ingen sprutt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    ingen sprutt!

    Hej hej,

    testade att köra ihop lite mäsk i en 2L dunk igår och jag tog ett recept från en tråd här på zoopet för 1L och så dubblade jag bara allt..

    konstruktionen: en 2 liters dunk med en slang genom korken som är tätad med silikon (den är tät) och så ned med den i akvariet för att testa om det blev ngn fjutt på det, skall finslipa konstruktionen när jag vet att mäsken levererar som den ska.

    men det blir liksom ingen sprutt på mäsken, förutom om man skakar dunken, då bubblar det på ordentligt,

    vad har jag gjort för fel?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    vet ej men hur som så ska man väl inte ha slangen direkt ner i karet utan den ska väl först ner i en annan flaska med rent vatten för rening och sedan vidare till karet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      vet ej men hur som så ska man väl inte ha slangen direkt ner i karet utan den ska väl först ner i en annan flaska med rent vatten för rening och sedan vidare till karet!
      jag vet, har gjort det nu, men det påverkade inte "sprutten" :P

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det är förmodligen läckage någonstans som gör att du bara ser att det kommer gas när du skakar på flaskan och frigör en hel del CO2.

        Hur många bubblor sek har du när du inte skakar dunken?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Det är förmodligen läckage någonstans som gör att du bara ser att det kommer gas när du skakar på flaskan och frigör en hel del CO2.

          Hur många bubblor sek har du när du inte skakar dunken?
          typ inga alls... gasen drar sig tillbaka en bit i röret sen stannar..

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            För mig blev det alltid exakt så när jag hade läckage, antingen vid slangtätningen eller pga att sockerkorn la sig mellan korken och behållaren som gjorde att man inte kunde skriva på korken helt tätt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • fimpen
              • January 2003
              • 93

              #7
              Hej
              Jag körde en vecka med mäskt nu som började bubbla direkt. Körde i samma recept höromdagen men utan sprutt. Jag har nu märkt att det lägger vid korken.
              Måste jag börja om med ny blandning varje gång jag öppnat korken? För det har inte hänt något sedan jag tätat flaskan...
              Det händer alltså inget i mäskflaskan. Jag har redan blandat om några gånger tidigare pga av att jag trodde att jag dödat jästen genom fel temperatur.
              Senast redigerad av fimpen; 01 May 2008, 18:34.

              Kommentar

              • fimpen
                • January 2003
                • 93

                #8
                Vad gör jag för fel egentligen? Blir tokig! Varför sätter inte jästen igång och jäser?
                Jag använder torrjäst som legat i sitt paket i skafferiet. Den kan det väl inte vara något fel på? Allt är tätat med silikon och jag har testat efter läckage.
                Man kan väl återanvända den gamla petflaskan?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Du har sannolikt gasläckage som gör att trycket inte kan byggas upp. Antingen pga sockerkorn på flaskmynningen eller pga dålig silikontätning vid slangen.

                  Att silikona fetplast som det är i PET-korkar är i princip lönlöst. Jag blåste till slut igen hela jäkla PET-flaskmynningen och hela korken fullsmetad med silikon. Det läckte ändå.

                  Absolutflaskor kan jag rekommendera. Aluminiumkork som är lätt att borra i och limma med något riktigt bra typ Epoxy.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Som defdac säger, silikon är värdelöst på plastkorkar, men karlsons klister kör jag och det funkar riktigt bra (kanske funkar sämre om man kör silikoslang men min är plastslang)

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      sen prova färsk jäst för söta degar och fingervarmt vatten så ska du se att det bubblar på direkt

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Du har sannolikt gasläckage som gör att trycket inte kan byggas upp. Antingen pga sockerkorn på flaskmynningen eller pga dålig silikontätning vid slangen.

                        Att silikona fetplast som det är i PET-korkar är i princip lönlöst. Jag blåste till slut igen hela jäkla PET-flaskmynningen och hela korken fullsmetad med silikon. Det läckte ändå.

                        Absolutflaskor kan jag rekommendera. Aluminiumkork som är lätt att borra i och limma med något riktigt bra typ Epoxy.
                        varför funkar det för de andra då?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Du ser minst två i den här tråden det inte funkade något vidare för med silikon på FET-plast. Är man händig har borrar genomföringshålet till silikonslangen lite mindre än slangen så kan man få det tätt (ett tag iaf tills slangen hårdnar).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • fimpen
                            • January 2003
                            • 93

                            #14
                            Okej jag ger mig. I natt blandade jag ett nytt recept och det bubblade fortfarande inte. Jag köpter nya dunkar idag som är toktäta!

                            Tack!

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Du ser minst två i den här tråden det inte funkade något vidare för med silikon på FET-plast. Är man händig har borrar genomföringshålet till silikonslangen lite mindre än slangen så kan man få det tätt (ett tag iaf tills slangen hårdnar).
                              gjorde precis som du sade, och trofan att där e sprutt som sa*an nu

                              tackar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...