Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    Co2?

    Nu är det så att jag vill börja köra med CO2. Men har absolut ingen aning om hur man gör och vad man ska ha för grejer. Men jag vill att mina växter skall vara fina och må bra. Mitt kar är på 240L och kör med ett acuell turbofilter 1100L/h. Jag vill helst inte lägga ut en hel hög med pengar. Just nu så ser det fruktansvärt ut men med eran hjälp kanske man kan få det någorlunda!?

    nån som kan komma med lite hjälp?


    Tack på förhand
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Om du inte vill lägga så mycket pengar finns det 2 metoder att välja på och det är via mäsk eller easy carbo, går även utmärkt att köra en kombination, egentligen kan man säga att mäsk kräver lite mer förarbete men kräver sen mindre underhåll medans easy carbo är bara att gå ut å köpa en flaska som du sen får dosera från lite varje dag, själv kör jag mäsk och är väldigt nöjd med resultatet, men gör så att du söker runt på forumet på mäsk och easy carbo så lär du hitta massvis med info och undrar du sen mer om mäsk kan jag hjälpa med den delen sen

    Kommentar

    • Heddon
      • December 2007
      • 54

      #3
      Tjena!
      Jag började med easy carbo å fick blodad tand så nu kör jag även med co2.
      Kör med mäsk varianten,det kostade mig ca 300 kr å dra igång då jag valde att
      ha en separat pump till co2.Om du redan har en pump så kostar det bara ca en
      hundring.Kolla länken,det systemet kör jag med förutom att jag har 1,5 liters pet flaskor
      i stället för 5 liters dunkarna.Mitt akvarie är på 220 liter så det skulle funka för dig med.


      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Vill bara inflika att jag oxå kör separat pump och mitt bygge kostade totalt strax över hundringen, finns pump att köpa på ebay för ca 60kr med frakt som funkar fint

        Kommentar

        • GRIZZLY
          • December 2006
          • 867

          #5
          Det där verkar kalas. Tyckte jag sett den sidan förut men ja visste inte vart bara. Tusen tack Vad är lämpligt som filter då? Kör man filtret i en av petflaskerna då? Hur bestämmer man hur mkt gödning det skall bli i karet?

          Hittar tyvärr inte det där filtret på ebay :S

          Kommentar

          • Heddon
            • December 2007
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av GRIZZLY
            Det där verkar kalas. Tyckte jag sett den sidan förut men ja visste inte vart bara. Tusen tack Vad är lämpligt som filter då? Kör man filtret i en av petflaskerna då? Hur bestämmer man hur mkt gödning det skall bli i karet?

            Hittar tyvärr inte det där filtret på ebay :S
            Nej filtret sitter i akvariet.Du leder in slangen från co2 systemet in i filtret.
            Filtrets endaste funktion i det här fallet är att slå sönder bubblorna och fördela det i akvariet. Å anledningen att jag har ett separat filter är att jag vill stänga av filtret på natten. Du kan även använda ditt befintliga filter. Men eftersom växterna inte förbrukar något på natten så kanske det fnns en risk att du får för höga värden. Så jag stänger av mitt system 1 timme efter lampan släckts å startar en timme före.
            Det där med gödning får du ta med någon annan.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7


              där har du filtret.
              hur mycket gödning du har i karet beror ju på hur mycket du heller i, eller om du menar co2 så kan man ha olika recept eller olika mycket i flaskan/dunken, sen kan man köra filtret i en timme tex och sen en kvarts paus och sen en timme igen så får du lite lägre nivåer än om du låter det gå konstant.
              Även jag har separat innefilter för att kunna stänga av på natten men jag stänger av mitt en timme innan ljuset slocknar.

              Kommentar

              • GRIZZLY
                • December 2006
                • 867

                #8
                Ursprungligen postat av Heddon
                Nej filtret sitter i akvariet.Du leder in slangen från co2 systemet in i filtret.
                Filtrets endaste funktion i det här fallet är att slå sönder bubblorna och fördela det i akvariet. Å anledningen att jag har ett separat filter är att jag vill stänga av filtret på natten. Du kan även använda ditt befintliga filter. Men eftersom växterna inte förbrukar något på natten så kanske det fnns en risk att du får för höga värden. Så jag stänger av mitt system 1 timme efter lampan släckts å startar en timme före.
                Det där med gödning får du ta med någon annan.

                Jaha så filtrets enda funktion är att sprida ut bubblorna i karet,.Kan man då koppla på slangen där min luftnippel sitter? På så sätt sprids det i karet.

                (På mitt filter kan man koppla på en luftslang så får man en massa smlåbubblor i karet)

                Stänga av systemet hur menar du då? Nu måste ja verka väldigt dum men men :P Det lär ju bubbla endå?

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  http://cgi.ebay.com/2-in-1-Mini-Subm...QQcmdZViewItem

                  där har du filtret.
                  hur mycket gödning du har i karet beror ju på hur mycket du heller i, eller om du menar co2 så kan man ha olika recept eller olika mycket i flaskan/dunken, sen kan man köra filtret i en timme tex och sen en kvarts paus och sen en timme igen så får du lite lägre nivåer än om du låter det gå konstant.
                  Även jag har separat innefilter för att kunna stänga av på natten men jag stänger av mitt en timme innan ljuset slocknar.

                  är det filtret som suger upp CO2-dropparna lr vadå?

                  Kommentar

                  • Heddon
                    • December 2007
                    • 54

                    #10
                    Ursprungligen postat av GRIZZLY
                    Jaha så filtrets enda funktion är att sprida ut bubblorna i karet,.Kan man då koppla på slangen där min luftnippel sitter? På så sätt sprids det i karet.

                    (På mitt filter kan man koppla på en luftslang så får man en massa smlåbubblor i karet)

                    Stänga av systemet hur menar du då? Nu måste ja verka väldigt dum men men :P Det lär ju bubbla endå?
                    Problemet om du kopplar till ditt filter som du har nu är att du inte kan stänga av det på natten,men visst går det.Jag skulle inte ha gjort det,tycker om mina fiskar för mycket vill inte utsätta dom för den risken.
                    När jag säger att jag stänger av systemet menar jag att jag stänger av pumpen,ja det fortsätter att bubbla men det sammlas i pumpen å en del bubblar bara rakt upp på ytan.Sen när pumpen startar så blåser dom ut all samlad co2.Man kan ju göra ett hål där det samlas så att det imte byggs upp i pumpen.Kan ta kort på mitt system om du vill,ge mig bara en adress jag kan skicka bilderna till.

                    Kommentar

                    • GRIZZLY
                      • December 2006
                      • 867

                      #11
                      aha okej, då fattar ja men då kan man kanske bara lossa den slangen när man skall sova? Dumt om man skall resa bort. Kan man ta vilken skitpump som helst, spelar storleken på pumpen någon roll? vet inte riktigt hur vi ska fixa de men adda min msn så kan du skicka bild där. Micke_johansson85@hotmail.com

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Ursprungligen postat av GRIZZLY
                        aha okej, då fattar ja men då kan man kanske bara lossa den slangen när man skall sova? Dumt om man skall resa bort. Kan man ta vilken skitpump som helst, spelar storleken på pumpen någon roll? vet inte riktigt hur vi ska fixa de men adda min msn så kan du skicka bild där. Micke_johansson85@hotmail.com
                        Kör den separata pumpen på timer.. ..fast om du ska åka bort får du kanske ta fram lien när du kommer hem igen..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • GRIZZLY
                          • December 2006
                          • 867

                          #13
                          Hur undviker man fiskdöd då?

                          Kommentar

                          • Heddon
                            • December 2007
                            • 54

                            #14
                            Ursprungligen postat av GRIZZLY
                            Hur undviker man fiskdöd då?
                            Tror inte det är någon fara om du kör pumpen på timer.
                            Sen så har jag hört att det inte är så stor risk att man får för stora värden av co2 med mäsk varianten.

                            Kommentar

                            • GRIZZLY
                              • December 2006
                              • 867

                              #15
                              jaha skönt å höra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...