PMDD + Easy Carbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    PMDD + Easy Carbo

    Jag har sett att flera kör med dessa två tillsammans. Varför då?
    Reklamen på EC ser ju mäkta imponerande ut, men är det inte eg samma sak som PMDD?
    Får man bästa effekt om man mixar de två?
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • viktor lindberg
    • November 2007
    • 2

    #2
    jag kör med båda i mitt "växt" kar, funkar skitbra..
    hade bara pmdd först, när jag sen började tillsätta carbo så försvann alla alger... bra eller dåligt? vet ej.. hoppas att inte alla "nyttiga" bakterier försvann oxå.....

    Kommentar

    • Zanders
      • December 2007
      • 177

      #3
      Jag använder seachem excel och pmdd.
      varför vet jag faktiskt inte, jag har inte märkt att det skulle funka sämre utan i mitt andra kar. funkar det utan så skit i det!
      Min blog : http://zanders.apics.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av qenzo
        Jag har sett att flera kör med dessa två tillsammans. Varför då?
        För att det är olika saker.

        EC är en kolkälla. PMDD innehåller inget kol. PMDD innehåller istället näringsämnen som kväve, fosfor, kalium, järn, mfl.
        EC används i stället för CO2 (koldioxid), men även som komplement/algdödare.

        Seachem Excel och EasyCarbo är i princip samma sak från olika leverantörer.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Ahaaa, ja men alltså får man en betydligt bättre reaktion med hjälp av de båda.
          Måste ju vara perfekt för mig som inte är ett geni då det kommer till att förstå dosering och användning av co2-"anläggningar".
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Nej, c02 känns lite för avancerat. Men jag beundrar alla ni som orkar!
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • chessman
              • November 2006
              • 368

              #7
              Hur funkar EC tillsammans med räkor.. har körsbär och tigerräkor.
              Hobbyakvarist med 250L akvarium..
              Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Hyfsat.

                Ursprungligen postat av chessman
                Hur funkar EC tillsammans med räkor.. har körsbär och tigerräkor.
                Egentligen så bör man köra mindre dos av EC om du har räkor...men dödande är det inte.
                Däremot så verkar inte svarta klokrabbor från siam klara av EC av någon anledning...
                Mina 8st dog efter en dag.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Funderade lite på PMDD...asså man ska ju inte övergöda på grund av eventuell alg tillväxt...men det snackas bara om att man övergöder fiskarna med mat...och att det är det som orsakar alger...
                  Vad är det som gör PMDD så effektivt då du får ut samma som vid övermatning åt fiskar i växtnäring?
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • FredrikH
                    • February 2007
                    • 724

                    #10
                    Därför att det kan vara svårt att skapa en "naturlig" balans i karet mellan växter och fiskar (och alla andra indirekta faktorer).
                    Fixar du denna balans själv, behövs inte pmdd.

                    Så som jag har fattat det iallafall.
                    200l SA
                    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                    - Vem är den där lol alla snackar om?

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #11
                      Har man många fiskar som bajsar och står i plus att man övermatar så borde väl växterna klara sig finfint. Under förutsättning att de har tillräckligt mycket ljus och inte är alltför många.
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av firefox75
                        asså man ska ju inte övergöda på grund av eventuell alg tillväxt...
                        Det gäller inte PMDD/CO2, dvs ickeorganisk färdigmineraliserad näring som växterna kan ta upp med sina blad direkt.

                        men det snackas bara om att man övergöder fiskarna med mat...och att det är det som orsakar alger...
                        Vad är det som gör PMDD så effektivt då du får ut samma som vid övermatning åt fiskar i växtnäring?
                        Skillnaden är att fiskskit innehåller ammonium som bakterier ska omvandla till nitrat (via nitrit). Utöver detta så finns en massa mineraliseringsbakterier i bottnen som börjar processa fiskskiten och den överblivna maten och deras andning sänker syrenivåerna.

                        Det har visat sig att ammoniumsvängningar och syresvängningar är det som vilande alger reagerar på och tar som tecken att det är läge att blomma.

                        PMDD påverkar varken ammonium eller syrenivåer.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          I jordakvarier utnyttjar man minseraliseringen till sin fördel och motverkar ammonium/syresvängningar genom att ha extremt tätplanterat från start.

                          Mineraliseringen skapar ickeorganisk kemisk näring som växterna kan ta upp på samma sätt som PMDD och ger även ett visst CO2-tillskott.

                          Men övermatar man i akvarier utan extremt mycket växter så får man naturligtvis algproblem...
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Men övermatar man i akvarier utan extremt mycket växter så får man naturligtvis algproblem...
                            Tillaggas bör även att man måste ha ett bottensubstrat som klarar av att husera en enormt stor mängd nyttobakterier vilket vanligt grus inte klarar av... därför används jord/lera eller andra material med stor ytarea.
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • durgnas
                              • June 2007
                              • 232

                              #15
                              måste man hälla i EC varje dag eller eller kan man göra det lite då och då?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...