Är detta Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monikaandersson
    • January 2008
    • 32

    Är detta Tofsalger

    En massa ludd på växterna vi fick hem i går eg min systers
    men ändå det ser inte friskt ut.

    Ngn som vet?
    Ngn som vet vad man kan få bort detta med?
    Vi har nu tagit av alla blad med detta ludd på.
    Tacksam för svar
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    De verkar vara svarta, så nog är det någon form av rödalg, tofsalg. De lär visst uppstå vid instabila koldioxidnivåer. Man får ta bort de angripna bladen, är jag rädd.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • cattus
      • August 2007
      • 167

      #3
      Beroende på vad du har i ditt akvarium kan du sätta i amanoräkor eller siamensisar, äter upp och håller det mesta i schack.
      Allt går om man vill...

      Kommentar

      • monikaandersson
        • January 2008
        • 32

        #4
        Tack snälla ni för svar
        jag har fått olika svar på vad det är
        ngn sa svartskägg alg och ni tofsalg är det samma sak eller.
        Klarar siameserna båda algtyperna om det nu inte är så att det är samma alg men med två namn.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kärt barn har många namn. Är siameserna svältfödda kommer dom hjälpa till att hålla borta åtminstone nytillväxt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Tips på någon algätare som lyckas rengöra växter ifrån dessa?
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Förutom Siameser eller vad menar du?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Du nämnde att siameser troligen bara skulle underhålla karet och ta nytillväxt, antog att du menade att de inte kommer klara av att äta växterna rena ifrån tofsalger.
                Jag köpte ialla fall 2x mindre siameser idag, de skall få gå med mina 4 VF Fjärilscilider i väntan på att de skall para ut sig. Hoppas de gör lite nytta nu, sedan får väl antingen någon form av räka och/eller snäcka ta över jobbet för att ge lite lugn och ro till fjärilarna sen
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jo jag tror att dom knaprar i sig de flesta former av alger ärligt talat, speciellt om dom inte får något alternativ. Det ser lite lustigt ut när dom börjat käka toffsalger för då ser toffsarna ut som svarta prickalger som är mycket svåra att få bort =) Dvs det är bara "stubben" kvar när dom varit framme.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Siamesiska algätare tar inte de algerna som bilden föreställer...
                    Jag blev rekommenderad lysrör med mindre rött spectrum och easy carbo.

                    Detta efter att slängt i 20st siamesiska algisar i ett kar enbart med växter och inredning angripet av dessa alger.
                    Hände inte ett skit.
                    När jag sen plockade bort dessa siamesika algisar och planterade tillbax växterna så doserade jag easy carbo och sket i att ändra lysrören...
                    Har inte en ända alg av dem kvar...

                    Inte ens min peckoltia eller ancistrusen äter dem...inte ens mina helekoptermalar eller guldalgätaren...

                    Så mitt råd är...KÖP INGA siamesiska algätare för att mota bort denna alg...utan inskaffa easycarbo istället.
                    Eller tabort det röda ljuset från lysrören.

                    Och gällande vad det är för alg så tillhör det rödalger, dock så är de mera svarta och är kiselalger...
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jo, siamesisk algätare äter dem - eller rättare sagt, de gör det om de inte kan äta fiskmat istället, för det är godare. Grejen är bara att ingen algätare kan få bort alger i ett kar så länge förhållandena gynnar alger - ingen algätare kan äta snabbare än alger som växer för fullt. Algätare gör bara nytta om algerna redan begränsas av nånting, t.ex. konkurrens med växter.

                      Easycarbo är giftigt för många alger, plus att det gynnar växterna och hjälper dem konkurrera ut algerna. Peroxid är också mycket giftigt för just denna typ av alger, så en hemmagjord oxydator kan döda dem.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        EasyCarbo överdoserar algerna med kol så de absorberar ihjäl sig...går förbaskat fort.
                        Dels så är easycarbo växtnäring så växterna skjuter fart vilket faktiskt ger dubbeleffekt iock med att växterna konkurrerar med algerna samtidigt som algerna dör/avtar i tillväxt på grund av kolgödningen.
                        Siamesiska algisar äter kanske dessa alger men jag matade aldrig mina utan de fick enbart det inredningsdetaljer/växter som var angripna av denna form av alg som mat.
                        De åt inte ett skit på 5dagar och sen sket jag i det...
                        Kanske de hade börjat äta efter dessa 5dagar men men...tog mig knappt 1vecka med easycarbo att slå ut dessa alger...
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Mja... Easycarbo innehåller tydligen polymeriserad glutaraldehyd.

                          Wikipedia har detta att säga om glutaraldehyd: "Though not marketed as such due to federal regulations, the biocidal effect of glutaraldehyde kills most algae at concentrations of 0.5 - 5.0 ppm. These levels are not harmful to most aquatic fauna and flora. Adverse reactions have been observed by some aquarists at these concentrations in some aquatic mosses, liverworts, and vascular plants."

                          Easycarbo alltså göder växter, men är dödligt för vissa alger och mossor.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            De åt inte ett skit på 5dagar
                            Dom måste vara svältfödda för att dom ska käka alger.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Dom måste vara svältfödda för att dom ska käka alger.
                              Mitt intryck är också att unga, nyinköpta, siameser ofta inte förstår att alger är mat. De är sannolikt uppfödda på pellets, och det tar ofta ett tag innan polletten ramlar ned för dem.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...