Jordbottenakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Ursprungligen postat av MattiasL
    Vad gör man med ett jordbottenakvarie när det efter några år slutar att växa pga att jordens utarmats? PMDD?
    Jorden ska helst vara helt utarmad när du lägger ner den i akvariet. Den ska bara vara grogrund för bakterier som ska mineralisera fiskskit och fiskmat åt dig.

    Kör du PMDD behövs inte den processen. Det går naturligtvis bra att köra både jordbotten och PMDD typ hängslen och livrem.

    Räcker det med 1-2 cm jord och 1-2 cm sand/grus?
    Ja det kan nog funka. Du kan även testa det nya sättet uppfunnet av Tom Barr där du tar 1 del jord med 2 delar sand och blandar ihop till en jämn blandning. Fyll upp med vatten och låt överbliven jord sedimentera ovanpå sanden och slanga bort det sen. Djupet kan du välja själv. Det ska väl helst gå att plantera ordentligt och då vill man ofta ha mer än 3 cm totalt substratdjup kanske mer.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Du kan även testa det nya sättet uppfunnet av Tom Barr där du tar 1 del jord med 2 delar sand och blandar ihop till en jämn blandning. Fyll upp med vatten och låt överbliven jord sedimentera ovanpå sanden och slanga bort det sen.
      Det här låter som nånting jag vill testa nästa gång jag startar upp ett akvarium
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ja jag kommer göra så i nästa setup. Anledningen att jag blev lite såld på denna metod var att han faktiskt gjort en studie där han undersökt några olika substrat och tillväxttakten på rotsystem kontra blad osv, och just pvanstående sand+blomjordsblandningen slog tom ADA-soil på vissa saker. Ganska imponerande.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Du kan även testa det nya sättet uppfunnet av Tom Barr där du tar 1 del jord med 2 delar sand och blandar ihop till en jämn blandning. Fyll upp med vatten och låt överbliven jord sedimentera ovanpå sanden och slanga bort det sen. Djupet kan du välja själv. Det ska väl helst gå att plantera ordentligt och då vill man ofta ha mer än 3 cm totalt substratdjup kanske mer.
          Den modellen med viss modifikation kör jag sedan en tid med stor framgång. Jag lät jorden ligga kvar på bottenytan och det fungerar ypperligt eftersom jag inte har några fiskar som bökar i botten... amanoräkorna i den burken rör om i bottensubstratet men det lägger sig ganska omgående.

          Jag har en liten tråd om det karet på följande länk.

          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Oj! Vad coolt, den tråden hade jag missat! Det är ganska läkckert att jorden trots allt sedimenterar så snabbt som den ändå gör. Man skulle ju annars kunna tro att hela akvariet blev disigt såfort man rörde omkring i bottnen, men så är alltså inte fallet.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #21
              Jodå... om jag kör ner näven i botten och rör om som f*n så går det ju inte att se bakgrunden... (det hände när jag drog upp en växt och hälften av dom andra följde med) men det lägger sig på några minuter... om jag inte "dammar av" växterna efteråt så gör räkorna det åt mig.... dom verkar tycka att det är skitkul att plocka i jorden.

              När jag plockar upp växter nu är jag mer försiktig och har alltid saxen med mig ner i karet för att fimpa rötterna runtom växten som ska ur karet så problem med grumligt vatten finns inte.

              Räkorna plockar och pillar hela tiden så jordpartiklarna blir hela tiden mindre och mindre vilket verkar göra att botten binder bättre vilket ger en stabilare bottenyta.
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #22
                [quote=defdac;1109923]Jorden ska helst vara helt utarmad när du lägger ner den i akvariet. Den ska bara vara grogrund för bakterier som ska mineralisera fiskskit och fiskmat åt dig.

                Kör du PMDD behövs inte den processen. Det går naturligtvis bra att köra både jordbotten och PMDD typ hängslen och livrem.
                quote]

                Jaha, jag trodde att det skulle vara näringsrik jord och att man därför kunde strunta i PMDD. Men det finns väl någon förklaring till detta, antar jag...
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Ursprungligen postat av patdah
                  Jag har en liten tråd om det karet på följande länk.

                  http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=2688
                  Snyggt! Det ser nästan ut som i naturen. Jag gillar den mörka färgen på substratet mot det gröna på växterna. Räkorna måste älska det fina substratet. De gillar väl att smaska på sånt smått.

                  Undrar om det kommer att bildas klumpar uppe på bottnen så småningom. När jag körde helt utan slamsugning i mitt lowtech bildades mörka klumpar på bottnen efter några månader. Jag gissade att det var något trick av bakterierna men vet inte vad.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Jaha, jag trodde att det skulle vara näringsrik jord och att man därför kunde strunta i PMDD. Men det finns väl någon förklaring till detta, antar jag...
                    Ja det finns det och det var i samma inlägg du svarade och tom citerade =) Jordbottnen ska mineralisera överbliven mat och fiskskit. Dvs bakterierna omvandlar skit till "PMDD" med hjälp av jordbottnen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Grodlund
                      • January 2008
                      • 560

                      #25
                      Någon som tror att det skulle vara *möjligt* att odla morötter på botten av ett jordbotten-akvarium?

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #26
                        eh.. hm.. nä? .. sist jag kollade var inte morötter en akvaristisk växt eller ens sumplevande ... fast jag antar att du drar i mitt ben
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Den här är ganska lik morotsblast:
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #28
                            haha - nä ja tänkte bara att de vore coolt att smaka morötter eller rädisor eller något som man odlt på botten av sitt akvarium

                            De kanske finns något sätt att få det att gå?
                            Typ överdosera helt löjliga mängder Co2 och göda som bara den och...vad vet jag?
                            Men är det lixom HELT omöjligt?

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #29
                              Rötterna och fröna på den gula näckrosen Nuphar lutea går att äta. Men att odla landväxter under vattnet är det nog värre med.
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              • ize
                                • May 2004
                                • 612

                                #30
                                Ja, det är HELT omöjligt Moroten är ju en rotfrukt vilken behöver lagomt med jord, torka och vatten för att utvecklas. Blir det för mycket vatten (ie en regning sommar) så ruttnar morötterna t o m på land, så det känns inte som en svårare uträkning att de skulle tokruttna i ett akvarie.

                                Om du är nyfiken på att odla i vatten, eller snarare i näriongslösning utan jord, så googla på "hydroponic" så kommer du hitta massa intressant
                                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                                Amor vincit omnia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...