Maxdos med pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    #16
    Nej! Fortsätt här, det är fler som är intresserade.. Det har ju inte bara med PMDD att göra, utan även en fråga för alla växtintresserade som har näringsbrist i någon form.. (eller har jag fel?)

    Själv har jag oxå svårt att hitta balans och tror jag har brist i någon form, men har hållit samma dosering i 3 veckor nu. Det ser bättre ut men har fortfarande problem med ett par växter.. Bla sessiflora som ser ut som en hängig gran i växtsättet och blir mjuk och skör..
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #17
      ja att fortsätta med frågor ang brist är oki men frågor om kostnader osv hänvisar jag till PM eller mail..

      Jerker: Har du doserat i tre veckor, vissa plantor måste få ställa in sig och då blir en del hängiga och ser lite molockna ut kanske ta och lite toppar från dem och se hur de tar sig när plantorna är kortare och kan få lite kraft att utveckal bra rotsystem eller suga åt sig lättare.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Paroonen
        • April 2007
        • 282

        #18
        men anubias vill väl inte ha för mycket ljus??
        dessutom är det nog lite dåligt ljus på bilderna

        jag har längst bak räknat 80w 4*40w rör borde inte det räcka??

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #19
          Ursprungligen postat av peterhaack
          ja att fortsätta med frågor ang brist är oki men frågor om kostnader osv hänvisar jag till PM eller mail..

          Jerker: Har du doserat i tre veckor, vissa plantor måste få ställa in sig och då blir en del hängiga och ser lite molockna ut kanske ta och lite toppar från dem och se hur de tar sig när plantorna är kortare och kan få lite kraft att utveckal bra rotsystem eller suga åt sig lättare.
          OK.. Jo jag väntar ett tag till så får vi se vad som händer och toppar de fulaste under tiden.. Jag kör med straxt över 2,5 dos/vecka, så jag tycker det vore ganska lagom, då jag har ganska mkt snabbväxande växter..
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #20
            jo det borde väl räcka tycker man ser bara ut att vara väldigt gult ljus på bilderna men kanvara kameran som inte ger rättvis bild.


            Med näring så behöver växter ljus med ljus CO2 och ökar man ngt får de andra gärna följa med lite för att hålla plantorna glada.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #21
              Ursprungligen postat av jerker_s
              OK.. Jo jag väntar ett tag till så får vi se vad som händer och toppar de fulaste under tiden.. Jag kör med straxt över 2,5 dos/vecka, så jag tycker det vore ganska lagom, då jag har ganska mkt snabbväxande växter..
              Snabbväxande suger åt sig ganska kraftigt och kan strippa vattnet ganska snabbt på gödning men avvakta ett tag till och kolla under veckan hur dina av klippta toppar tar sig.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Paroonen
                • April 2007
                • 282

                #22
                men jag borde följa standarddoseringen eller vad tycker du?

                kiselager försvinner väl efter ett tag?

                vem äter växter i mitt kar då!! praktbotia, pakistanbotia, eldbuk, scalare, siameserna, malarna??

                ska byta ut två rör till t5 80w borde väl bli fint eller??

                men hur är det med anubias klarar dom av starkare ljus eller ska jag ta bort dom?

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #23
                  Ursprungligen postat av Paroonen
                  men jag borde följa standarddoseringen eller vad tycker du?

                  kiselager försvinner väl efter ett tag?

                  vem äter växter i mitt kar då!! praktbotia, pakistanbotia, eldbuk, scalare, siameserna, malarna??

                  ska byta ut två rör till t5 80w borde väl bli fint eller??

                  men hur är det med anubias klarar dom av starkare ljus eller ska jag ta bort dom?
                  Kiselalger försvinner oftas av sig själv men man kan "damma" av dem när man byter vatten för att skynda på det hela.

                  Scalarer de gillar att riva och dra i vissa plantor, malar de äter algerna på planterna men de gör ju då skada med på växterna det är normalt men mer mat till dem på kvällar i typ av maltabletter som sjunker snabbt så brukar man lösa det.
                  Praktbotier kan slita i växter med, oftas äter sån fisk växter då de inte får den mat de behöver prova odla ngn lätt snäcka som de gillar typ physa.

                  Två t5or gör nog susen i busken, anubiasen sätt den under ngn hög växt så den får lite skugga.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Paroonen
                    • April 2007
                    • 282

                    #24
                    ok måste bara tacka för all hjälp jag har fått av dej

                    jag brukar klippa bort dom fula stänglar av sessilifloran
                    så defårväxa upp på nytt

                    tack å glöm inte av att kolla din mail

                    Kommentar

                    • jerker_s
                      • January 2007
                      • 356

                      #25
                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      Snabbväxande suger åt sig ganska kraftigt och kan strippa vattnet ganska snabbt på gödning men avvakta ett tag till och kolla under veckan hur dina av klippta toppar tar sig.
                      Jo det e klart.. Så då kan det till och med behövas lite mer näring då menar du..? Men jag avaktar ett par veckor till då och ser vad som händer, det ser fortfarande ut som om det är brist på näring (då det visar sig på fler växter i form av lite brunalger och gröna alger, en del blad som blir som nät osv.. Men det har blivit bättre då bla Heteranthera zosterifolia satt fart och växta vilken stod still förut och var på väg att tyna bort, även macranda har börja växa ordentligt dock är en del toppar fortfarande hämmade och stannat i växten.. Även Hygrophila corymbosa "Siamensis" står still i växten..

                      Men som sagt så avvaktar jag ett par veckor till.. Om det inte blir bra innom 1-2 veckor ska jag kanske öka doseringen lite till..??
                      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                      M.v.h. Jerker

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #26
                        Att öka redan kanske då är en lösning för dig och se hur det ser ut om 1-2 veckor.
                        Men för att se så vänta till nästa vecka ist och då öka doseringen till att göda en extra gång i veckan


                        att vissa växter visar sin anerver är oftas fisk(malar) som sitter och suger på alger!
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #27
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          Att öka redan kanske då är en lösning för dig och se hur det ser ut om 1-2 veckor.
                          Men för att se så vänta till nästa vecka ist och då öka doseringen till att göda en extra gång i veckan


                          att vissa växter visar sin anerver är oftas fisk(malar) som sitter och suger på alger!
                          Aha.. Ja det kan ju stämma.. för det var nog i samma veva jag planterade i ett par anubias gigantea och de blev fula i bladen som jag skaffade en panacue mal (L191) och de gnager ju en del..

                          Tack för hjälpen.. Så får vi hoppas att både jag och paroonen lyckas med våra växter..
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #28
                            det får vi hoppas på annars så får vi väl mötas och göra upp hahaha, lycka till
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • jerker_s
                              • January 2007
                              • 356

                              #29
                              tackar
                              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                              M.v.h. Jerker

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30

                                Ett lite äldre döende blad, de andra ser okej ut. Normalt.



                                En fisk som skadat bladen, typ praktbotia eller Scalare.


                                Ytterligare fiskskada i övrigt ganska okej.

                                Bilden på sessilifloran ser helt okej ut. Algfri och pigg.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...