Ändra till vattenbyte mer sällan. (PMDD-göder..)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    #16
    Detta var intressant att läsa. Jag som nybrjare använder inga gödningsmedel alls, trodde inte det behövdes. Men jag har nod de prickalger ni pratar om.

    Och igår upptäckte jag tofsalger. De bara dök upp...

    Från början hade jag stora problemmed nitrat som låg på 100.
    Bytte mer och oftare vatten då minskade den till 50 sen ökade igen.

    Tills slut plockade jag bort roten som jag trodd var orsaken till höga nitrathalten. Och efter en vecka minskade värde till 25. Igår, efter ca en månad, var värdet 12,5 enligt dropptestet. Och då såg jag algerna!

    Det var bara exempel från mitt akvariet att höga nitrar halter har ingenting med tofsalger att göra.

    Nu ska jag läsa mer vad är pmdd ni pratar om

    Jag vet inte så mycket om växter men min bror har mängder i sitt 120 liters kar. De frodas och han plockar bort hela tiden så att fiskarna ska ha plats i. Ochhan har två vanliga glödlampor som belysning över glaset. Vad ska an tro om detta?

    Nybörjare Anna

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag vet inte så mycket om växter men min bror har mängder i sitt 120 liters kar. De frodas och han plockar bort hela tiden så att fiskarna ska ha plats i. Ochhan har två vanliga glödlampor som belysning över glaset. Vad ska an tro om detta?
      Bildbevis!

      Skämtåsido. Är det 2x90 wattslampor som han riktar ner med några riktigt bra reflektorer på en relativt liten fläck så kan det fungera riktigt bra. La precis till glödlampa i min ljuskalkylator: http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        Till Anna_mvb
        Om du får alger är det tecken på svängiga näringsnivåer, eller att inte alla ämnen som växterna vill ha finns, då växer växterna inte så bra, algerna snor näringsämnen och breder ut sig. Men just tofsalger reagerar på förändrade koldioxid (co2)-nivåer i akvariet så de kan komma när man byter vatten till exempel. Alger kan man också få om man matar lite för mycket. Men satsa på att få växerna att trivas så kommer du nog slippa alger

        Att alla pratar om PMDD är för att det innehåller makroämnen som växterna behöver. Många andra gödningar man kan köpa i affärer innehåller inte allt växterna vill ha, och PMDD är mycket billigare också.

        Jag klistrar in det jag skrev i en annan tråd:

        Bästa näringen är PMDD, då den innehåller makroämnen som växterna behöver. PMDD är olika pulver med rena näringsämnen, som man blandar ut i vatten.

        Det funkar så att man beställer tre olika portionspåsar (iallafall i början när man är nybörjare med denna näring) på denna sida.
        Varje påse blandas med vatten i en 50cl-plastflaska (sån man tex köper Ramlösa i). Det står mer på sidan om hur man ska göra.

        Till slut har du tre olika flaskor med tre blandningar i. Du tillsätter en dos som matchar ditt akvarium (utifrån storlek och antal växter) från varje flaska i samband med delvattenbyte. Grunddosen är 10 ml per 100 liter akvarievatten en gång i veckan, men ofta får man göda mer efter ett tag, när man märker att det behövs.

        Om man gör delvattenbyte mer sällan än var 14:e dag, så som jag ska börja göra nu, så får man sprida ut doseringen lite så att den blir så jämn som möjligt.. Det gör absolut ingenting att göda flera gånger i veckan, men då med lite mindre dos.

        Vad jag undrade var mest hur mycket exakt som kan vara lämpligt att ge, när man göder var 14:e dag, men jag fick ju svar på det i denna tråd.

        Det tar någon månad innan man ser skillnad på växterna för det mesta!

        Självklart är rätt ljus också viktigt, ett bra lysrör, osv.

        Men den du skrev om som hade enbart lampor och växande växter, han hade nog många bajsande fiskar i akvariet, eller växter som trivs bra i dåligt ljus. Kanske fick han också in lite dagsljus i akvariet ibland...? Generellt är det ändå så att man bör göda för att växterna ska må bra.

        Mabuse:
        Jo, jag kanske borde skaffa hornsärv, men tycker inte riktigt den passar i akvariet på bilden. Ska kolla upp den andra du nämnde. Jag har alltså ett lysrör, men som sagt, ett lysrör som är för lite belysning för storleken på akvariet. Men vi får väl se hur det går nu.
        / Ebba

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #19
          Tack toccata!
          Mina växter verkar må bra. De växer och får nya blad, t.o.m. blomma på en anubis kom förra vecka. Men nu kom alger så det är nog dags att börja gödning. Man lär sig nytt varje dag.

          Ang. min brorsakvarium...vad ska jag säga? Ska fråga om bilder
          Men så mycket jag vet så har han bara 2x40W nu. Tidiagare hade han bara en liten punktybelysning från en lampa som hängde övanpå akvariet. Där var det bara 40 W.
          Men både fiskarna och växterna trivdes. Och där fanns det inga alger, om jag minns rätt

          /Anna

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            2x40 watt glödlampor över 120 liter och det växer så bra att han hela tiden får slita ut växter är något bland det coolaste jag hört talas om. Räknar jag rätt så skulle det bli under 20 mmol/s/m2 andvändbart ljus. Finns några få växter som klarar det dock.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #21
              Det kanske beror på att det är låg akvariet? Han har gjort det själv så måtten blev lite konstiga, tycker jag. Höjden är nog knappt 30 cm, längen ca 80 cm. Han sa en gång att han tog fel på bredd och höjd

              Men hans kardinaltetror och pansarmallar trivs där och då trivs han med

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #22
                Ibland växer växter mycket, men kan ändå ha näringsbrist (bleka blad, eller lite längre mellan bladen), så är det i min syrras akvarium, det är som en djungel men samtliga växter har näringsbrist. Men det spelar ju absolut ingen roll om fiskarna trivs och man gillar utseendet på akvariet som det är! Så länge man har mycket växter, och de faktiskt växer, så brukar algerna hålla sig borta. Men visst, håller med om att det är ett häftigt exempel.
                / Ebba

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #23
                  Toccata, kan du inte få sambon att göra ett litet vattenbyte den veckan du inte kan?
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #24
                    Nej han orkar inte hålla på med det. Han är fast i den "gamla skolan" (där vi båda var när vi var små), att man inte behöver byta vatten i akvariet alls. Jag har förklarat att jag byter vatten på grund av att jag göder, och det förstår han ju, men eftersom det var mitt val att börja göda en massa så får jag stå för det själv, han tycker sånt är onödigt
                    / Ebba

                    Kommentar

                    Arbetssätt...