Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snorkis
    • August 2007
    • 111

    Alger

    Jag har fått alger i mitt akvarium, dem är gröna och som trådar. Växer lite varstans, på plastväxter, riktiga växter och på gruset...

    Hur blir jag av med dem snabbast?

    Det är inte smutsigt i akvariet, fiskarna är pigga och fina.
    Läste nånstans att det kan vara för mycket näring i vattnet och växter kan hjälpa till mot detta. Stämmer det?
    Har ni tips på lättskötta växter som inte skräpar?
    Har vattenpest och gräsliknande akvarie växt däri men dem ska väck...

    Karet är på 60 liter och däri bor 5 kampfiskar.

    Tacksam för alla tips!
  • Snorkis
    • August 2007
    • 111

    #2
    Nu har jag tagit bort alger, skrapat och slängt vattenpesten och "gräset".
    Javaormbunken jag har den är fin så den är kvar. Plastväxterna är väck.

    Tänkte köpa en javaormbunke till och funderade på ljuset hur det påverkar alger... jag har ju ett lysrör som fanns med karet när jag köpte det. Tänkte köpa en aquarelle lysrör istället...

    Kan det hjälpa?

    Tacksam för tips mot algerna...

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Snabbväxande växter är bra mot alger. Vattenpest är ju en av dem.. Hornsärv en annan.
      Antal belysningstimmar gör oxå skillnad på algtillväxt. Hur många timmar har du tänt?

      Vill man snabbt och lätt ha bort algerna så är ju insättning av algätare effektivt.. Men det går utan om du inte vill ha en sådan.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Snorkis
        • August 2007
        • 111

        #4
        Jag har tänt ca 12 timmar.
        En liten ancistrus har jag, men den är lat. (den skall flytta när den blir större, den är bara 3 cm stor ca) Några större algätare kan jag inte ha eftersom akvariet är litet (bara 60 l).
        Läste att sniglar/snäckor äter alger, men förökar dem sig inte fort? Lite rädd att sätta en sådan.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Dra ner ljuset till 9-10 timmar.
          Ja, det var en slö ancistrus, det håller jag med om.. *S* Äpplesnäckor är duktiga algätare och har du bara en så är det ingen risk att de blir fler. De kräver en av vart kön för att bli fler, i motsats till många andra snäckor.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Snorkis
            • August 2007
            • 111

            #6
            Tack så jätte mycket för svaret.

            Skall kika på äppelsnäckor.Är den vanliga i zoobutiker?

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Blir vanligare och vanligare.. Numera ser man dom i nära på varje butik. Annars kolla annonserna, det finns många med äpplesnäckbebisar till salu.
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Snorkis
                • August 2007
                • 111

                #8
                Skall kika på zoobutikerna här i Götet.

                Läste dock att det fanns olika sorter... äter dem växter?
                Vilken sort är bäst at ha?

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Pomacea bridgesii är den "vanliga" sortens äpplesnäckor och den äter normalt inte växter alls. Det finns en like (som jag nu tyvärr inte minns namnet på) som tuggar växter, men dessa är inte lika vanliga i handeln. Chansen är alltså stor att du får "rätt" snäcka med hem, även om inte djuraffären har så stor koll!
                  De äter, bortsett från alger, bla foderrester, grönsaker och algtabletter.
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • wheete
                    • February 2006
                    • 65

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snorkis
                    Jag har tänt ca 12 timmar.
                    En liten ancistrus har jag, men den är lat. (den skall flytta när den blir större, den är bara 3 cm stor ca) Några större algätare kan jag inte ha eftersom akvariet är litet (bara 60 l).
                    Läste att sniglar/snäckor äter alger, men förökar dem sig inte fort? Lite rädd att sätta en sådan.
                    Jag skulle nog rekommendera att du skaffar några pitbull pleco's(LDA25) det är den bästa algätaren, äter nästan enbart alger, mycket effektiv. ancistrus is ganska värdelös som algätare och äter och skadar även växter, vilket pitbullar inte gör. Pitbullar är också mycket små, även som fullvuxna, max runt 5cm om jag minns rätt. De är också mycket roliga att titta på, inte skygga, putsar gärna grus, glas, rötter, blad osv, mycket sociala och jobbar gärna i grupp.

                    Kommentar

                    • Snorkis
                      • August 2007
                      • 111

                      #11
                      Pitbull pleco låter intressant. Var hittar jag info om den? Är dem dyra?
                      Jag har ju 5 bettor i karet redan, kan man bara ha en sån?

                      Snäckor är oxå intressant. Har inte bestämt mig, men algerna ska väck...

                      Ancistrusen har fått "sparken".... dvs den får flytta *s*

                      Kommentar

                      • wheete
                        • February 2006
                        • 65

                        #12
                        Ursprungligen postat av Snorkis
                        Pitbull pleco låter intressant. Var hittar jag info om den? Är dem dyra?
                        Jag har ju 5 bettor i karet redan, kan man bara ha en sån?

                        Snäckor är oxå intressant. Har inte bestämt mig, men algerna ska väck...

                        Ancistrusen har fått "sparken".... dvs den får flytta *s*
                        Här kan du läsa lite mera: http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.ph...id=1142&site=1

                        men det går också att söka på internet och läsa. Den går att hitta ganska lätt hos akvariehandlare. Jag har testat nästan alla algätare, siameser, octo's osv, och jag tycker att för just alger så är pitbullar bäst. Men, den kommer inte att äta dåliga alger, typ som cyano(som är giftig). Kostar runt 70-90kr

                        Kommentar

                        • Snorkis
                          • August 2007
                          • 111

                          #13
                          Tack så mycket för svaret.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...