Svärdplantorna trilskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Svärdplantorna trilskas!

    Tjoho,har lite problem med mina svärdplantor.
    Har 4 olika sorters växter i mitt kar där 3 av 4 soreter verkar trivas ypperligt.
    Medans mina svärdplantor blir svagt bruna i bladen samt att de får små hål som sedan blir fula o allt större.
    Jag klipper ju o sköter dem så de inte blir för stora men de jag tänkte på var ljus/växtgödning.
    Har jag för dåligt ljus tro lr behöver jag sätta till någon form av näring?
    Har ett Juwel Rio 240 med org rör dock utan reflektorer men dessa är beställda.
    Belysningen är tänd ca 11-12 timmar/dygn, bra flås i karet om de nu gör nån nytta på växter?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ger du dom någon näring?
    Sök på PMDD så kan du hitta många tips.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      nej ingen näring,så de va därför jag undrade,de räcker alltså inte med fiskarnas avföring?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det kan det göra, men långt i från alltid.

        Eftersom det bara var 1 av 4 som verkade risig, och att det sen var en svärdsplanta som hade hål i bladen, då är min fråga om det finns någon Ancistrus i karet?
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          lite fel skrivit kanske, 4 OLIKA sorters växter varav 3 är svärdplantor dvs de finns 3 andra soretsers växter o totalt sett ca 9-10 växter i hela karet.
          alla svärdplantorna är de som är små kassa.

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Om näringen som fiskarna producerar räcker beror på många faktorer:
            Hur många fiskar har du?
            Hur mycket matar du?
            Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

            Har du sugmalar i akvariet och det bara är svärdsplantorna som inte mår bra kan det mycket vara dom som gnager på dina plantor.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • B0bban
              • February 2007
              • 168

              #7
              hmm ja du antalet fisk: 20 tal neon tetror,9-10 tigerbarb. sen ett gäng ancistrusar.
              matar ancistrusarna med 3-4 algtabletter nästan varje dag. + brysselkål 2-3 ggr/vecka.
              fiskarna får flingfoder 1-2 ggr i veckan annars får de Röda mygglarver (1 ruta)
              byter vatten 1 ggn i veckan,ca 20%.
              sugmalarna verkar inte bry sig om växterna o då bladen är lite brunaktiga verkar de som nått annat ju.
              Bör jag testa med PMDD? använder mig utav ett vanligt vattenberedningsmedel ifrån aqua-san som jag har för mig att de hade liten invärkan även på växter??

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Som sagt, du har bara problem med svärdsplantorna, symptomen är dessutom hål i bladen, och du har "ett gäng" ancistus.
                Jag tror nog det är där du har ditt problem (även om du försöker hålla dom i från växterna med algtabletter och annat)
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #9
                  Mina ancistrusar mumsade glatt på tabletterna för att senare gå på svärden igen.
                  Dom är otroligt glada får svärdplantor verkar det som
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • B0bban
                    • February 2007
                    • 168

                    #10
                    ok men hur förklarar ni bladens bruna färg då?
                    ser ju aldrig mina ancistrusar på växterna så jag tycker de verkar konstigt,menmen.

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      #11
                      Det kan inte jag. Men i det karet jag inte haft malar i har plantorna klarat sig bra. Om man jämför med det som jag har malar i. Och det som jag har haft malar i har fått en hel del bruna/ruttnande blad. Men i regel då tuggade på.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • ivanelvis
                        • February 2004
                        • 408

                        #12
                        Ursprungligen postat av B0bban
                        nej ingen näring,så de va därför jag undrade,de räcker alltså inte med fiskarnas avföring?
                        Jag övergöder hellre än inte göda alls... mina växter får gödning varannan dag.
                        hemsida
                        http://hem.bredband.net/b734176/

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av B0bban
                          ok men hur förklarar ni bladens bruna färg då?
                          ser ju aldrig mina ancistrusar på växterna så jag tycker de verkar konstigt,menmen.
                          Bladen blir bruna för att dom dör när malarna varit där och tuggat.
                          Kan ju även vara kisel-alger, men dom borde du isf se på något annat ställe också.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • B0bban
                            • February 2007
                            • 168

                            #14
                            kisel alger? är det typ toffs alger? för de har jag på några andra växter...

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Nej, Kiselalger är bruna, lätta att gnugga bort och anningens "dammiga" till "konsistensen".
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...