Nybörjare om växter ..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 2bias
    • January 2007
    • 95

    #46
    jo de är stomata på plantan som de ser lyser av syre dom är ju ganska värdelösa i n undervattens miljö på vad som igentigen ska göra vilket är att släppa ut vatten co2 och syre. vatten pga att allt den tar upp kan den inte spjälka i fotosyntesen och syre för de den kunde spjälka och CO2 släpper växter ifrån sig om tillgången på syre är högre då kan C3 växterna fotorespirera då används syre och co2 blir restprodukten, en mycket energikrävnde och icke så gynnsam för växten.
    lite annat kuriosa är att under fotosyntesen tillverkas energi ifrom av ATP och NADPH av endbart syret i vattnet, dessa används sen i calvincyklen för att spjälka CO2 till socker och andra byggstenar. dessa lagras sen i cellerna i bladen för att sen transpoteras vidare på natten till andra delar av växten.
    jag antar att många växter folk har i sina akvarium har stomata och många skulle man kunna hålla fina på land för att sen plantera vid tävligs dags, de är ju avsevärt mycket lättare att ta upp CO2 från luften än från vattnet som du redan vet med dit CO2 kit

    edit: Fin bild! Canon eller Nikon? är objektivet 60mm eller mer?
    Senast redigerad av 2bias; 10 January 2008, 21:16.

    Kommentar

    • brams
      • June 2003
      • 891

      #47
      Och efter de senaste inläggen tror jag både jag och Wimhed är säkra på vilka rör vi ska välja!
      C.Brams

      Check out:
      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

      Kommentar

      • Zanders
        • December 2007
        • 177

        #48
        kul att se att det finns folk som vet vad dom pratar om här men samtidigt känns det som om jag är ännu mer ute och cyklar, tack grabbar *Skrattar*
        Min blog : http://zanders.apics.se

        Kommentar

        • cattus
          • August 2007
          • 167

          #49
          ja, jag trodde jag hade lite koll på läget, men när de som är "nördar" på ett ämne sätter igång hade de lika gärna kunnat använda latin.....
          Allt går om man vill...

          Kommentar

          Arbetssätt...