Växtgödning - mikro och makro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    Ursprungligen postat av Mabuse
    Vad menas med filtermassa? Filtret vi har är på 300 l/timme, akvariet är på lite drygt 100 l. Det är alltså ett filter som sitter i akvariet, akvariet är för litet för att ha filter utanför akvariet.

    Är supersnål med matningen, har fyra pansarmalar, en L-mal och två siamesiska algätare, och de får en algtablett var tredje dag ungefär.
    Jo filtermassa är alltså det filtermaterial man har i filtret tex. filterpatron, makaroner, biobollar mm... man får fram en ungefärlig filtervolym genom att mäta höjd x bredd x djup (ex. 10cm x 10cm x10cm sen dela det med tusen så får du fram 1L) jag kör med yttefilter (fluval 205 ca:400L/tim) och ett innerfilter eheim 2048 (600L/tim) i mitt 112 liters kar o det funkar super och har mycket fisk så det behövs! vad har du för filter i ditt kar?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mabuse
      • December 2007
      • 101

      #17
      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Växter behöver *alla* ämnen för att trivas och växa. Om de får makroämnen från fiskskit eller gödning spelar inte så stor roll. Kruxet är att många akvarister gör frekventa vattenbyten som spolar bort gödningen till växterna. Det verkar dock inte vara aktuellt i ditt fall eftersom du inte ens orkar blanda till lite gödning i ett par flaskor
      Kom igen, har du skaffat akvarium med dess tillbehör kan du fixa lite gödning till växterna också
      Tycker nu kanske att detdär var onödigt... Tror inte du vill veta hur många timmar och tusenlappar som lagts ned på det där akvariet för att få allt att funka.

      Det finns ju faktiskt folk som har helt trevliga akvarier utan att köra med PMDD. Är det rena miraklet det eller?

      Och som sagt, jag vill ju inget hellre än att fixa gödning (gissa tre gånger varför jag startade denna tråd!) - men jag vill gärna slippa PMDD om jag kan, och definitivt inte stå och blanda 7 olika sorters kemikalier med kryddmått.

      Kommentar

      • Mabuse
        • December 2007
        • 101

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Jo filtermassa är alltså det filtermaterial man har i filtret tex. filterpatron, makaroner, biobollar mm... man får fram en ungefärlig filtervolym genom att mäta höjd x bredd x djup (ex. 10cm x 10cm x10cm sen dela det med tusen så får du fram 1L) jag kör med yttefilter (fluval 205 ca:400L/tim) och ett innerfilter eheim 2048 (600L/tim) i mitt 112 liters kar o det funkar super och har mycket fisk så det behövs! vad har du för filter i ditt kar?
        Ett innerfilter, Rena Filstar iV2. 300 l/timme.

        Det var en otrolig filtrering du hade, filtrera allt vatten 10 ggr/timme!

        Hur mycket fisk har du?

        Kommentar

        • Mabuse
          • December 2007
          • 101

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Jag har inte sett de komersiella alternativ till PMDD i någon zoobutik.

          Alternativen är Tropicas båda flaskor (Plant Nutrition och Plant Nutrition+), Seachems Flourish N och Flourish P kombinerat med Flourish, samt Kent Botanica Nitro+ och Kent Botanica Phos+.

          Nackdelarna är tillgänglighet, pris och att erfarenheten av dessa alternativ är nära 0.


          Det beror på hur du sköter akvariet. Gör du vattenbyten på det sätt som brukar rekommenderas i zooaffärer och i fiskforum så innebär det att akvariet blir extremt kväve- och fosforfattigt. Kväve och fosfor är makroämnen.

          Lägger du om hela skötseln till att köra sk "lowtech" utan vattenbyten, övermatning och mycket fisk så kan mikronäring räcka. Problemet är att få fiskskiten att räcka till och mineraliseras effektivt i bottnen - man brukar därför göra en jordbotten som blir fullspackad av mineraliseringsbakterier som omvandlar fiskskiten till PMDD.


          Varje enskilt ämne i både mikronäringen och makronäringen har sin specifika uppgift i växten. Båda är helt nödvändiga för växten. Skillnaden är att makroämnen går åt i mycket större mängd än mikronäringen.
          Men då fanns det ju lite alternativ, vad bra! Även om jag förstått att riktiga fantaster som du använder PMDD och inget annat, så finns det säkert andra som erfarenhet av färdigblandad näring?

          Ställa om akvariet till low tech är inte aktuellt, jag har precis startat igång det och har inga ambitioner att tömma och göra om det.

          Någon liten nedbrytning måste väl ske av fiskbajset även om jag byter vatten? Det blir ju näppeligen kliniskt rent när man städar, om man säger så.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #20
            Ursprungligen postat av Mabuse
            Ett innerfilter, Rena Filstar iV2. 300 l/timme.

            Det var en otrolig filtrering du hade, filtrera allt vatten 10 ggr/timme!

            Hur mycket fisk har du?
            runt 100 mollys på tillväxt...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #21
              ok, eftersom jag har 7 små fiskar kanske inte jag behöver riktigt den filtervolymen då...

              Det låter inte som att vi har riktigt samma förutsättningar.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #22
                Ursprungligen postat av Mabuse
                Ett innerfilter, Rena Filstar iV2. 300 l/timme.
                oops... det var väldigt lite filtrering! det filtret är rekommenderat till 45-75 Liters kar och jag är rädd för att du kommer uppleva problem om ett tag med fiskdöd om du inte har väldigt få fiskar förstås.... ok delete jag såg nu att du bara har 7 små och då kan det funka!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  All respekt för defdac, men jag är glad amatör på detta med akvarier, och har inga som helst ambitioner att hålla på på hans nivå på ett bra tag, om ens nånsin.
                  Låt mig berätta om min "nivå" skötselmässigt: Ett 50% vattenbyte i veckan med lite trimning av växterna. Dosering av ett par kryddmått av min torrmix dagen efter.

                  Klart.

                  Pengamässigt ligger det ett par tusenlappar på CO2-anläggningen, ett par på lysrörsrampen och en tusenlapp på Eheim 2222-filtret. Akvariet i sig är ärvt. Mycket överkomligt med tanke på vad man får.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mabuse
                    • December 2007
                    • 101

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Låt mig berätta om min "nivå" skötselmässigt: Ett 50% vattenbyte i veckan med lite trimning av växterna. Dosering av ett par kryddmått av min torrmix dagen efter.

                    Klart.

                    Pengamässigt ligger det ett par tusenlappar på CO2-anläggningen, ett par på lysrörsrampen och en tusenlapp på Eheim 2222-filtret. Akvariet i sig är ärvt. Mycket överkomligt med tanke på vad man får.
                    Och sen en massa pyssel med sju-åtta olika kemikalier, lära sig känna av i vilka kvantiteter de ska tillsättas, läsa in sig på vattenkemi och de olika växternas specifika krav, så att man tillgodose just deras krav på vad de vill ha, få en känsla för vad växterna behöver när de ser ut ett visst sätt, vad som behöver tillsättas och vad riskerna med tillsatsen skulle kunna vara, sköta CO2-anläggning, lära sig hur den samverkar med fiskar, kemikalier, botten, belysning, vattenkvalitet, etc....

                    Du gör en massa saker utan att tänka på det.

                    Man kan jämföra med krukväxter - superlättskött, tycker jag: man vattnar lite när de behöver, gödslar när de behöver det, och ibland ser man på dem att de behöver byta jord. Jorden blandar man lätt själv (betydligt bättre och billigare än den färdigköpta, med lite lera, kompost, torv, sand etc i lagom proportioner, man ser på jorden när den är bra).

                    Hur enkelt som helst, och kostar inte mycket heller. Förstår inte varför inte alla människor har 30-40 krukväxter hemma, som jag.

                    Det är lätt att ta sin egen kunskap för given.

                    Som sagt, akvariet är helt nytt, filtret är nytt, och jag har faktiskt ingen anledning att tro att lite problem med kiselalger betyder att jag borde slänga filtret, köpa ny lysramp, göra om akvariet till lowtech och inhandla ett smärre kemikalieförråd, om min ambitionsnivå är att få mina nybörjarväxter att inte självdö.

                    Om det vore så komplicerat att ha akvarium, att allt det där är obligatorium, skulle det inte vara en så vanlig hobby.

                    Kommentar

                    • Mabuse
                      • December 2007
                      • 101

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      oops... det var väldigt lite filtrering! det filtret är rekommenderat till 45-75 Liters kar och jag är rädd för att du kommer uppleva problem om ett tag med fiskdöd om du inte har väldigt få fiskar förstås.... ok delete jag såg nu att du bara har 7 små och då kan det funka!
                      Tror inte det blir fiskdöd (peppar, peppar). Blev rekommenderade att inte köpa större pump för att det inte skulle bli centrifugeffekt i akvariet (det är 50x50x50 ungefär), så det snurrar rätt bra som det är. Så jag vågar faktiskt tro att det är alldeles lagom filtrering - vi fick tipset i akvariebutiken att inte titta så mycket på vad som står som rekommenderad volym, utan mer på hur stor volym den pumpar igenom varje timme.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Och sen en massa pyssel med sju-åtta olika kemikalier, lära sig känna av i vilka kvantiteter de ska tillsättas, läsa in sig på vattenkemi och de olika växternas specifika krav, så att man tillgodose just deras krav på vad de vill ha, få en känsla för vad växterna behöver när de ser ut ett visst sätt, vad som behöver tillsättas och vad riskerna med tillsatsen skulle kunna vara, sköta CO2-anläggning, lära sig hur den samverkar med fiskar, kemikalier, botten, belysning, vattenkvalitet, etc....

                        Du gör en massa saker utan att tänka på det.
                        Ja jag har förkovrat mig flera timmar varenda dag sedan jag startade min första växtburk runt 1999 i det du säger.

                        Resultatet av allt det är ett 50% vb i veckan och doseringen av en torrmix som vilket pucko som helst kan veva ihop.

                        Gör det inte mer komplicerat än vad det är. =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Mabuse
                          • December 2007
                          • 101

                          #27
                          Ok, och den där torrmixen behöver man inte kunna något om akvarier för att sätta ihop, utan det är en universalblandning som funkar oberoende av fiskar, växtarter, tidigare tillsatt näring, etc? Du behöver aldrig förändra den, utan den funkar på alla akvarier från dag ett?

                          Jag kan dra en jämförelse till: jág vet inte om du har häst, men hästar behöver en vettig foderstat, med bra balans mellan kraftfoder och grovfoder, protein, energi och mineraler. När någon väl satt ihop foderstaten kan vilken pappskalle som veva ihop maten på tio minuter, det är bara att väga upp de olika fodersorterna, hur enkelt som helst.

                          Men om jag ger dig en häst, och säckar med hö, ensilage, lucern, soja, betfor, krafft, müsli, mineraler, linfröpelletar etc, kan du göra i ordning den mat den hästen skulle behöva då?

                          Pröva, och när du frågar hur du ska göra så kan jag svara dig att "du, jag har ägnat hästar flera timmar om dagen sen jag var liten, och jag fixar det där på fem minuter! Gör det inte mer komplicerat än det är!"

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mabuse
                            vi fick tipset i akvariebutiken att inte titta så mycket på vad som står som rekommenderad volym, utan mer på hur stor volym den pumpar igenom varje timme.
                            nja... då berättade han bara halva sanningen! pumpen har två viktiga uppgifter 1. cirkulation för att syresätta vattnet 2. filtrera vattnet för att få bort fasta föroreningar och lösta föroreningar som ammonium/ammoniak och nitrit som är dödligt för fisk! har filtret bara en liten filterpatron och låt säga att man har 20 fiskar som du matar dagligen så kommer inte den lilla filterpatronen att kunna kollonisera så mycket filterbakterier som krävs för att rena vattnet från nitriten pga filterpatronen har för liten yta som dessutom snabbt blir igensatt av smuts och tappar då vattenflöde genom pumpen! därför är det viktigt med en väl tilltagen filtervolym för att det ska kunna gå lång tid mellan rengöring och att den ska kunna hålla en stor stam av filterbakterier! Så om du eventuellt skulle få problem med oförklarlig fiskdöd så tycker jag iallafall att du ska ha detta i åtanke men vi hoppas det kommer gå bra
                            Senast redigerad av åheim; 18 December 2007, 15:00.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mabuse
                              Ok, och den där torrmixen behöver man inte kunna något om akvarier för att sätta ihop, utan det är en universalblandning som funkar oberoende av fiskar, växtarter, tidigare tillsatt näring, etc? Du behöver aldrig förändra den, utan den funkar på alla akvarier från dag ett?
                              Exakt. Med växter kan man s a s skjuta över målet och göda mer än vad växterna egentligen behöver en gång i veckan (doseringen av min torrmix). I slutet av veckan kanske enstaka ämne är slut, men det gör inget eftersom nivåerna nollställs med 50% vattenbytet och man återinför nya friska nivåer av allt.

                              Foolproof. Denna lömska metod kallas "Estimative index" och är det bästa som hänt växtakvariehobbyn de senaste åren.

                              Jag kan dra en jämförelse till: jág vet inte om du har häst, men hästar behöver en vettig foderstat,
                              Det är ingen bra jämförelse eftersom du inte kan nollställa hästar
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Du kan inte heller jämföra med krukväxter, däremot kan du jämföra med hydrokultur som körs via kemostat. En kemostat funkar så att man hela tiden tillsätter en halvbra avvägt näringslösning så att hydrokulturen samtidigt som man för bort gammal näringslösning.

                                Tänk dig att du blandar några kubik med lagom gosig näringslösning som växterna diggar. Sedan planterar du en växt i en kruka och leder en liten slang från tanken med näringslösning och låter lösningen sippra förbi krukan hela tiden. Aldrig för mycket näring och aldrig för lite. En kemostat.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...