val av rör, Behöver Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    val av rör, Behöver Hjälp!

    Hejsan..

    Undrar om någon vill hjälpa mig att välja ett passande rör till mitt nya 180L.
    Karet har måtten 100x40x45 (lxbxh) och rampen som hör till har bara plats för ett rör som är ca 58cm.
    I karet hade jag tänkt att ha några tetror lite kakaduor mm.
    Hade också tänkt att ha ganska mycket växter. (vallesneilia, javamossa, vattenspikblad, gaffelmossa plus 2-3 sorter som jag inte kommerihåg namn på nu)

    Frågan är då om de kommer klara sig med det lilla ljuset? och vilket rör jag ska välja för att växterna ska må så bra som möjligt! (fiskarna bryr sig vell inte om ljuset?)


    Kommer inte på några fler frågor jusst nu med det kommer vell när jag har postat redan:P


    Mvh Axel
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Det är svårt med bara ett rör till många växter. Flytväxterna klarar sig och icke ljuskrävande växter som anubias och Javaormbunke. Satsa på snabbväxande flytväxter och mindre ljuskrävande bottenväxter eller byt ramp.
    Du bör också ha en bra reflektor på röret för att förstärka ljuset. Lysröret som man kan rekomendera i detta fall är tex Hagen Power-Glo eller något annat starkt rör. Men som sagt, två rör är nog egentligen vad ett växtakvarium minst behöver. Testa med reflektor och ett bra rör och se om det funkar.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      okej.. värt att testa!

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        du borde absolut satsa på iaf ett rör som täcker mer av akvariet eller placera bara växterna under det rör du har om du har kvar din nuvarande ramp, power-glo, aquastar och aquarelle är bra val av rör

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          jo jag antog det, men då måste ju alla växter vara i mitten, det vill jag ju inte.

          Hur kan man bygga en egen ramp då? är det svårt, finns det någon bra tråd om det?

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            Hmm har funderatt på en sak.om jag bygger en ramp till så jag får ett rör över hela och det befintliga så borde det bli bra med ljus till växterna. men fiskarna vill ju ha dämpat ljus. Hur ska jag lösa det?

            Och en annan sak, är ni säkra på att man måste ha minst ett rör som täcker hela för att kunna ha växter i kanterna? är det inte bara att ha de växter som vill ha lite svagare belysning i kanterna och de som vill ha lite mer i mitten?

            Karet ska ju bli ett SA så det ska ju gärna inte vara så mycket ljus =\??
            Vet inte hur jag ska göra!
            Och vad händer med växterna om de inte får tillräckligt med ljus? växer de inte då eller blir de gula och dör?


            Axel

            Kommentar

            • axeisi
              • September 2007
              • 804

              #7
              Ingen ??

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Om du har mycket ljus och därmed får mycket växter får du även mycket skugga till fiskarna. Rätt tänkt ang. att ha mindre ljuskrävande växtarter längst ut i hörnen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  Smart (I)

                  Gick till afären idag och frågade om de hade ett bra lysrör till växter.:P
                  Kom hem med ett philips, vet inte om det är bra och vet inte så mycket mer om det heller:P det står "philips master tl-d super 80 18 W Någon som vet om det är något att ha?

                  Ska iafall testa och så får jag se hur det går.^

                  axel

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av axeisi
                    "philips master tl-d super 80 18 W
                    Är det 827, 830, 840 eller 865?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      840

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        Åå typiskt.. så blind som jag är så har jag inte sett fören nu att inte rampen passar till karet, får se hu jag löser det.

                        Startat en ny tråd ( 180l SA ) där jag numera skriver allt om detta kar och dess frågor,
                        Kolla gärna där


                        Mvh Axel

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          840 är bra för växter trots att det ger ett väldigt gult sken.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #14
                            mitt är inte gult :S ??

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Människans vitbalanskorrigering är så bra så att du måste ha flera olika ljuskällor bredvid varandra för att märka vilken färg ljuset har. Det är därför vi blir så förvånade när våra digitalkameror visar alldeles knallgula bilder när vi tagit bilder utan blixt inomhus. Alla glödlampor och ekonomisparlampor och halogenlampor har väldigt gult ljus. De ligger runt 3-4000K precis som ditt Philips 840.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...