dosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    dosering?

    Eftersom att min blandning KNO3 blivit grumlig (igen), så börjar jag nu göda det torrt istället.
    Karet är på 24l. Jag vill få upp 8ppm (mg/l) NO3 efter 1 dos.
    KNO3 väger 101.1u. NO3 väge 62u. 62/101.1 = 0.613 --> 61.3% av KNO3 är NO3.
    8mg/l = 0.0008g/l. 0.0008 * 24 = 0.0192g
    Hm... att dosera ca. 0.02g känns inte så lätt, även om man har avancerad våg? Känns inte troligt att så lite skulle räcka i mitt kar heller. Vart har jag räknat fel?
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/
  • Guest

    #2
    Jag fuskade och använde Heekes kalkylator som sa:
    8ppm No3 i 24L= 0,31g/0,27ml Kno3

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Molvikt:
      NO3: ~62
      KNO3: ~101

      KNO3 innehåller alltså ~63% NO3

      Så långt är det rätt

      8ppm = 8mg/l
      8mg/l*24/ = 192mg = 0.192g (här hade du en decimal fel)
      0.192g / 63% = 0.192 / 0.63 = 0.3g (detta steg glömde du)

      Och som Anettejt säger kan man enkelt å fram detta med min kalkylator (som är lite mer exakt än vad jäg räknade nu)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Super! tack så mycket!
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hmm, fatta noll av detta. Behöver jag också räkna ut sånt här då ja ska börja göda med pmdd i mitt 450L ?
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            hmm, fatta noll av detta. Behöver jag också räkna ut sånt här då ja ska börja göda med pmdd i mitt 450L ?
            Nej inte om du blandar det enligt anvisning i dina flaskor.
            Detta var ju en liten specialare på ett torrecept.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Och skulle man vilja ändra något så kör man det i kalkylator så går det smidigt utan att behöva räkna själv.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #8
                Heeke, tror du att du skulle kunna fixa kalkylatorn så att man kan räkna baklänges, tex. hur många ppm K det blir om jag har doserat 0.5krm KNO3 ? Hade vart super isf!
                Eller finns det någon annan kalkylator som man redan kan göra det med?
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • Whistler84
                  • November 2007
                  • 850

                  #9
                  Hur ofta och mycket ska man dosera? De där 10ml per flaska och 100 liter påverkas väl ändå av hur ofta man byter vatten, hur mycket växter man har och hurdan belysningen är?

                  Jag har t ex ett 450L som jag i torsdags började göda med PMDD, enligt förpackningens anvisning. På bara några timmar efter mitt 25% vattenbyte och gödningen hade jag hela frontrutan täckt med gröna alger, vilket inte riktigt var tanken.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Alger som sitter som ett fint pulver och som kommer tillbaks på bara några timmar efter att man strukit bort dom är "dammalger". Ganska struliga alger att få bort ärligt talat, och nu har jag sett många som fått det efter att dom ökat nitratdoseringen markant. I ditt fall startade du med PMDD för första gången? Alger generellt är de första som utnyttjar bättre näringsnivåer i akvariet, speciellt om det inte finns skuggande växter.

                    De gånger jag haft dammalger så har jag sänkt vattenytan så mycket jag kan och sedan strukit bort dammet med servetter. Anledningen till denna manöver är att om man stryker bort dom med tex en algskrapa i akvariet så släpper bara algerna ut zoosporer som simmar tillbaks och sätter sig på rutan varpå man har en ny odling på bara några timmar.

                    Ett annat trick, som kräver mer tålamot (vilket jag inte har), är att låta dom sitta i ca 2 veckor. Då verkar det som dom konkurrerar ut sig själva och deras livscykel avslutas.

                    Ytterligare trick som kan hjälpa till att bli av med dom är att försöka skugga rutorna så mycket man kan.

                    Din fråga ang. dosering är det inte direkt rocket science. Växterna bryr sig bara om att näringsnivåerna är ungefär desamma hela tiden. Enklast att få dom att vara det är att göra ett stort vattenbyte i veckan och efteråt dosera 10ml/100l för hela akvarievolymen. Gör man det regelbundet så kommer nivåerna inte variera alltför mycket.

                    Det är varierande nivåer som verkar trigga alger.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • FredrikH
                      • February 2007
                      • 724

                      #11
                      ..men vattenvärderna varierar väl ordentligt varje gång du byter hälften av vattnet?
                      Ifrågasätter den store Defdac.. pirrigt.
                      200l SA
                      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                      - Vem är den där lol alla snackar om?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jo det stämmer. I sämsta fallen kommer näringsnivåerna gå mellan de doserade och 0 (när man doserar för lite, växterna blir lite bleka) eller mellan de doserade och dubbla doserade mängden (när växterna av någon anledning inte tar upp näringen alls, dom står still och bubblet är 0 om man kör CO2). Inget av dessa fallen är jättebra, men inget katastrofalt. Det är väldigt litet spann näringsnivåerna kommer kunna ligga mellan ändå.

                        I normalfallet kommer dock näringsnivåerna asympototiskt svänga in mot ett värde mellan fulldos och dubbel fulldos.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Anna_mvb
                          • September 2007
                          • 436

                          #13
                          Lånar tråden lite...

                          Ni har pratat nu om olika värden som kan förändras...
                          Jag har använd PMDD i två månader nu och växterna växer bättre än innan .

                          1 mars har jag börjat med EasyCarbo, efter att ha läst många trådar här. Och efter en vecka minskade KH till 4 grader dH (hade bara 5 tidigare). GH har också minskat till 7 från 9-10 som det var inna EC.

                          Kanske fel ställe för frågan men tyckte ni vet så mycket om näring och växter så kanske kan svara på den med.

                          Fortfarande nybörjare
                          Anna

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Växterna käkar GH och bakterier käkar KH så det du ser är helt normalt.

                            Om du mäter direkt efter vattenbytet så borde det betyda att ditt kranvatten ändrats och mäter du innan vattenbytet så kan det nog bara vara normalt växt/bakterieupptag du kan mäta.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Anna_mvb
                              • September 2007
                              • 436

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Växterna käkar GH och bakterier käkar KH så det du ser är helt normalt.

                              Om du mäter direkt efter vattenbytet så borde det betyda att ditt kranvatten ändrats och mäter du innan vattenbytet så kan det nog bara vara normalt växt/bakterieupptag du kan mäta.
                              Tack! Alltså allt är lugn

                              Jag kollar alltid innan, alltså 6-7 dagar efter tidigare byte och tillsatts av PMDD. Dagen efter vattenbytte brukar jag kolla med stickor, bara i fall något blev tokigt (och att jag har kvar de opålitliga stickorna ).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...