Alg Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric66
    Banned
    • February 2008
    • 25

    Alg Problem

    Hej

    Nån som vet varför det kommer en grön alg matta
    i mitt akvarium bara på ett dygn?.Akvariet är på 180 liter
    där jag har 6 st frontosa yngel i.Börjar tröttna på detta problem nu.I mitt 540 kar tar det lite längre tid att få en
    sån algmatta.Suger ju rent i akvarierna 2 gånger i veckan.
    Hoppas nån har lösningen på detta.

    Eric
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Kanske belysningen är på för lång tid? Kanske för mycket mat eller för lite växter? Hur ser algmattan ut? Är den blågrön och slemmig kan det vara cyanobakterier. Sök i så fall på zoopet för att se hur du ska bekämpa dem. Total mörkläggning tex.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Är det som en matta som ligger ovanpå botten, så tycker jag att det låter som fosfatöverskott eller underskott på nitrat, Jag får bort detta genom att göda mer med PMDD. Just nu gör jag 3ggr fulldospuls i veckan.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Frontosor...vad ger du dem för mat?
        Menar om Pannecke ovan skriver att det är fosfat överskott så kan du ju glo på innehålls förteckningen på matburken.
        finns alltid fosfat i fiskmaten...så om den är runt 500mg o uppåt så köp annan fiskmat...
        Jag brukar hålla mig till tropical ciklidcolor och den har 250mg/kg fosfat...
        Anledningen till att jag använder den...är att jag hade samma problem ett tag med grym alg tillväxt.
        Läste att fosfat påskyndar algtillväxt o kollade då på fodret iock med att överskottsmatning oftast är en av huvudorsakerna till att alger kommer till.
        Där stod det klart och tydligt...583mg/kg... och det är ju tyvärr väldigt mycket.
        Så jag bytte foder och vips alg problemet är ett minne blott...
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är sannolikt Cyanokolonier som breder ut sig på bottnen. Cyano är dom alger som klarar lägst kvävenivåer och brukar för övrigt gilla låga syrenivåer som det är vid bottnen pga bakterierespirationen när bakterierna bearbetar all nedbrytbart biologiskt material (överbliven mat, fiskskit osv). Even kallat "bös" =)

          Se till att hålla så bösfritt du kan i filtermassa och i bottnen och döda sedan Cyanon med ett par-tre dagars mörkläggning med pappskivor (svarta sopsäckar och filtar är genomskinliga så papp är bäst).

          Vill du av någon anledning inte göra mörkläggning är ett par doser Tetramedica GeneralTonic oerhört effektivt. Om du ser till att ha ganska bösfritt och gärna ökar kvävehalten med PMDD så kommer du sannolikt bli av med dom.

          Förr försökte man fosfatbegränsa dessa alger som firefox är lite inne på, men det irriterar dom som bäst och får dom att växa en gnutta långsammare. Det går nämligen inte att få så låga fosfatnivåer att dom inte kan växa.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...