Problem med alger och balans i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    Problem med alger och balans i karet

    Nu börjar jag bli i det tillståndet att jag snart kastar ut mitt stora kar med långsidan före genom oöppnat fönster. :S

    Har haft igång karet sedan februari-07 och efter den sommaren uppstod mina problem. Jag fick kraftigt med gröna alger på såväl rutor som inredning och där är jag än i denna dag. Tycker det bara blir värre och värre just nu.

    Det är ett Juwel Rio 180 med ordinarie pump + extra "blåsare" för att få igång snurret på vattnet. (Hoppas nån förstår vad jag menar). I pumpen har jag keramiskt filter längst ner i form av små cylindrar (ca ½ cm), högre upp kommer en blå grovporig filtermatta och ovanpå den en mer finporig filtermatta. Högst upp har jag filtervadd.

    I karet har jag malawi, 2 golden, 6 demasoni och 2 ansistrus. Det gröna består av alger, alger, alger och alger + 2 större svärdplantor och en mindre samt 2 javaormbunkar som är väldigt misskötta.

    Jag byter 1/3 vatten en gång i veckan, men har även testat 1/2 vattnet en gång i veckan samt varannan vecka. Inget har gjort någon skillnad trots att jag testat i 2-3 månader.

    Jag tillsätter 2 tsk bikarbonat (hade uppehåll en månad för att se vad som skulle hända, utan resultat, och började igår igen) och har de 2 senaste veckorna tillsatt Easy-life ferro.

    Vattenvärdena är KH nere på 6 efter månadens frånvaro av bikarbonat, PH 8, GH 10, No2 under 0,3, NO2-N under 0,1 och FE totalt noll efter gårdagens vattenbyte.

    Vad ska jag göra? Vad händer om jag t.ex. göder med Easycarbo? Far mina vattenvärden helt till skogs? Gynnar det algerna? Ska jag slänga ut växterna helt eller triggar det bara algerna ännu mer?

    Vad händer om jag slänger ut firrarna tillfälligt, tömmer karet och börjar om från noll helt och hållet? Skulle det hjälpa eller är orsaken till problemet detsamma?

    Vore oerhört tacksam om någon hade tid att kika på detta och kunde komma med förslag på hur jag kan lösa situationen! Blir så irriterad eftersom jag inte har något som helst problem med de andra 3 karen som är mycket mindre, även om de är aningens nyare än det äldsta. Det borde ju rent teoretiskt vara lättare att få bra balans i ett äldre kar som dessutom är störrre, så vad tusan gör jag för fel?!
    Kram Miina
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Det man vill försöka uppnå i ett akvarium är att växterna ska kunna konkurrera ut algerna. Ser algerna ut som gröna prickar? Vad har du för ljus?
    Gröna prick alger tyder på låga fosfat halter, börja göda med PMDD så ska du se att problemet löser sig! Pmdd finns att köpa på internet till ett billigt pris.
    Mina tips: Börja göda med pmdd, Köp lite fler växter (snabbväxande)

    Lycka till!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Miina
      • April 2005
      • 215

      #3
      Lyset är ett Sera blue sky royal och ett Glo flora-glo. Algerna ser nog ut som gröna pricker i STORA massor skulle jag säga.

      Jag vill helst inte ha några växter alls eftersom det är ett malawikar. Det finns inget annat man kan göra än pmdd och snabbväxande växter?
      Kram Miina

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        I Malawi ciklidernas naturliga miljö äter dom alger från stenar(det är det dom lever av), och det ska väl vara alger på "inredningen" för att det ska bli ett biotop riktigt akvarium?
        Och det blir nog svårt att få bort algerna utan växter. Dom växterna som du har nu gör nog ändå ingen nytta så jag skulle ta bort dom om jag var du
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Mitt tips är att du ska mata mindre om du nu matar mycket det vet du bättre själv,sen hade jag också skapa lite bubblor ifrån filtret om detta går gör så att Koldioxiden försvinner lättare ifrån karet så att algerna inte tar upp detta som extra näring,så brukade jag göra med mitt Malawi som inte innehöll växter som tar upp näringen innan algerna gör det.

          För det är vad det handlar om för mycket näring,för få växter om man inte ska ha några växter så är detta en åtgärd man kan göra,men du hade några läste jag men nog för få för att det ska funka som näringsstrypare till algen.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Miina
            • April 2005
            • 215

            #6
            Nej, det är nog helt okej med alger på inredningen, men inte i de mängder det är nu.

            Så du menar att jag måste ha snabbväxande växter för att få bort algerna, annars får man inte bort dem? Snabbväxande brukar resultera i ett kaos av gröna avslitna blad som flyter omkring i karet hos mig... Fast jag kanske inte har hittat tillräckligt kraftiga snabbväxande än och inga som gillar mitt höga PH.

            Jag tycker inte andras malawikar ser ut som mitt, därför har jag lite svårt att acceptera det.
            Kram Miina

            Kommentar

            • Miina
              • April 2005
              • 215

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Mitt tips är att du ska mata mindre om du nu matar mycket det vet du bättre själv,sen hade jag också skapa lite bubblor ifrån filtret om detta går gör så att Koldioxiden försvinner lättare ifrån karet så att algerna inte tar upp detta som extra näring,så brukade jag göra med mitt Malawi som inte innehöll växter som tar upp näringen innan algerna gör det.

              För det är vad det handlar om för mycket näring,för få växter om man inte ska ha några växter så är detta en åtgärd man kan göra,men du hade några läste jag men nog för få för att det ska funka som näringsstrypare till algen.
              Du hann svara medan jag skrev mitt senaste svar. Jag har testat att mata mindre, var tredje dag, men det gav inga resultat på de 3 veckorna. Jag kanske är för snabb på att utvärdera? Bubblor kan jag få. Ska jag köra det hela tiden eller bara när jag bytt vatten? Klarade du dig utan alger i ditt malawi när du var utan växter eller är det något som man får lära sig leva med om man inte vill ha fullt med grönt?
              Kram Miina

              Kommentar

              • ajs
                • July 2008
                • 107

                #8
                vet inte om det sagts,lite lat idag

                Prova mörklägg karet några dagar, lampor av samt lakarn eller dyligt runtom.
                Jag kör både co2 och PMDD i mitt växtkar med ganska många växter, som växer så det knakar, men har ändå problem med div. age: vanliga, toffs, trådalger lite cyano m.m
                Som tur är har ingen av algerna "tagit över", det är bara prickar/tussar på bladen och lite trådar här och var.
                Hur som helst försöker jag mig nu på en 3dagars mörkläggning, lika bra att prova även om man bara har lite alger, det kan ju inte direkt bli sämre..


                I malawikaret har jag ett gäng små (30cm höga) valisneria samt lite (med betoning på LITE) vattenpest.
                Göder även här med PMDD, dock mindre än en fulldos i veckan jämfört med två i växtkaret.
                Har inga algproblem här heller direkt, kanske lite som blir en gloria på några valisneria blad men inte så farligt, då har jag nog mer alger som trivs under sandkanten mot täckglaset.
                Senast redigerad av ajs; 19 October 2008, 18:45.
                636L Malawi
                105L Växt/ Sällskap
                69L Yngel i väntan på Hona
                Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miina
                  Du hann svara medan jag skrev mitt senaste svar. Jag har testat att mata mindre, var tredje dag, men det gav inga resultat på de 3 veckorna. Jag kanske är för snabb på att utvärdera? Bubblor kan jag få. Ska jag köra det hela tiden eller bara när jag bytt vatten? Klarade du dig utan alger i ditt malawi när du var utan växter eller är det något som man får lära sig leva med om man inte vill ha fullt med grönt?
                  Jag klarade mig utan alger på slutet innan jag lade ner detjag har ett exempel här hemma för tillfälligt ett 540 kar med tok för många Koi på vintersemesteringa växter,matar en hel del inget som tar upp Nitraten precis.Vad jag gör vattenbyte en gång i veckan har två pumpar som sprutar bara för att få bort Koldioxiden snabbare ifrån vattnet,jag gör inget annat med det och inga alger alls inte ens en liten tendens till Alger.Om det har med det att göra som jag gör det vet jag inte,men det funkar enligt mitt tankesätt i alla fall.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Sen får man inte glömma att malawi är några riktiga skitgrisar som smutsar ner riktigt mycket,så det krävs riktigt bra filtrering som tar bort en del men inte allt,och det är det överblivna som gör att man får för hög Nitrathalt om man nu inte har växter som kan ta upp det.Vad som gäller är att hitta rätt balans i karet och det tyckte jag var svårt i mitt Malawikar på grund av att jag inte körde med växter och matade en hel del.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • ajs
                      • July 2008
                      • 107

                      #11
                      Växter är väll normalt inget man bukar ha i malawikar heller då det inte riktigt stämmer med biotopen
                      636L Malawi
                      105L Växt/ Sällskap
                      69L Yngel i väntan på Hona
                      Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13129

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Sen får man inte glömma att malawi är några riktiga skitgrisar som smutsar ner riktigt mycket,så det krävs riktigt bra filtrering som tar bort en del men inte allt,och det är det överblivna som gör att man får för hög Nitrathalt
                        Njaee... ju effetivare filter du har dess mer avfall klarar det ju av att omvandla till nitrat, det överblivna som du nämner bidrar väl just ingenting till nitrathalten eftersom nedbrytningen är oeffektiv utanför filtret
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Det "överblivna" eller fisk exkrementer bidrar istället till en hög fosfathalt(PO4) som i sin tur inbjuder till viss algproblematik..

                          Dra ner lite på matningen och hävertsug dagligen upp synliga exkrementer, nippsa angripna och överskuggande blad, veckovisa delvattenbyten, gödsla med pmdd och ev EC om du har råd.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Miina
                            • April 2005
                            • 215

                            #14
                            Med andra ord kanske ännu ett filter skulle vara nåt att pröva på? Ytterfilter vågar jag mig inte på med alla katter, hundar och ungar som springer och trasslar in sig överallt, men innerfilter ska nog gå bra. Hävertsuga någon gång extra i veckan och plocka alla blad (om jag har växterna kvar).

                            Tack så mycket för era råd! Ska genast sätta mig ner och fundera på vad jag ska göra som nästa steg.
                            Kram Miina

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Njaee... ju effetivare filter du har dess mer avfall klarar det ju av att omvandla till nitrat, det överblivna som du nämner bidrar väl just ingenting till nitrathalten eftersom nedbrytningen är oeffektiv utanför filtret
                              ja det var så jag menade men kanske inte formulera det så
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...