Växterna angripna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Växterna angripna!

    Mina växter har blivit angripna av vad jag tror är tofsalger. Hur blir man av med detta? Skickar en bild ifall det kan vara nåt annat.



    mvh Marcus
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Mina tofsalger är mera mörka i färgen, vilket gör att jag tycker nästan det där ser ut som kiselalger...men jag är ingen växtguru.
    I varje fall äter Crossocheilus oblongus (siamesisk algätare) penselalger. Är det kiselalger, så äter många L-malar sådana, ex gamla hederliga Ancistrus.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Nej, ser inte ut som toffsalger.

      Ser lite "tjockt" ut för att vara kiselalger också.

      Kan det vara så att du rörtrunt i karet/filtret nyligen så att det är lite "bös" därifrån?
      Sitter det hårt fast eller går det att gnugga bort eller rent av "vifta" bort?
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Marcus79
        • August 2007
        • 146

        #4
        Dom är väldigt lätta att ta bort, och jag har väldigt disigt i karet, mini partiklar som jag trott varit infusorier men har mörklagt akvariet två gånger utan resultat. Förstår inte vart dessa partiklar kommer ifrån har ju ingen fisk som bökar runt. Kanske man kan böka in nåt i ytterfiltret som fångar upp partiklarna?

        Mvh Marcus

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Låter helt klart som att du ska testa en period med lite vadd i filtret.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Marcus79
            • August 2007
            • 146

            #6
            Har redan filtervadd i filtret.

            Kommentar

            • Mia A
              • February 2007
              • 357

              #7
              Då kanske det är så att filtervadden är helt igensatt och därför inte filtrerar bort skiten.
              Prova byta den
              Mvh / Mia

              Kommentar

              Arbetssätt...