det här som jag skrev tidigare i inlägget att dom mer långsamväxande växterna har satt fart medans Vallisnerian har avstannat tycker jag är konstigt.Någon som har en förklaring?Även andmaten tycker jag har stannat av.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              Om andmaten stannar så kan du vara helt säker på att du har en extrem näringsbegränsning i vattenkolumnen vilket uppenbarligen inte din Vallisneria gillar vilket tyder på att Vallisnerian är en stark vattenätare jämfört med dina långsamväxare som tydligen hittar tillräckligt med mat i bottnen.

              En annan faktor är nog lokala skillnader: Vallisnerian suger ut näring i betydligt snabbare takt ur både vattnet och bottnen, medans dina långsamväxare "hushållar" betydligt mer med näringen varpå din botten förmodligen inte är näringsbegrsänsad vid långsamväxarna, men däremot där Vallisnerian står.

              Bottengödning sux (i formen "statisk geggamojja").

              Kör med 50%-metoden jag nämner ovan och se om du gillar resultatet.

              _@_, www.akvarie.net _@_,
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • mert91
                • July 2002
                • 877

                #8
                Det står vel på bruksanv.

                Lycka till!!!

                Med akvaristiska hälsningar //Mert
                Med vänliga hälsningar!

                //M.M

                Kommentar

                • small
                  • January 2003
                  • 470

                  #9
                  Heter det TMG om jag åker till affären och frågar eller är det förkortnig av någonting?Andra tips?
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                  Att måla är ingen konst.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Tropica Mastergrow = TMG!

                    _@_, www.akvarie.net _@_,
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Om dom inte har TMG så funkar säkert andra flytande växtnäringar lika bra. Bara dom håller bra kvalite och är avsedda för akvariebruk.(ska varken inehålla kväve eller fosfor, detta kommer från fiskfodret)

                      Urban

                      Kommentar

                      Arbetssätt...