Easy carbon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Easy carbon?

    Har läst en del i forumet, var en lång diskussion om det för ett tag sedan. Efter att läst den blir jag inte riktigt klok. Skulle köpa en co2-anläggning, men i affären tyckte han att jag skulle använda easy c så jag har nu kört det i tre månader. Kan inte jämföra före eller efter, men det växer vad jag kan bedöma ok. Camomba växer så man nästan ser att det sticker i höjden. Hade en hel del anubias, de trivdes inte, men för mig verkar det som de inte tål mkt ljus, flyttat dem till ett litet kar, där verkar de trivas bra med måttligt ljus.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det är egentligen väldigt enkelt att förstå varför affären tyckte att du skulle skippa CO2 och köra EasyCarbo istället - då kommer du tillbaks och köper en flaska regelbundet av affären.

    EasyCarbo har lite negativ effekt på vissa växter (bikarbonatskäkare typ vallisneria, kanske även anubias) så det är inte en helhetslösning som passar alla.

    Det växer betydligt bättre med CO2 och du kan klara betydligt svårare växter.

    Jag själv använder både EasyCarbo och CO2, men mest för att EasyCarbo verkar döda vissa sorters alger och jag doserar enbart efter vattebyte inte varje dag som rekommendateionen på flaskan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      EasyCarbo---står ju på flaskan att det med fördel kan kompletteras med co2.
      Gällande easycarbo och vissa växter så är det nog så att ljuset är fel för de växter som itne växer...menar de flesta växtkar har ju växter med samma växttakt, ljuskrav...osv.
      Är ju då man får fina plantor och stabilitet.
      Men har man en anubia som inte alls trivs i så starkt lyse så bör man kanske fundera lite om det inte finns en skuggig plats någonstans för den växten.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ja, min misstanke är ju självklart att de vill sälja fler flaskor, men jag ville testa. Har öst på med ljus och kortat tiden till 11 timmar eftersom jag hade en hel del grönalger, är i stort sett borta nu, får nog köpa co2-anläggning till det karet

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Var kommer alla myter ifrån om att växter inte klarar starkt ljus?
          Alla hightechburkar jag sett klarar Anubias utmärkt i direkt ljus från mycket stark belysning. Här är ett exempel som är en riktig anubias-orgie:


          1 watt per liter, smaka på den =)

          Bilderna i tråden för den som inte vill anmäla sig:




          Lägg även märke till en annan växt som enligt myten inte klarar starkt ljus, javaorbunken.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Var min misstanke/slutsats, men det kan vara annat, de stod i bottensubstrat?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja begraver du rhizomet kan dom må lite illa. Jag själv har oftast min Anubias med rötterna ovanför substratet. Runt en watt per liter också.

              Tror främst det har att göra med att näringsåtgången blir mer kritiskt under mycket ljus, men det gäller ju inte enbart Anubias.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                javisst, samma sak med javaormbuske som jag satt i gruset, inte bra, till början jätte fina, men rasade ihop, nu har jag alla jag har i olika burkar sedan 10 dagar på rötter, så här långt verkar det bra

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  #9
                  Jag har både anubias och javaormbunke planterad med rötterna i substratet men med själva rhizomet (den tjocka rotdelen som inte är en rot) ovanför bottenytan och det växer riktigt bra ennligt mina mått mätt (utan tillförd co2 och med "normalt ljus men med PMDD").
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...