Novis om alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunilla
    • April 2003
    • 4

    Novis om alger

    Vi har ett nyinrett akvarium (start mitten av jan -03) som verkar ha funkat och tagit sig bra tills för nån vecka sedan. Nästan alla växter har blivit angripna av algväxter (tofs- och skäggalger tror jag). Man ser dessutom numera inte skymten av grönalger. Vad kan det vara för fel eller är det inget fel? Det ser ju inte särskilt bra ut i alla fall. Har försökt läsa mig till det och skulle kunna tro att det är näringsbrist, har inte tillsatt växtnäring förrän förra veckan (Troopica Master Grow) Testade vattnet (med Aqua Quick stick) förra veckan och det verkar vara ok, eller? NO3=0 NO2=0 GH=<6 KH=0 pH=6,4

    Tacksam för hjälp!
    Hälsningar "Novisen"
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    KH 0 ??? Då skall du nog slänga stickorna, dom visar fel. Tofsalger gillar svagt ljus och nitrat.
    MVH
    Magnus

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ja näringsbrist låter mycket troligt om växterna har fått toffsalger på de flesta av sina blad - även dom nya.
      Nitratbrist kan det vara, speciellt nu när du kör med TMG och dina stickor visar 0 NO3.
      Du nämner aldrig hur mycket fisk du har. Kör du helt fisklöst måste du förmodligen skaffa KNO3 (från t ex Hjortgatanszoo).

      Jag har tagit lite bilder på hur jag blir av med toffs och skäggalger i mitt växtakvarium:
      http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread =406

      _@_, www.akvarie.net _@_,
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Gunilla
        • April 2003
        • 4

        #4
        Akvariet är på 240 liter och vi köpte reflekrorer till lysrören nästan genast. Fisk har vi också, kanske till och med för många? Ca 20 neontetror, 3 guppy (+ ett yngel!), 4 svärdbärare, 2 platy, 2 slöjstjärtar, 2 congotetror, 1 siamensis och 1 plectostomus.
        Skall jag helt enkelt ge dem mera mat för att få rätt nitritbalans?

        Gunilla

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Skall jag helt enkelt ge dem mera mat för att få rätt nitritbalans?
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Ja det skulle fungera förutsatt att du verkligen läst rätt på testet och du har ett bra biologiskt filter (vilket du verkar ha med tanke på att både nitrit- och nitrathalten är 0). Ger testet det minsta lilla tendens till utslag på NO3-skalan på teststickor så brukar det vara tillräckligt för växterna.

          _@_, www.akvarie.net _@_,
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Cathrin
            • July 2002
            • 387

            #6
            Ett annat sätt att bli av med tofsalger är att du skaffar fler siamensis, de är stimfiskar och säjs vara dåliga på att äta alger om de är ensamma. Jag har 5 stycken och de tar hand om eventuella alger väldigt bra. Jag tror att du har tillräckligt stort akvarium för det.

            Vänligen

            *~~~CL~~~*
            *~~~CL~~~*

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              "Skall jag helt enkelt ge dem mera mat för att få rätt nitritbalans?"
              Nitrit skall man inte alls ha, däremot kan det vara nitratbrist som defdac skriver.
              Sedan en liten kommentar till ditt låga KH-värde som faktiskt kan vara så lågt. Så lågt hade det varit i mina akvarier om inte jag höjt det något.
              Om det nu är så lågt hade jag nog höjt det något för att få ett stabilare vatten - ett så instabilt vatten kan utgöra grogrund för algproblem. De fiskar du har tål ju också mycket väl ett något högre pH (vilket blir resultatet om man höjer KH).
              Nåväl det var i alla fall lite synpunkter - det finns ju också en hel del läsvärt som berör detta ämne här på Zoopet.
              Som avdelningen med "Alger" och "Akvarievatten" som du klickar dig fram till från första sidan.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Hur vet man vilka alger man har? Kan inte hitta bilder någonstans. Läste algbekämpningsschemat förresten - hur sätter man dafnier i bur? /Cecilia

                Kommentar

                • Gunilla
                  • April 2003
                  • 4

                  #9
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Hur vet man vilka alger man har? Kan inte hitta bilder någonstans. Läste algbekämpningsschemat förresten - hur sätter man dafnier i bur? /Cecilia
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Hittade inga bilder men ganska bra/utförliga beskrivningar på www.exoticzoo.com Utifrån beskrivningarna kan du kanske lista ut vilka alger det rör sig om

                  Mvh
                  Gunilla

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Oops. Nu såg jag att det frågades om "nitritbalans" istället för "nitratbalans". Bra att du kom in och förtydligade Kjell! Nitrit är väldigt väldigt dåligt jämfört med nitrat.

                    Ammonium och nitrit, förstadierna till det ofarligare nitratet, är huvudorsakerna till algblommningarna i våra akvarier. Omvandlingen Ammonium-&gt;Nitrit-&gt;Nitrat vill man ska gå så fort som möjligt, vilket är anledningen till att vi har våra pumpar med biologisk filtrering.

                    _@_, www.akvarie.net _@_,
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...