Växtgödning - mikro och makro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Växtgödning - mikro och makro

    Är nybörjare på detta med akvarium, men försöker så sakteliga lära mig. Har ett nystartat 100 l-akvarium som varit igång en månad ungefär, med rätt mycket växter i, mestadels snabbväxande (hygrophila och hornsärv) samt en del lite långsammare (en anubia, en javaormbunke, en crinum). Tyvärr har jag fått en brunalgsinvasion, inte ovanligt i nya akvarier har jag förstått, men inte mindre tråkigt för det, särskilt som växterna samtidigt tacklar av.

    Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det som verkar vettigt att ändra är a) ljuset och b) näring. Vi har inte tillsatt någon näring alls sen vi köpte akvariet, men idag var vi till djuraffären och shoppade loss på JBL Ferropol flytande näring och bottensubstrat (lecakulor).

    Frågan är om detta räcker? Båda innehåller samma sak, nämligen järn, kalium, svavel, mangan, molybden, zink, bor, kobolt och koppar. Dvs vad jag nu förstår klassas som micronäring. Behöver jag tillsätta macronäring också? Eller istället? Hur skiljer sig effekten av makronäringen från mikronäringen?

    Har förstått att PMDD är standardsvaret på alla gödningsfrågor här, men är ärligt talat lite för lat för att hålla på och mecka med tre olika flaskor etc etc. Finns det några färdigblandade alternativ? Har fått tips om Seachams, vad tycker ni om det?
  • foxmeister
    • September 2007
    • 22

    #2
    Kolla runt lite på forumet! uppsök även plantswap.se samt pmdd.se
    där lär du dig mycket!

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      För lat för att använda PMDD? Haha du skojjar. Du tar bara 10 ml från varje flaska varje gång du gör ett vattenbyte. Byt 30% vatten varje vecka och fyll på med samma dos PMDD varje gång. Jag häller i 5 ml från varje flaska en gång mitt i veckan också. 10 ml räcker till 100 liter vatten. Alltså är det ett av dom billigaste alternativen.
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • Mabuse
        • December 2007
        • 101

        #4
        Jo, men vem har plats för en massa petflaskor hemma? Finns det verkligen inget annat på marknaden som fyller samma funktion som PMDD? Jag skulle hellre vilja ha en liten flaska färdigblandat, än hålla på och joxa med tre petflaskor.

        Jag har kollat runt en massa på forumet, men blir inte klokare. Jag hoppades på att någon vänligt sinnad själ åtminstone ville berätta om jag behöver makronäring också när jag nu har tillsatt mikronäring?

        Kommentar

        • Wezzlan
          • December 2007
          • 181

          #5
          Det brukar räcka med att bara använda PMDD...
          Dee är väl inte jobbigare än att mixtra med annan växtnäring och leka kulor och makronäring?
          3 st 50 cl petflaskor tar väl ingen större plats?
          Eller varför inte blanda ihop alla 3 i en 1,5 Liters flaska? och hälla i 30 ml från samma flaksa varje gång? Om det funkar vet jag inte, men värt ett försök om du tycker det är svårt att hålla reda på fler än en flaska.
          Det är ju inte särskilt dyrt.
          **180**160**150**105**54**20**15**

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag skulle hellre vilja ha en liten flaska färdigblandat, än hålla på och joxa med tre petflaskor.
            Gör som jag och kör en liten burk med torrmixad PMDD. Kör ett par kryddmått av mixen dagen efter vattenbytet. Denna blandning kör jag med just nu:

            31 tsk kno3 (1 dl + 11 tsk)
            2.5 tsk kh2po4
            13 tsk k2so4
            21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
            6 tsk NutriSi

            Nästa blandning kommer jag öka NutriSi till det dubbla eftersom jag efter några månaders användning nu börjar se lite bleka skott som verkar avhjälpas när jag doserar mer järn från Ferrogan.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #7
              Ursprungligen postat av negerolle
              Det brukar räcka med att bara använda PMDD...
              Dee är väl inte jobbigare än att mixtra med annan växtnäring och leka kulor och makronäring?
              3 st 50 cl petflaskor tar väl ingen större plats?
              Eller varför inte blanda ihop alla 3 i en 1,5 Liters flaska? och hälla i 30 ml från samma flaksa varje gång? Om det funkar vet jag inte, men värt ett försök om du tycker det är svårt att hålla reda på fler än en flaska.
              Det är ju inte särskilt dyrt.
              Det är inte pengarna, men jag har helt enkelt ingen lust och ork att hålla på att blanda PMDD. Dessutom, bor man i en liten lägenhet så spelar det faktiskt roll ifall man ska ha tre 50 cl-flaskor, eller om det funkar med en 20-cl-burk. Det kan ju omöjligen vara så att det är det enda på planeten som fungerar?
              Dessutom, oavsett PMDD eller något annat färdigblandat (det var ju inte det som var frågan) - min fråga är:

              Om man har ett nystartat akvarium med kiselalgsproblem och snabbväxande växter som inte vill ta sig, räcker det att gödsla med mikronäring, eller behöver man dessutom tillsätta makronäring (vare sig makronäringen nu heter PMDD, Seachem eller Pelles kalasblandning)?
              Senast redigerad av Mabuse; 15 December 2007, 12:16.

              Kommentar

              • Mabuse
                • December 2007
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Gör som jag och kör en liten burk med torrmixad PMDD. Kör ett par kryddmått av mixen dagen efter vattenbytet. Denna blandning kör jag med just nu:

                31 tsk kno3 (1 dl + 11 tsk)
                2.5 tsk kh2po4
                13 tsk k2so4
                21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
                6 tsk NutriSi

                Nästa blandning kommer jag öka NutriSi till det dubbla eftersom jag efter några månaders användning nu börjar se lite bleka skott som verkar avhjälpas när jag doserar mer järn från Ferrogan.
                Det funkar säkert jättebra, men jag tänkte mig alltså en liten slövariant, och inte behöva leka den lille kemisten. Nog måste det finnas färdigblandade preparat på marknaden?

                Och frågan är då:

                Räcker det med mikronäring, eller måste man dessutom tillsätta makronäring?

                Hur skiljer sig mikronäring i funktion och verkan jämfört med makronäringen?

                Kommentar

                • Mabuse
                  • December 2007
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av foxmeister
                  Kolla runt lite på forumet! uppsök även plantswap.se samt pmdd.se
                  där lär du dig mycket!
                  Har kollat på pmdd.se, och blev tyvärr inte det minsta klokare. Det enda som stod där var hur man skulle köpa PMDD och hur man ska dosera PMDD.

                  Men eftersom jag inte har PMDD och helst inte vill ha det heller så var det tyvärr inte så mycket hjälp.

                  Kommentar

                  • Wezzlan
                    • December 2007
                    • 181

                    #10
                    Gå till din zooaffär och köp 100 ml växtnäring för ca 60:- då
                    Antar att du får all näring du behöver där?
                    Fast där räcker ungefär 5 ml till 10 liter. Så när du har gjort 2 vattenbyten är flaskan slut.

                    Tycker du ska göra som Defdac. Han kan allt vad de gäller växter
                    **180**160**150**105**54**20**15**

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mabuse
                      räcker det att gödsla med mikronäring, eller behöver man dessutom tillsätta makronäring
                      Växter behöver *alla* ämnen för att trivas och växa. Om de får makroämnen från fiskskit eller gödning spelar inte så stor roll. Kruxet är att många akvarister gör frekventa vattenbyten som spolar bort gödningen till växterna. Det verkar dock inte vara aktuellt i ditt fall eftersom du inte ens orkar blanda till lite gödning i ett par flaskor
                      Kom igen, har du skaffat akvarium med dess tillbehör kan du fixa lite gödning till växterna också
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mabuse
                        Det funkar säkert jättebra, men jag tänkte mig alltså en liten slövariant, och inte behöva leka den lille kemisten. Nog måste det finnas färdigblandade preparat på marknaden?
                        Jag har inte sett de komersiella alternativ till PMDD i någon zoobutik.

                        Alternativen är Tropicas båda flaskor (Plant Nutrition och Plant Nutrition+), Seachems Flourish N och Flourish P kombinerat med Flourish, samt Kent Botanica Nitro+ och Kent Botanica Phos+.

                        Nackdelarna är tillgänglighet, pris och att erfarenheten av dessa alternativ är nära 0.

                        Räcker det med mikronäring, eller måste man dessutom tillsätta makronäring?
                        Det beror på hur du sköter akvariet. Gör du vattenbyten på det sätt som brukar rekommenderas i zooaffärer och i fiskforum så innebär det att akvariet blir extremt kväve- och fosforfattigt. Kväve och fosfor är makroämnen.

                        Lägger du om hela skötseln till att köra sk "lowtech" utan vattenbyten, övermatning och mycket fisk så kan mikronäring räcka. Problemet är att få fiskskiten att räcka till och mineraliseras effektivt i bottnen - man brukar därför göra en jordbotten som blir fullspackad av mineraliseringsbakterier som omvandlar fiskskiten till PMDD.

                        Hur skiljer sig mikronäring i funktion och verkan jämfört med makronäringen?
                        Varje enskilt ämne i både mikronäringen och makronäringen har sin specifika uppgift i växten. Båda är helt nödvändiga för växten. Skillnaden är att makroämnen går åt i mycket större mängd än mikronäringen.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mabuse

                          Jag har kollat runt en massa på forumet, men blir inte klokare. Jag hoppades på att någon vänligt sinnad själ åtminstone ville berätta om jag behöver makronäring också när jag nu har tillsatt mikronäring?
                          hej! har du en del fisk i karet och inte svälter dem så får du normalt en tillräcklig nivå av macronäring och då räcker det att tillsätta micronäring och en av de bättre är tropica mastergrow! viktigt att ha ett bra filter och tillräcklig filtermassa/volym som klarar av att ta hand om avfallet som blir vid lite generösare matning (en bra tumregel är 1% av akvarievolymen, i ditt fall minst en liter filtervolym). Du måste dock vara väldigt snål med matningen i ditt nystartade kar ett par månader och sen successivt öka mängden foder!
                          Senast redigerad av åheim; 15 December 2007, 22:04.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mabuse
                            • December 2007
                            • 101

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            hej! har du en del fisk i karet och inte svälter dem så får du normalt en tillräcklig nivå av macronäring och då räcker det att tillsätta micronäring och en av de bättre är tropica mastergrow! viktigt att ha ett bra filter och tillräcklig filtermassa/volym som klarar av att ta hand om avfallet som blir vid lite generösare matning (en bra tumregel är 1% av akvarievolymen, i ditt fall minst en liter filtervolym). Du måste dock vara väldigt snål med matningen i ditt nystartade kar ett par månader och sen successivt öka mängden foder!
                            Vad menas med filtermassa? Filtret vi har är på 300 l/timme, akvariet är på lite drygt 100 l. Det är alltså ett filter som sitter i akvariet, akvariet är för litet för att ha filter utanför akvariet.

                            Är supersnål med matningen, har fyra pansarmalar, en L-mal och två siamesiska algätare, och de får en algtablett var tredje dag ungefär.

                            Kommentar

                            • Mabuse
                              • December 2007
                              • 101

                              #15
                              Ursprungligen postat av negerolle
                              Gå till din zooaffär och köp 100 ml växtnäring för ca 60:- då
                              Antar att du får all näring du behöver där?
                              Fast där räcker ungefär 5 ml till 10 liter. Så när du har gjort 2 vattenbyten är flaskan slut.

                              Tycker du ska göra som Defdac. Han kan allt vad de gäller växter
                              Eh???

                              Det är just det jag har gjort, jag har gått till en zooaffär och köpt växtnäring (som jag skriver i första inlägget), nämligen Ferropol, men jag undrar om den innehåller alt jag behöver eftersom det är en micronäring? Det är därför jag startade tråden, för att jag undrar om det räcker...

                              Fast jag undrar lite över vattenbytena. Du rekommenderar alltså att tömma akvariet helt varje gång jag byter vatten? Det var ovanligt, jag uppfattade praxis som att byta en mindre del av vattnet, inte att tömma akvariet fullständigt? Eftersom du menar att en flaska gödning på 100 ml, där man ska tillsätta 5 ml per tio liter man byter, kommer att räcka två byten, dvs 100 liter byte varje gång?

                              Det kanske funkar för dig att byta hela vattenmängden, men där är jag nog lite feg, och tänkte hålla mig till byten på 40 liter ungefär. Och då kommer min 100 ml-flaska att räcka i tio veckor, dvs orsaka en kostnad på 6 kr/vecka. Jag tror att jag kan ha råd med det. (det är dubbelt så drygt som näringen i ditt exempel)

                              All respekt för defdac, men jag är glad amatör på detta med akvarier, och har inga som helst ambitioner att hålla på på hans nivå på ett bra tag, om ens nånsin.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...