Mer alger tack :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wheete
    • February 2006
    • 65

    Mer alger tack :)

    I ett av mina växt kar så har jag fått för lite alger på sistone, alla växter är i tiptop, bra balans, värden osv. Nu är det så att jag kör med ganska mycket pitbull pleco som bara ÄLSKAR alger och mitt kar är så rent från alger att det ser onormalt ut, det ser ut som att jag har spegel glas och plast växter. Det var runt 5 månader sedan jag skrapade lite på fram glaset. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan öka alg förekomst utan att få skit-alger(cyano, toffs, tråd osv). Jag kör pmdd dubbel dos, Co2, Aquastar/aquarelle rör, tropica mastergrow, byter 40% vatten i veckan. Jag har ganska lite fisk i förhållande till storlek på karet. Jag vill heller inte att mina fina växter ska dö på kuppen. Någon som har ett bra tips, tweak för att gynna vissa algtyper?
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Sluta med Pmdd i 3v ... Vips ... total invation
    eller sluta med Co2 ... funkar också ..

    Skapa bara en o balans så kommer algerna ....
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ja, men algtabletter är ju ett enklare sätt att mata malar på! Dessutom kan du ju lätt få fel sorts alger som algätande fiskar inte äter så gärna. Skäggalger... vissa trådlager...som du nämnde... och sen är det inte så kul...
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Köp mossbollar Cladophora aegagrophila. De kan väl dina plecos käka på och är dessutom snygga. Vet inte vad de har för krav men de klarar sig några månader. Så slipper du försämra förhållandena för dina växter.

        Annars brukar man höra att krukväxtnäring som innehåller ammonium är bra om man vill ha alger. Du kanske kan odla alger på stenar i ett annat akvarium och sedan flytta över stenarna. Akta dig för snäckor där. De är grymt bra på att beta alger.

        Kommentar

        • axeisi
          • September 2007
          • 804

          #5
          Hmm har lite samma problem.
          Har ett 240L malwi där det också går 3 ancistrus, är rädd att de får förlite mat och jag skulle också gärna vilja ha lite alger i det. ser onaturligt rent ut skulle gärna ha lite toffsalger på stenar osv men INTE på glaset och grönt vatten vill jag inte heller ha. någon som vet hur jag kan lösa mitt problem? :

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Vill du ha alger så kör med vanlig växtgödning men kolla innehålsförteckningen
            tänker du på maten enbart så mata med gurka eller nått ... Algtabletter funkar bra annars
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              De älskar zuccini!
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Både gurka och zuccini innehåller mest vatten, även om de gillar att äta dessa...
                Brysselkål (kokt nån minut, delad i fjärdedelar) eller förvälld broccoli skulle jag tro är ett bättre foder.

                Men alltså, axeisi, du måste stödmata dina ancistrus med algtabletter om du inte har några synliga alger i akvariet. Även när man HAR alger kan de ibland vara för få för att ancistrusarna ska vara mätta och glada. Sen måste man ju inte övermata, då kan de bli slöa med algätningen.. Men en tablett var tredje dag kunde du ju ge iallafall, när det har varit släckt i akvariet nån timme!
                / Ebba

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  axeisi- du kan få låna mina anubia plantor...fullt med alger
                  Har nog några tegelrör också fulla med alger samt några skifferplattor med både tofs, grönalger.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #10
                    hehe ojj tack för alla svar.

                    "toccata --Men en tablett var tredje dag kunde du ju ge iallafall, när det har varit släckt i akvariet nån timme!""

                    Haha.. ibland tänker man inte så långt. jag som har haft problem med att malawisarna käkar upp algtabletterna, att jag inte tänkt på det innan xD.

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      De flesta malar gillar att äta när det är släckt Helt ska man vänta ett tag så de andra fiskarna "sover" eller åtminstone vilar litegrann... Jag brukar släcka ner helt i rummet så att det blir svårare för de övriga fiskarna att se var tabletten hamnar. Då hinner malen först
                      / Ebba

                      Kommentar

                      Arbetssätt...