Plantering av växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huggew
    • February 2003
    • 247

    Plantering av växter

    Hur går man tillväga när man skall plantera nya växter i ett akvarium?

    En lång pincett har jag läst om men var hittar man en sådan

    MAH
    Magnus
    och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om man vill göra det svårt för sig och man inte klarar att få vatten på händerna så kan man använda pincett.

    Skämtåsido. Pincetter kan förmodligen vara bra om man måste ha extrem precision när man planterar. Om man likt Amano måste ha en stängsel exakt 2 mm bredvid en sten osv. Dessutom kan det väl vara ett hjälpmedel att nå svåråtkomliga ställen.

    Jag har aldrig använt pincetter. Jag litar på mina pianofingrar. Jag tar en stängsel och lägger den längs pekfingret och petar ner den i gruset så att jag hela tiden känner stängseln vilket gör att jag direkt känner om jag använder för mycket våld och om den håller på att gå av.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Hanzo
      • January 2003
      • 206

      #3
      En lang pinsett hjelper klar veldig når du skal igang med planting av karet. Selv så kjøpte jeg et sett som besto av en sak for å glatte ut grussen, en lang saks, samt en pinsett. Kjøpte dette hos en norks akvariumsbutikk. Tror sikker du kan finne noe tilsvarende hos en godt utstyrt nettbutikk i Sveriges også.

      Kommentar

      • Huggew
        • February 2003
        • 247

        #4
        Är inte rädd för att få vvaten på händerna för då skall man inte syssla med akvarium....

        Mer rädd för att få för mycket bakterier från händerna i akvariet.

        Ett sådant sätt hanzo skriver borde man köpa.

        MAH
        Magnus
        och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

        Kommentar

        • Huggew
          • February 2003
          • 247

          #5
          Jag har tydligen svårt för att stava....

          Men det gick bra att plantera växterna med bara händerna, men det hade nog varit väldigt mycket smidigare med en pincettliknade grej ändå.

          En annan fråga måste man få bort all stenull från växterna eller försvinner detta själv?? Man vill ju inte förstöra rötterna allt för mycket.

          MAH
          Magnus
          och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            En annan fråga måste man få bort all stenull från växterna eller försvinner detta själv?? Man vill ju inte förstöra rötterna allt för mycket.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Krukan och stenullen ska bort i största möjliga mån. Om du bryter av några rötter gör det inget. Faktum är att man gärna ska trimma rötterna lite innan växten planteras.
            Växterna kommer oftast från företaget Tropica, som har anvisningar om hur man gör här:
            http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=227
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Ulla
              • April 2002
              • 1163

              #7
              Har precis beställt en lång pincett och vinklad sax från
              Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit

              Kolla under Accessories&gt;Aquarium Cleaning&gt;sidan 3.

              Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
              Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

              Kommentar

              • Huggew
                • February 2003
                • 247

                #8
                Återkom och berätta om dom är bra.

                MAH
                Magnus
                och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                Kommentar

                Arbetssätt...