Hjälp Grönalger går ej bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Hjälp Grönalger går ej bort

    Mitt akvarium blev knallgrönt efter jag köpte nytt lysrör då det gamla gick sönder.
    Jag förstår att det är lyröret som skapar obalans i vattnet, och att ja borde köpa ett beg lysrör, men jag kan inte det för ja har inte råd just nu. Men ja har märkt också att vattnet blev varmare efter jag bytte rör, det låg förut på ca 23-25 grader och nu ligger det på nästan 28-30 grader kan det också vara det som skapar obalans? Jag har sängt värmen på doppvärmaren men vattnet blir inte kallare.
    Ska jag byta ut nästan all vatten? Eller hur ska ja göra?

    Här finns en bild på ytan i akvariet: http://www.nogg.se/Photos2.asp?idPho...Homepage=36621
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad var det för lysrör du köpte?
    Det skulle även vara intressant att se fler bilder på karet och då framifrån.

    Stäng av doppvärmaren då den är meningslös om du inte vill ha så varmt som det redan är. Gör ett vattenbyte så du får ner tempen, men hittar du inte källan till temphöjningen så är du snart där igen.
    Sedan beror det även på vad det är för fisk i karet hur hög temp det bör vara.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lottie350
      • July 2007
      • 151

      #3
      Det är philips TL-D 18 w, det är vad det står på röret, vet inte om det är nå speciellt.
      Har tyvärr inte förpackningen kvar.
      En sån "amatör" som jag är så vet ja inte vad dom heter, vet bara ena sorten och det är zebra, men alla är ciklider iaf utom malen då.

      Lägger in fler bilder här: http://www.nogg.se/Photos.asp?idPhot...Homepage=36621

      Det är de fyra översta bilderna där.
      Nu ser det inte lika farligt ut som det bruka göra då ja skrapade rutorna igår men allt de andra orkade ja inte ta itu med då.

      Kommentar

      • Lottie350
        • July 2007
        • 151

        #4
        Svårt också kanske att se med min dåliga kamera..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vattnet ser klart och fint ut så det är ingen större fara på taket.
          Det du kan göra för att bli av med ytalgerna är tidningspapper eller hushållspapper som du lägger på ytan och då suger upp vattnet med algerna. Ta upp pappret ganska fort och upprepa proceduren tills det ser någorlunda bra ut.
          Vid vattenbyte kan du även suga så mycket ytvatten som möjligt och efter upprepade försök kommer du snart se skillnad.
          Det finns även en tillsats till ytterfilter som suger till sig ytskiktet och tar bort alger och proteinhinnpr på ytvattnet, men det kan vara lite trixigt till ditt innerfilter.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Lottie350
            • July 2007
            • 151

            #6
            Nä vattnet är bra men det är på ytan, inredningen, glaset och pumpen som blir grön, så fort jag gör rent inredningen och glaset så är det lika grönt bara efter någon dag, det går jätte fort.
            Men jag ska testa med det där papperet å hoppas att det funkar.
            Men ska ja byta ut allt vatten eller bara en del?

            Det ja också funderar på är att fiskarna är ofta vid ytan och andas sen det här började, är det dåligt med syre i vattnet då? Och är det pga algerna?
            Det är bra ytrörelse på vattnet av pumpen så ja tycker inte det borde vara nå problem eller?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Lottie350
              Men ska ja byta ut allt vatten eller bara en del?
              Detta kan du testa vid nästa vattenbyte, och jag vet inte hur mycket du byter, men 30% i veckan är inte fel.

              Det ja också funderar på är att fiskarna är ofta vid ytan och andas sen det här började, är det dåligt med syre i vattnet då? Och är det pga algerna?
              Yes, yes och återigen yes.
              Det är bra ytrörelse på vattnet av pumpen så ja tycker inte det borde vara nå problem eller?
              Även om det är bra ytrörelse så kommer inte vattnet i kontakt med luften och kan då inte ta åt sig något syre. Det kan även innebära följdproblem som du redan märkt och fisk kan faktiskt dö ganska lätt om det blir syrebrist i karet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Lottie350
                • July 2007
                • 151

                #8
                Tack så jättemycket för alla svar! Ska testa nu så hoppas ja att det ordnar sig om några dagar eller så!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Prova på, och var envis så kommer du snart att se skillnad.
                  Får du lite stålar över så kan du även passa på att byta lysröret mot tex Philips Aquarelle.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Lottie350
                    • July 2007
                    • 151

                    #10
                    Vad har den för skillnad jämnför med den ja har?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Eftersom det är ett Philipsrör du har så finns det mängder med olika rör, men just Aquarelle är till för akvarium i allmänhet och då för växterna i synnerhet.
                      Vilket Philipsrör det är du har är svårt att säga, men efter TLDbrukar det stå en sifferkombination som gör att man vet vilket rör det är.
                      Sedan kan man även se lite på priset vad det kan vara, ligger det runt 50-lappen brukar det vara ett vanligt rör som man har i kök och toaletter mm, men kostade det runt 150:- så kan vi börja snacka!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Lottie350
                        • July 2007
                        • 151

                        #12
                        Men ja köpte det i en akvarieaffär och jag köpte det rör de hade i sina kar. Betalade mellan 100-150 för det så det ska vara ett riktigt till akvarium. Kommer ihåg att på förpackningen var det fiskar på iaf. Så isf behöver ja köpa nytt då?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Värmehöjningen beror förmodligen på vädret, och då borde det sjunka nu när det blivit lite svalare. Vattnet ser lite grumligt ut, vad är det för pump och filtermassa?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Lottie350
                            • July 2007
                            • 151

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Värmehöjningen beror förmodligen på vädret, och då borde det sjunka nu när det blivit lite svalare. Vattnet ser lite grumligt ut, vad är det för pump och filtermassa?
                            Oj vilken svår fråga, karet ja har är från juwel och pumpen kom med och sitter fast i. Som amatör som jag är så har ja absolut ingen aning vad filtermassa är, antar väl själva "svamparna" eller?

                            Jag har precis gjort som föregående sa, men konstigt nog så verkar det inte vara samma tryck i pumpen, har inte varit så förut, den funkar men "blåser" ut lite, så undra vad som hände då...

                            Kommentar

                            • Lottie350
                              • July 2007
                              • 151

                              #15
                              verkar fasen som pumpen ha lagt av ( Förstår inte vad som har hänt, ja har inte ens rört pumpen. Och ja stängde av den innan ja bytte vattnet. Efter det så funka den inte längre.. vad less ja blir

                              Kommentar

                              Arbetssätt...