Vad för alg är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Vad för alg är detta?




    Det ligger liksom i klumpar i sanden och ser nästan ut lite som glasbitar (grönt glas) som blivit gömda under sanden. Det verkar vara trådigt när jag får upp det.

    Vad är det och hur blir jag av med det?

    Vattnet är ju väldigt grumligt också men jag tror att det beror på att jag rörde runt en del i vattnet vid förra vattenbytet (en vecka sedan) och blästersanden dammade ju en del när den kom i.

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är Cyanobakterier.

    Anledningen att du fått grönvatten och Cyano är att du på något sätt ansträngt den biologiska filtrereringen som tar hand om ammonium. Tex genom att röra runt i bottnen utan att göra ett vattenbyte efteråt.

    Det som händer då är att en massa DOC virvlar upp och skapar låga syrenivåer som är signal för alger att börja blomma. Detta skapar dessutom en ammoniumspik som speciellt grönvatten och Cyano brukar vara pigga på att utnyttja. Snabb kvävekälla.

    Förutsatt att du sköter akvariet ordentligt (veckovattenbyten och har ett bra biologiskt filter) så kan du först bli av med grönvattnet genom att skaffa två slangar som använder för att låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet är kristallklart. En hävertslang ut och en som fyller på i samma takt. Låt pumparna vara på under tiden.

    Är vattnet det minsta disigt dagen efter så gör du samma sak igen. Var noga med kristallklarheten - när du tittar från kortsidan ska vattnet vara helt kristallklart och inte det minsta disigt.

    När detta är gjort kan du döda Cyanon genom en fulldos Tetramedica GeneralTonic eller en mörkläggning i 3 dagar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Jag fick en hel del cyanobakterier i mitt 12L kar. I et karet hade jag bara snäckor (sådana som man får med växter) och hyalella azteca en kräfta på typ 5mm.. Så jag ta en tidning över karet och sen sket jag i det i någon vecka. idag var allt borta..

      Men jag bytte sanden i det karet för jag tror att just den sanden jag hade var för fin... Har sett ett annat kar med samma sand som också hade cyano. kan det ha något med det att göra? att sanden är för fin?
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja i tät sand kan det blir kvävereduktion som ovandlar nitrat till kvävgas. Cyanobakterier bildar i sötvatten mycket täta slemkolonier där dom i slemmet skapar anearoba zoner där kvävefixering av kvävgas kan ske. Dvs dom kan ta upp kvävgasen och använda som kvävekälla. Mycket fiffigt i kvävefattiga vattendrag.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Tack för bra svar!

          Jag trodde att cyano mer lade sig som en matta över botten (efter vad jag har läst i andra trådar)

          Vad är DOC?

          Akvariet är ju relativt nystartat (1 mån) så det är väl inte i balans än. Jag har bara gjort tre vattenbyten och sist rörde jag runt lite i sanden. Då kom det upp en del bubblor, kan det vara sumpgas?

          Måste jag verkligen göra något så drastiskt för att bli av med cyanon? Det verkar ju inte så hälsosamt för fiskarna att byta så mycket vatten?

          Glömde säga att jag har haft i nitrivec och växtgödning (tropica master grow) vid varje vattenbyte.

          /malu
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av malu
            Jag trodde att cyano mer lade sig som en matta över botten (efter vad jag har läst i andra trådar)
            Ja, men mattan börjar att sprida sig utifrån mindre fläckar.


            Vad är DOC?
            Typ slam. Mikrskopiska delar av fiskskit/fiskmat/döda växtedelar som bakterier håller på att bryta ner, vilket tar syre.

            Akvariet är ju relativt nystartat (1 mån) så det är väl inte i balans än. Jag har bara gjort tre vattenbyten och sist rörde jag runt lite i sanden. Då kom det upp en del bubblor, kan det vara sumpgas?
            Nej är det så nystartat är det sannolikt bara luft som är kvar sedan du fyllde akvariet första gången.

            Måste jag verkligen göra något så drastiskt för att bli av med cyanon?
            Mörkläggning är inte speciellt drastiskt.

            Det verkar ju inte så hälsosamt för fiskarna att byta så mycket vatten?
            Verkar fiskarna må väldigt dåligt efter ett vattenbyte?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malu
              • February 2008
              • 127

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Typ slam. Mikrskopiska delar av fiskskit/fiskmat/döda växtedelar som bakterier håller på att bryta ner, vilket tar syre.
              Vet du var DOC står för? (annars kommer jag inte komma ihåg vad det är )

              Ursprungligen postat av defdac
              Nej är det så nystartat är det sannolikt bara luft som är kvar sedan du fyllde akvariet första gången.
              Jag hällde i sanden lite i taget i akvariet när det redan var vatten i, kan det verkligen bli luft kvar under då? Jag rörde ju också runt när det planterades och inreddes första gången.

              Ursprungligen postat av defdac
              Mörkläggning är inte speciellt drastiskt.
              Nej, kanske inte. Jag menade att byta mycket vatten. Ger man fiskarna mat under mörkläggningen eller ska man låtsas att det är natt?

              Ursprungligen postat av defdac
              Verkar fiskarna må väldigt dåligt efter ett vattenbyte?
              Nej, såklart inte. Men då byter man ju inte alls lika mycket vatten. Om jag har två slangar och byter vatten tills det är helt klart betyder det väl att allt vatten är utbytt fast under en utfasning istället för allt på en gång. DET låter inte så hälsosamt.

              /malu
              -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                DOC = dissolved organic carbon, löst organiskt kol.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av malu
                  Vet du var DOC står för? (annars kommer jag inte komma ihåg vad det är )


                  Jag hällde i sanden lite i taget i akvariet när det redan var vatten i, kan det verkligen bli luft kvar under då?
                  Ja. Dessutom finns det inget biologiskt nedbrytbart material som kan skapa så låga syrenivåer så att det kan utvecklas sumpgas om substratet är så nytt.

                  Ger man fiskarna mat under mörkläggningen eller ska man låtsas att det är natt?
                  Om du vill.

                  Nej, såklart inte. Men då byter man ju inte alls lika mycket vatten. Om jag har två slangar och byter vatten tills det är helt klart betyder det väl att allt vatten är utbytt fast under en utfasning istället för allt på en gång. DET låter inte så hälsosamt.
                  Det funkar fint, jag har gjort det många gånger. Fiskarna ser ut att må mer än bra faktiskt. Kommunalt vatten är bra. Man kan t om dricka det!

                  Har man egen brunn måste man dock ta det lite varligare.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • malu
                    • February 2008
                    • 127

                    #10
                    Om jag provar med mörkläggning i en vecka då, kommer inte cyanon tillbaka när ljuset har varit på ett tag igen sedan?

                    Ska jag använda Tetramedica GeneralTonic efter mörkläggningen?

                    /malu
                    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Om jag provar med mörkläggning i en vecka då, kommer inte cyanon tillbaka när ljuset har varit på ett tag igen sedan?
                      Med ett väl fungerande filter och stabil normal skötsel av akvariet så brukar den hålla sig borta tills du får för dig att röra om i bottnen igen utan att göra vattenbyte, eller övermatar eller låter död fisk/växtdelar ligga och sänka syrenivåerna och läcka ammonium.

                      Du kan ju även skaffa PMDD som komplement till TMG eftersom PMDD även innehåller kväve iform av nitrat och Cyano har bara övertaget mot andra alger/växter sålänge kvävenivåerna är riktigt starkt begränsande. T ex som dom är i nyuppsatta akvarier som får bra med vattenbyten.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • malu
                        • February 2008
                        • 127

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Med ett väl fungerande filter och stabil normal skötsel av akvariet så brukar den hålla sig borta tills du får för dig att röra om i bottnen igen utan att göra vattenbyte,
                        Vad menar du med "utan vattenbyte"? Jag bytte ju vatten, som ett normalt vecko-vattenbyte dvs. ca 20 liter i ett 90 liters kar. Ska jag ta mer vatten om jag har rört runt i sanden?

                        /malu - får aldrig slut på fårgor
                        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det var mest ett exempel. Jag gör samma misstag ibland och då brukar jag få diverse algodlingar efteråt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • malu
                            • February 2008
                            • 127

                            #14
                            20 liter borde alltså vara tillräckligt?
                            -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag personligen brukar inte ge mig förrens vattnet är klart om jag bökat runt rejält.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...