Högt ljus & låg näringshalt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    • July 2002
    • 445

    #16
    Hej!

    Jag ska göra ett försök att svara med såna där snygga citat.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jag kommer inte heller att få nån sumpgasproduktion, eftersom pH ligger så högt.

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Hur högt måste PH vara då?

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Skall jag vara ärlig tror jag många akvarier som har varit igång ett tag redan har nåt som nog kan kallas djupsandsbäddar. Vi har väl alla haft akvarier som bara gått & gått i åratal utan att nitraten stigit? Nånstans tog all nitrat vägen, och inte växte iaf mina växter riktigt SÅ bra att de kan ha tagit hand om allt...

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Själv har jag alltid varit noga med vattenbytena men jag förstår väl din poäng.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har inte löst hur man skall ersätta den levande stenen än

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Jag har läst någon artikel någonstans att lavasten skulle fungera som levande sten i sötvatten. Jag har inte fått detta bekräftat någon annan stans. Teoretiskt sett uppfyller de ju dock kravet på att vara porösa. De är ju också rätt snygga (i rätt sammanhang) och ganska överkomliga i pris.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jag funderade också faktiskt på träbitar. Drivvedsbitar är något porösa, anoxiska i mitten, och som bonus står de för en kolkälla till bakterierna. Jag tror säkert att drivved i akvariet reducerar nitrater.

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Trä kan man ju aldrig få för mycket av.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Det _blir_ bakterieblomning (& kanske infusorieblomning). Dimman lättar efter ett par tre dagar, men då är de flesta alger döda och nitraten har rasat drastiskt. Fisk och högre växter är dock fortfarande i livet, om det inte blivit syrebrist.

    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Detta är helt nytt för mig, mycket intressant!

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Det är en sak jag oroar mig för - till skillnad från i havet så finns det inte så mycket liv i sötvatten som bökar runt i sandbottnar, så det kan bli problem med alger & detritusansamling på ytan av sanden.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Det finns nog mer än man kanske tror. Malayisk sandsnäcka är ju en bra kandidat. En bra detritus ätare är ju oxå pallettcikliden, väldigt trevlig på alla sätt och vis faktiskt.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Måste säga att jag är stum av beundran inför dessa sofistikerade idéer!<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Instämmer!

    Mvh

    olof

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jag kommer inte heller att få nån sumpgasproduktion, eftersom pH ligger så högt.

      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Hur högt måste PH vara då?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      För metan är det väl runt 7, har jag för mig. Don't quote me on that, men jag har för mig det. För koldioxid är det avsevärt lägre.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har läst någon artikel någonstans att lavasten skulle fungera som levande sten i sötvatten.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Ja, jag fungerade på det. Jag fick dock för mig att de är ganska så massiva egentligen, dvs det kommer inte in vatten i stenen, bara i de yttre porerna. Fast det är bara min misstanke. Nån som vet?
      Hur är det med pimpsten? Sjunker pimpsten så småningom?


      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...