Grön vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BULL
    • January 2002
    • 298

    Grön vattenyta

    min vattenyta blir grön av alger :-( till en början så räckte det att byta vatten men nu kommer det tillbaka på mindre än 24 timmar.
    kan det vara ett anfall av cyanobakterier på antågande??
    jag ska hämta en ytvattenavskummare i morgon hoppas att det blir bättre då.
    problemet har uppkommit sen jag började inrikta mig på växter.
    tidigare när det va mycket rötter å dyligt i karet så hadde jag inga problem med alger alls.
    jag läste att defdac provade med att göda mer med bla co2 för att få bukt med cyanobakterier så jag skruvade upp co2tillförseln lite men ojoj det skulle jag inite ha gjort :-(
    jag har ingen bubbel räknare (väntar på leverans)så det är lite svårt att veta hur mycket man doserar.
    efter ett par timmar när jag titade till karet så så jag en av fiskarna ligga på botten och kippa efter andan resten av fiskarna kippade efter andan vid ytan.
    <b>PANIK!!</b> kraftig försurning av karet så jag började försiktigt byta vatten och det gick faktiskt ganska bra endast en endlers guppy dog.
    fördelen med det hela va att jag fick se att mina räkor fortfarande finns kvar,jag såg 5 st av 10.
    Jag som trodde att praktbotian hadde ätit upp dem efter som jag inte har sett en räka på ca 1 månad.
    Det va kanske inte så intressant för er men jag va bara tvungen att berätta.
    MVH Micke Astner

  • BULL
    • January 2002
    • 298

    #2
    nu har jag satt i ytavskummaren och nu ser ytan ut som vanligt igen :-).
    Hoppas bara att algerna inte dyker upp något nytt ställe.

    Micael Astner

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      kan det vara ett anfall av cyanobakterier på antågande??
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Det låter onekligen så.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      jag ska hämta en ytvattenavskummare i morgon hoppas att det blir bättre då.
      problemet har uppkommit sen jag började inrikta mig på växter.
      tidigare när det va mycket rötter å dyligt i karet så hadde jag inga problem med alger alls.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Levande/döda Cyanobakterier lägger sig i filtret och dör och släpper ut all fosfat dom sugit upp. Högre fosfathalt. Växterna stormtrivs och käkar upp allt kväve (nitrat) men det blir fosfat över. Växterna slutar därför att ta upp gödningen och Cyanobakterierna får ohämmat med fosfat. Cirkusen är igång.

      För något år sedan dödade jag Cyanobakterierna med Erythromycin. Fungerade skitbra. Nu försökte jag göra samma sak igen för någon vecka sedan och naturligtvis fungerade det inte alls. Förmodligen har jag fått en resistent stam. Jag doserade 1000 mg på 300 liter 2 gånger på en vecka. Mer än den rekommenderade 2,5 mg per liter.

      Så nu har jag fortfarande problem med min älskade Cyanobakterier och har haft problem sedan jag startade akvariet för 3-4 år sedan.

      Nu vet jag dock att min burk på något sätt tydligen har ohämmat mycket fosfat. Olof berättade att sedimenterat fosfat kan börja lösas upp när det blir surare vatten - och jag har nyligen fått ner pH:t till så låga nivåer jag vill ha (typ pH 6). Någon dag efter 80% vattenbyten så är fosfathalten åter hög. Växterna stormtrivs då jag även doserar tillräckligt med nitrat, men dom lyckas inte tränga undan Cyanobakterierna och göra akvariet fosfatbegränsat vilket är vad man vill eftersträva när man bekämpar Cyanobakterier.

      Min plan är därför att fortsätta göra stora vattenbyten flera gånger i veckan samt hålla lågt och fint pH + lagom nitratnivå tills jag märker att fosfatet försvunnit från akvariet med hjälp av växterna.
      När jag förhoppningsvis får en fosfatbegränsning så kommer jag göra en blackout i 3 dagar vilket alltid tar död på Cyanobakterierna och efter det hoppas jag att problemet ska vara borta.

      En annan tänkbar väg att få fosfatbegränsning är att införskaffa RowaPhos som är ett filtermaterial som suger upp fosfat, eller att låta krukväxter hänga ner med sina rötter i akvariet. Men jag vill försöka få akvarieväxterna att göra jobbet.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      jag läste att defdac provade med att göda mer med bla co2 för att få bukt med cyanobakterier så jag skruvade upp co2tillförseln lite men ojoj det skulle jag inite ha gjort :-(
      jag har ingen bubbel räknare (väntar på leverans)så det är lite svårt att veta hur mycket man doserar.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Det är totalt livsfarligt att köra ohämmat med CO2 om man inte har en permanent CO2-mätare. BTDTDL. Jag fick göra konstgjord andning på en Scalare en gång när jag just hade börjat med brandtubs-CO2 och skruvade upp den för mycket (förde den fram och tillbaks i en håv i ett karantänakvarium). Ett misstag alltför många gör i jakten på ett fint växtakvarie.



      _@_, www.akvarie.net _@_,
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BULL
        • January 2002
        • 298

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Levande/döda Cyanobakterier lägger sig i filtret och dör och släpper ut all fosfat dom sugit upp. Högre fosfathalt. Växterna stormtrivs och käkar upp allt kväve (nitrat) men det blir fosfat över. Växterna slutar därför att ta upp gödningen och Cyanobakterierna får ohämmat med fosfat. Cirkusen är igång.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Då för det bli så att jag gör rent filtret som ytavskummaren sitter på varge dag ett tag framöver.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det är totalt livsfarligt att köra ohämmat med CO2 om man inte har en permanent CO2-mätare. BTDTDL. Jag fick göra konstgjord andning på en Scalare en gång när jag just hade börjat med brandtubs-CO2 och skruvade upp den för mycket (förde den fram och tillbaks i en håv i ett karantänakvarium). Ett misstag alltför många gör i jakten på ett fint växtakvarie. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jo tack jag vet jag har ett permanent test men förändringen gick lite väl fort.
        Men en sak är ju säker min DIY (sera slamhävert och fluval 4+ difusor) reaktor funkar kannon :-).

        Kommentar

        Arbetssätt...