Växter från sjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heddon
    • December 2007
    • 54

    Växter från sjön?

    Va ute i dag på en fisketur,å tog med mig en växt
    från sjön.
    Nu kommer min fråga,finns det någon risk
    att stoppa dom i akvariet??
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    #2
    Du kan få med en del oönskade saker med växter från sjöar. Även om du inte ser något på växterna, så kan det finnas ägg i växterna som utvecklas i akvariet.

    Karplöss (mycket dåligt!)
    Fisk iglar (mycket dåligt!)
    Hydror (Inte bra för små yngel)
    Snäckor (kan bära på parasiter, och de kanske inte är så vackra att ha i akvariet)

    + en hel annat som inte är så farligt för våra fiskar. (typ sländlarver, dykar larver, m.m)

    Mvh/
    Per

    Kommentar

    • Heddon
      • December 2007
      • 54

      #3
      Ok det låter inge vidare,karplös vet jag att vi har
      i sjön.
      Dom sitter på fiskarna jag får.Å iglar vet jag inte om det inte är dom som sitter
      på fiskarna ibland brukar kalla dom mask.Ca 1,5-2 cm långa.
      Men kan man ha växterna i karantän ett tag?

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        #4
        Vad är det för växt du har hittat? De flesta svenska vatten växter brukar inte trivas speciellt bra i akvariet. Undantag är väl kosmopoliter som Vattenpest, andmat m.m.
        Plantera i ett karantän akvarium och se hur de tar sig. Om de lever om ett par, tre månader, så borde det väl gå bra att flytta till det rätta akvariet.

        Mvh/
        Per

        Kommentar

        • Heddon
          • December 2007
          • 54

          #5
          Jag tror det är någonslags pest,har för mig det när
          vatten labb va å hälsade på oss i föreningen.
          Dom växer som f.... på sommaren.
          Tar över grunda vikar,men dom är ganska snygga.
          Ska prova å sätta dom i en pett box å se om dom
          överlever.
          Tack för svaren

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ge dem mycket ljus och ingen värme från början. Då har de lättare att komma igång. Jag har aldrig provat vattenpest (Elodea canadensis) för jag tycker att den är tråkig och ful. Vattenpest är inte samma som stor vattenpest (Egeria densa) som är vanlig i akvarier.

            Om du vill ta in växter från sjöar så sätt dom i karantän först. Det gör jag men inte alltid så länge.

            Det finns många svenska växter som man kan samla in från under isen på sjöar. Många är gröna under vintern. Men i år är det inte mycket is i södra Sverige än.

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Det finns många svenska växter som man kan samla in från under isen på sjöar. Många är gröna under vintern. Men i år är det inte mycket is i södra Sverige än.
              Lånar tråden lite...
              Varför råds det att ta växter när isen ligger? Har läst det på flera ställen, men har aldrig klurat ut varför.
              Mitt logiska sinne vill ta dom på sommaren, när inte temperaturskillnaden är så stor... Har sjön här utanför som jag tänkte prova att ta lite växter ur. Dessvärre har vi is här och skåning som jag är så äger jag ingen isborr. Får gå ut till nån av dem som sitter där ute och fiskar och be att få låna hålet.

              Vidare har jag läst om "alunbad" på växterna för att bli av med bifångsten som följer med växten. Har dock inte provat än och vet inte om det funkar?
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Heddon
                • December 2007
                • 54

                #8
                Det är Elodea canadensis har kollat på bilder från
                nätet. Dom ligger i en petbox nu med vatten.
                Har även lagt i lite pmdd,vi får se vad som händer.
                Tack för visat intresse.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av lili76
                  Varför råds det att ta växter när isen ligger? Har läst det på flera ställen, men har aldrig klurat ut varför.
                  Därför att det är lättare att springa runt på isen än att ro runt på sommaren. Och för att det är roligare att hålla på med växter inomhus på vintern än på sommaren. På vintern är växterna i ett vilostadium och de har lagrat lite energi för att kunna komma igång på våren. Plockar man då in dem kan man lura dem att det är vår och de börjar växa bra.

                  Om isen är tjock kan du hugga med yxa. Om den är tunn kanske du ramlar igenom om du hugger. Håll hårt i yxan... Fiskarnas hål brukar inte ligga där det är så grunt att växterna finns. Oftast växer de inte djupare än 0-2 meter. Ett tips är badstränder bryggor och hamnar där någon har rensat bort vass. Är det en näringsfattig sjö utan vass så är ett tips steniga grusiga stränder där det brukar gå mycket vågor som spolar bottnen ren. En kratta är bra att ha med sig.

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Därför att det är lättare att springa runt på isen än att ro runt på sommaren. Och för att det är roligare att hålla på med växter inomhus på vintern än på sommaren. På vintern är växterna i ett vilostadium och de har lagrat lite energi för att kunna komma igång på våren. Plockar man då in dem kan man lura dem att det är vår och de börjar växa bra.

                    Om isen är tjock kan du hugga med yxa. Om den är tunn kanske du ramlar igenom om du hugger. Håll hårt i yxan... Fiskarnas hål brukar inte ligga där det är så grunt att växterna finns. Oftast växer de inte djupare än 0-2 meter. Ett tips är badstränder bryggor och hamnar där någon har rensat bort vass. Är det en näringsfattig sjö utan vass så är ett tips steniga grusiga stränder där det brukar gå mycket vågor som spolar bottnen ren. En kratta är bra att ha med sig.
                    Det var anledningar så goda som några...
                    Isen ligger 1-2 dm tjock och jag har ännu inte varit i sjön, så jag vet inte hur djup den blir hur snabbt.
                    Vass finns det gott om här ute. Och bryggor. Och en småbåtshamn.
                    Noterar alla tips och ser om jag kan få hål på isen. Tack!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Dykarlarver och en del sländlarver är mycket farliga för mindre fiskar. Dykaren är värst av dom två och hugger på allt som rör sig
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Är det någon som har erfarenhet av alunbad på växterna och vet om det tar kål på just levande saker som följer med växten?
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av lili76
                          Isen ligger 1-2 dm tjock
                          Is på sjöar, vad är det?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Is på sjöar, vad är det?
                            Det är sånt som finns här uppe i "norrland".. Kall, hård massa.... Gör ont som f-n när man halkar på det. *Vet*
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Det där om att tappa yxan. Borra ett håll bara i handtaget och ett snöre igenom så löser man det. Om man har bara ett handtag dessutom så perfekt att knacka fiskar med på fisketurer. Lätt men stenhårt. Har man tagit in växter kan man låta en fisk gå med växterna som testpilot.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av eriahl; 21 January 2008, 10:05.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...