Skillnaden mellan PMDD NutriSi och Micro+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Skillnaden mellan PMDD NutriSi och Micro+

    Vad är egentligen skillnaden mellan NuriSi & Micro+ ? Var ingen större höjdare på kemin i plugget, så förklara gärna på hyfsat vanligt språk

    Tack på förhand! =)
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Det ena är till för ett lägre kH och de andra för ett högre. Kommer dock inte ihåg gränsen eller vilken som ska vara för de högre eller lägre. :P

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Dom har samma kelat så dom ska teoretiskt klara samma pH, men en del upplever att Mikro+ fungerar lite bättre vid högre pH:n. Denna skillnad tvivlar jag på att normala hobbyister kan märka. Behöver man ha en bra mikrogödning för högre pH är Tropicas gödning att föredra. Samma dosering som PMDD.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Defdac detta står på Haacks sida.
        NutriSi är ett pulver som skall lösas upp i surt vatten därav medföljer det Citronsyra.NutriSi är till för del för Mjuka vatten under KH7.
        Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jupp, och det stämmer alltså inte eftersom dom har exakt samma kelat.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            (Har man pH över 7 i akvariet kommer både Nutrisi och Mikro+ fungera väldigt dåligt, då behöver man lite kraftigare kelat som i princip bara finns i Tropicas gödning)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Nu är ju NutriSi 50% EDTA och 50% DTPA
              Medans Microplus är enbart DTPA chelat så jag vet inte hur du kom fram till att de är exakt samma Chelat??
              DTPA garanterar bästa möjliga järnupptagning även vid högt pH.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Och vad ska man välja om man har högt pH (7,6-8) och lågt kh (3-4 tror jag att jag hade när jag testade)?

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Nutrisi skulle jag välja
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Vad bra, det är det jag har nu

                    Första gången jag beställde Pmdd så trodde jag att jag hade surt vatten (hade aldrig testat) eftersom jag hade en del rötter i karet. Men då har jag ju gjort rätt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      Nu är ju NutriSi 50% EDTA och 50% DTPA
                      Medans Microplus är enbart DTPA chelat så jag vet inte hur du kom fram till att de är exakt samma Chelat??
                      DTPA garanterar bästa möjliga järnupptagning även vid högt pH.
                      Senaste gången jag kollade innehållsförteckningen på NutriSi och Mikro+ så innehöll dom i princip samma nivåer och exakt samma kelat.

                      Har dom ändrat Mikro+ sedan säg 2003 menar du?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        HA!
                        Being a specialty distributor of chemicals and food ingredients, we’re now a fully integrated and leading innovative service provider. With innovation and collaboration at our heart, we believe anything is possible.

                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Så vad fick vi reda på nu då, jo att över pH 7 så är dom två (Micro+ och NutriSI) ungefär lika "dåliga", under pH 6 är dom lika bra och mellan pH 6 och 7 är Micro+ bättre.
                          Men det är ju viktigt att om man gör lösning av NutriSI så bör man använda citronsyra eller liknande för att få ner pH på lösningen till en bit under pH 6, annars förstörs chelatet redan i flaskan.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14

                            Följande är att beakta när man gödselvattnar med näringslösningar där kelater ingår:
                            • Viktigast är vattnets pH-värde. Tag reda på inom vilket pH-intervall som det kelat du använder fungerar. För EDTA är pH-intervallet 3,5–6,5, DTPA 3,5–7,3 och EDDHA 3-10.

                            • Blanda syra väl med vatten före tillsättning av mikronäring, aldrig tvärt om! pH-värdet i blandningskaret bör ligga mellan 4,5 till 5,5 före inblandning av mikronäring.

                            • Gödselblandningskaren skall vara svarta med svart lock, liksom droppslangarna. Även dunkar som levereras med flytande mikro måste vara svarta.

                            • Kelat bryts ned av ljus. Den bästa garantin för att kelaten är intakta är att de levereras och förvaras som torra kristallina produkter. Exempel: Superba, Hydroflex, Rexolin APN och NutriSi Mikro.

                            • Kelater börjar brytas ned så fort de blandas i vatten. I praktiken betyder detta att man under vår och höst, när vattenåtgången är liten, endast skall blanda en halv mängd stamlösning.

                            • Låga temperaturer kan bryta ned järnkelat i flytande form. Flytande kelat skall inte lagras under +5oC.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              mellan pH 6 och 7 är Micro+ bättre.
                              Varför då?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...