Flytande alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    Flytande alger.

    Hej.

    Jag har fått någon sorts alg i mitt akvarium. Har haft igång akvariet i ca 3 månader och nu har det kommit alger som flyter och breder ut sig som en hinna på ytan och det förökar sig rätt så snabbt .

    Har haft akvarium förut men har aldrig sett sånt förut.

    Hur blir jag av med det på enklaste sätt gärna utan medel.

    ska försöka att lägga upp lite bilder(inte bästa kvalitet . )Hoppas att nån vet vad det kan vara.
    Bifogade filer
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ser mumsigt ut...
    håva bort det du kan, och sedan ser du till att skaffa lite ytcirkulation...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Såna började jag också få mitt 720. Hade en proteinhinna som jag inte fick bort(för dåligt kräm i den pumpen jag hade)så jag håvade upp så mycket jag kunde, sedan lånade jag in sonens Black Molly(3st)de gick som dammsugare uppe vid ytan och 2 timmar senare var allt borta, även proteinhinnan.

      Jag har ännu inte fått tillbaka vare sig proteinhin eller algerna på ytan. Har iofs ett bättre ytterfilter nu också, där ytan krusas hela tiden.
      Senast redigerad av Ramnissan; 18 December 2007, 09:06. Anledning: Stavfelsnisse...

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Balck Mollys är helt perfekta till sånt här. Även Platys gör ett gott jobb.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Balck Mollys är helt perfekta till sånt här. Även Platys gör ett gott jobb.
          Ja, Mollysarna(har inga platy för tillfället) var helt otroliga! Det är ju väldigt stor yta i ett 720 men de fixade rent på suveränt kort tid. Riktiga dammsugare, de små liven.

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            När jag hade såna här gojsiga alger (troligtvis cyano) på ytan i mitt 110L så fick några små endlers ta hand om dom, borta på 3 dagar.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • vronkan
              • October 2007
              • 160

              #7
              Tack för alla svaren. Men vad gör man om man inte får plats med fler fiskar...

              Är ett 60 liters för litet till ett gäng guppys, platys eller mollysar, då jag funderar på att starta upp ett lite mindre akvarium oxå..

              Kommentar

              Arbetssätt...