Algmedel vs växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Profito saknar kväve och fosfor, två av de viktigaste näringsämnena. Så det blir nog tyvärr att beställa lite PMDD ändå. M.W. här på forumet försökte att enbart använda profito:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #17
      "Nu hoppas jag att jag slipper trådalgerna som brukar komma när jag göder med PMDD.." Vad gjorde han för att dessa trådalger förhoppningsvis skulle upphöra? Är det fortfarande något man måste använda i tillägg till PMDD och EasyCarbo? Eller menar han att han slutade med PMDD för en period och använde bara ProFito? Rubriken säger ju ändå "PMDD is the shit =)". Nu blev jag förvirrad.

      Men jag får införskaffa lite PMDD så småningom. Det låter ju helt klart bäst.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Rubriken säger ju ändå "PMDD is the shit =)". Nu blev jag förvirrad.
        När man säger att något är "is the shit" så är det bäst: http://www.istheshit.net
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #19
          Jag provade med ProFito bara för att se om det var bra, men PMDD sopade mattan med det. Dessutom innehåller det ju inte Nitrat och Fosfat så det var jag tvungen att blanda ihop av mitt PMDD iallafall. Har man högre fisklast i karet än vad jag har, 8-10 Black Molly, 5 Siameser och 3 Zebrafiskar, så kanske man klarar sig utan att tillsätta Nitrat/Fosfat, men inte i mitt fall. Kostnaden för PMDD är mycket billigare, men prova med ProFito då det är bättre än inget.

          Trådalgerna som kommer är mest en kosmetisk miss som nästan bara jag ser i karet, men det är lite irriterande
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • Tinwelende
            • October 2007
            • 131

            #20
            defdac: Jo, det var det jag menade. Det kommer trådalger pga PMDD och M.W verkade inte nöjd på grund av detta, men ändå var PMDD "the shit", alltså skitbra. Det var bara det som gjorde mig förvirrad.

            M.W: Jag har ganska hög fisklast i mitt akvarie. Jag har drygt 20 kardinaltetra, fyra små scalarer, ett par spinopsmolly och en dalmatinermolly, två indiska glasmalar, fyra corydoras sterbai och en ancistrus i ett Juwel 96, vilket ju är väldigt mycket. Jag tror jag använder "EasyCarbo" och "ProFito" tillsammans ett tag, så kan jag ju rapportera tillbaka reslutatet. Annars skaffar jag PMDD när "ProFito"n är slut, om jag ser att det skulle behövas.

            Tack för all hjälp, allihop!

            Kommentar

            • Discushenrik
              • February 2007
              • 22

              #21
              Easy Carbo tillsammens med CO2 ?

              Hej
              Skall bara fråga om det går att körer med Easy Carbo tillsammens med CO2 ?
              Jag har liten problem med algar också.
              Kar: 530 l - Ljus: 4 x 80 W med reflector ock nattsänkning, UV-filter, rådesand 0,8-1,2 3 store solitere växter och vallisinerer.
              Jag har präcis mottaget Pmdd fråm Haack, som jag tänker att köre med.
              Undskyld mitt dårliga svenska (jag är bara danska :-) )
              /Henrik


              Ursprungligen postat av Tinwelende
              defdac: Jo, det var det jag menade. Det kommer trådalger pga PMDD och M.W verkade inte nöjd på grund av detta, men ändå var PMDD "the shit", alltså skitbra. Det var bara det som gjorde mig förvirrad.

              M.W: Jag har ganska hög fisklast i mitt akvarie. Jag har drygt 20 kardinaltetra, fyra små scalarer, ett par spinopsmolly och en dalmatinermolly, två indiska glasmalar, fyra corydoras sterbai och en ancistrus i ett Juwel 96, vilket ju är väldigt mycket. Jag tror jag använder "EasyCarbo" och "ProFito" tillsammans ett tag, så kan jag ju rapportera tillbaka reslutatet. Annars skaffar jag PMDD när "ProFito"n är slut, om jag ser att det skulle behövas.

              Tack för all hjälp, allihop!
              Vänliga hälsnigar

              Henrik

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Skall bara fråga om det går att körer med Easy Carbo tillsammens med CO2 ?
                Det går utmärkt! Jag gör det (främst för att det verkar ha så väldigt negativ effekt på alger).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Discushenrik
                  • February 2007
                  • 22

                  #23
                  Hmm tack för svar. Det som undre mig är bara att Easy Carbo brukar man vanligvis om inte man har tillgång till CO2. Dette betyder jo så att man för ganske mycket koloxid (CO2) i stt kar eller ?
                  Körer du också med växtmiddel typ pmdd ?
                  /Henrik
                  Vänliga hälsnigar

                  Henrik

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det som undre mig är bara att Easy Carbo brukar man vanligvis om inte man har tillgång till CO2. Dette betyder jo så att man för ganske mycket koloxid (CO2) i stt kar eller ?
                    EasyCarbo != CO2. EasyCarbo är en kemisk molekyl som växten kan ta in och använda på liknande sätt som CO2 eller spara undan.

                    Växten får tillgång till kol på lite fler olika sätt kanske man kan säga.

                    Körer du också med växtmiddel typ pmdd ?
                    Japp! Jag göder enligt Estimative Index (50% vattenbyte en gång i veckan följt av fulldos PMDD).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Discushenrik
                      • February 2007
                      • 22

                      #25
                      Ok - Da vill jag göra likadan. Var inne och titta på ditt kar. Får gratulere. Det är ursnyggt !. Men jag ser ingan fisk ?. Ett växtkar är också himmelsnygtt, men tänker her på mina fisk: Altum , Dvärgciklider och cyrodos. Håbes inte att dom tager skada av EasyCarbo ??.
                      I allafall tack för hälpen så langt :-)
                      Vänliga hälsnigar

                      Henrik

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Jag har ett par Fjärilciklider, 4 ottosar och 9-10 guldtetror. Djur/växter tar inte skada om man doserar enligt anvisningarna på EasyCarbo-flaskan. Om du däremot börjar ta 2x - 4x dosen så kan räkor och snäckor börja fara illa.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Discushenrik
                          • February 2007
                          • 22

                          #27
                          Tack så jätte mycket för hälpen. Jag återkommer med resultat [




                          quote=defdac;1076578]Jag har ett par Fjärilciklider, 4 ottosar och 9-10 guldtetror. Djur/växter tar inte skada om man doserar enligt anvisningarna på EasyCarbo-flaskan. Om du däremot börjar ta 2x - 4x dosen så kan räkor och snäckor börja fara illa.[/quote]
                          Vänliga hälsnigar

                          Henrik

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #28
                            Ursprungligen postat av Discushenrik
                            Tack så jätte mycket för hälpen. Jag återkommer med resultat [
                            ]
                            Lite resultat?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...