Börja Om med växter---

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Branimir
    • October 2007
    • 14

    Börja Om med växter---

    Tja...
    Idag kastade jag alla växter från min akvarium för dom var bruna och sånt...så jag vill starta om allt...
    Nån förslag vad ska man göra,och vad behöver man använda för att växter ska vara i normal färg...och att den mår bra,(altså jag menar vad för kemikalier och sånt)...
    Hoppas ni svarar!
    Mvh/Branimir
    Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!
  • wheete
    • February 2006
    • 65

    #2
    Ursprungligen postat av Branimir
    Tja...
    Idag kastade jag alla växter från min akvarium för dom var bruna och sånt...så jag vill starta om allt...
    Nån förslag vad ska man göra,och vad behöver man använda för att växter ska vara i normal färg...och att den mår bra,(altså jag menar vad för kemikalier och sånt)...
    Hoppas ni svarar!
    Mvh/Branimir
    Det är verkligen en svår fråga. Först och främst så är det alltid bra med
    att starta med enkla snabb växande växter eller inte så ljuskrävande. Sök på
    det i databasen på zoopet om du hittar något kul. Sedan så är vatten gödning ganska viktigt. Jag skulle rekommendera PMDD, men det kan vara lite omständigt efter som du bör göra ganska många vatten byten och måste tillsätta på nytt varje vecka. Om du inte vill göra det så kan jag rekommendera "tropica master grow" eller "tropica aquacare" som den heter numera. Jag kör både med Tropica master grow och PMDD och Co2 tillsättning och är dunder nöjd. Det växter extremt mycket och mycket mörkgröna och fina blad.

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Jag tillsätter PMDD 2 gånger i veckan, en gång vid delvattenbytet på söndagarna och en gång varje onsdag. Förutom det så har jag tänt 12 timmar per dygn och ansar växterna ganska ofta så att de fräscha bladen och skotten slipper fajtas om näringen med de andra inte fullt så fina.

      När du köper nya växter igen så börja med lite enklare mer självgående växter och var noga med att plantera dem där de vill vara, beroende på hur mycket ljus de vill ha osv. T.ex. långa/höga växter i bakkant och lite kortare framför och se till att de inte skymmer varandra. Temperatur spelar också in. Vissa växter tål olika temperaturen medans vissa är mer känsliga och kräver exakt rätt värme.

      De växter som jag tycker är enklast är t.ex. Anubias barteri ”coffeefolia” Den är lite mer tjockbladig och står också emot växtätande fiskar lite bättre som t.ex. Slöjstärtar. Hygrophila polysperma Den växer på fort och bildar fina täta buskage i karet. Den kräver lite ansning då och då men kan man stå ut med det så är den underbar. Sen är det nog mycket från kar till kar vad som är enkla växter. Vissa växter som anses som svåra kan vara hur enkla som helst hos vissa och viceversa.

      Testa dig fram, köp några olika växter och se vilka som funkar bra hos dig, och med lite pmdd får dina växter bättre förutsättningar att överleva.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag skulle rekommendera PMDD, men det kan vara lite omständigt efter som du bör göra ganska många vatten byten och måste tillsätta på nytt varje vecka.
        Ett alternativ kan vara att göra en jordblandad botten och nästan sluta med vattenbyten helt och tillsätta lite gödning när växterna börjar se lite bleka ut. Sök på "low-tech" eller "Diana Walstad" så finns det massor information.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Branimir
          • October 2007
          • 14

          #5
          Jag tänkte så här att gå i skogen och hitta några stenar,gamla trä och sånt....om man rengor den och tvättar bra(kokar) kan man lägga det i akvarium???
          Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Stenar har jag tagit in och kokat och sedan lagt i, men grenar utifrån tror jag inte att jag skulle använda. Det kanske kan funka men jag tycker att risken borde vara stor att det ruttnar. De man köper från zoobutik kommer från sank mark och klarar därför av att stå under vatten, medans våra svenska träd ofta bara blir till gegga om de ligger i vatten länge.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              Det finns ju alltid de lite mer proffesionella sättet



              De flesta som verkligen satsar på växterna använder CO2 tillsammans med pmdd
              Länken ovan visar ett grundpaket fasst med liten flaska.
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                Skulle satsa på PMDD om jag var du, växterna kommer att trivas bättre då.
                Bra belysning är också viktigt, lycka till
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Branimir
                  Tja...
                  Idag kastade jag alla växter från min akvarium för dom var bruna och sånt...så jag vill starta om allt...
                  Nån förslag vad ska man göra,och vad behöver man använda för att växter ska vara i normal färg...och att den mår bra,(altså jag menar vad för kemikalier och sånt)...
                  Hoppas ni svarar!
                  Mvh/Branimir
                  Mitt tips är att du börjar med att kolla över vad du har för belysning då det är en väldigt viktig detalj, sen köra pmdd och nån form av CO2 tillskott, själv kör jag med mäskmetoden (enkel och billig) men annars finns easy carbo om man inte vill ha massa dunkar eller gasflaskor utanför karet, sen ska du nog kunna få riktigt gröna och fina växter

                  Kommentar

                  • patdah
                    • November 2007
                    • 659

                    #10
                    Hur många liter är akvariet på?
                    Vad har du för lysrör och hur många lysrör har du?
                    Vad har du för sorts grus? Vilken storlek är det på gruskornen?
                    Vad använder du för märke och modell på ditt filter?
                    Hur varmt har du i akvariet?
                    /Patrik

                    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Det är väldigt viktigt att byta lysrör varje år och köpa sådana som har bra kvalitet.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • Branimir
                        • October 2007
                        • 14

                        #12
                        1.45 liters akvarium
                        2.Philips 14w lampan,bara 1.
                        3.vet ej vad är det för sorts eller störlek på grus med det är typ stora såhär()....
                        4.Blue Compact 02
                        5.24 grader...
                        Så nån förslag???
                        fast vill inte ha såna dura grejer och som är svåra för att använda..
                        Mvh/Branimir
                        Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av Branimir
                          1.45 liters akvarium
                          2.Philips 14w lampan,bara 1.
                          3.vet ej vad är det för sorts eller störlek på grus med det är typ stora såhär()....
                          4.Blue Compact 02
                          5.24 grader...
                          Så nån förslag???
                          fast vill inte ha såna dura grejer och som är svåra för att använda..
                          Mvh/Branimir
                          Philips är bara ett märke och dom har många olika lysrör så kolla efter namn eller nummer på röret också om du vill veta hur bra det du har är.
                          Men mitt råd är då iaf att du skaffar nån enkel växtgödning i flytande form och sen bara köper växter som har låga ljuskrav och räknas som snabbväxande så ska du nog kunna lyckas med vad du har

                          Kommentar

                          • Branimir
                            • October 2007
                            • 14

                            #14
                            Men kan nån här inne skriva till mej vilken sort av växt gödning eller nån länk så att jag kan veta vilken är bäst och vilken växt skulle passa bäst...
                            Mvh/Branimir
                            Senast redigerad av Branimir; 24 January 2008, 21:20.
                            Thank you,when the wolrd is mine your dead should be quick and painless!!

                            Kommentar

                            • patdah
                              • November 2007
                              • 659

                              #15
                              Gå till en bra akvarieaffär och säg till dom att du vill ha växter som är lättskötta och så ber du dom ta fram den bästa växtnäringen dom har... den flaskan med växtnäring kommer räcka så pass länge så du hinner få all info om växter och växtnäring här som du kommer behöva för att ta dig vidare till nästa steg...
                              /Patrik

                              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...