Plantering javamossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mowgli
    • March 2003
    • 40

    Plantering javamossa

    Hur kan jag mer plantera javamossa, förrutom på rot eller sten?
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    #2
    Den kan man väl i princip plantera hur som helst. Jag hade min som en "boll" i ena hörnet. Bara tyng ner den med lite grus så den håller sej på plats. Ynglerna älskade den!

    Kommentar

    • Niizze
      • February 2003
      • 206

      #3
      Går ju i princip att plantera var som helst.
      Hade hela min bakgrund full t.ex.
      Det är ju egentligen bara fantasin som sätter gränsen.
      Brukar ibland bara släppa ner mossan och se var den hamnar.



      Niizze Plugg
      /Niizze

      Kommentar

      • Mowgli
        • March 2003
        • 40

        #4
        Tackar så mycket. Ska prova när jag kommer hem.

        Kommentar

        • Hanzo
          • January 2003
          • 206

          #5
          Er det noen som har en god måtte å få den til å ligge flatt langs bunnen som en gressmate? Bare bre den ut og legg grus over?

          Kommentar

          • Cathrin
            • July 2002
            • 387

            #6
            Jag har upptäckt att det växer javamossa på bottnen i mitt stora kar, på 2 ställen. Den har hamnat där av en slump och jag tycker att det är väldigt vackert. Det jag har läst om javamossa är att den växer som en matta vid mycket god belysning och att den växer rakt upp eller som en boll vid lite ljus. Jag tror inte att jag har speciellt mycket ljus nere på bottnen, men den verkar trivas där i alla fall. Den som växer på roten ser nästan ut som ett paraply, den växer horisontellt ut från roten. Jag slutade slamma bottnen för över ½ år sen och det är sedan dess som mossan börjat växa på gruset. Dessutom har jag väldigt grovt bottenmaterial, grus från Storsjön med upp till 5 cm stenar i så det är ganska lätt för växter att fästa på dem.

            Vänligen

            *~~~CL~~~*
            *~~~CL~~~*

            Kommentar

            • Ulla
              • April 2002
              • 1163

              #7
              Man kan fästa mossan vid skifferplattor med fisklina eller hårnät. Sen finns det speciella plastnät som används till att fästa riccia på. ADA säljer såna så det borde ju finnas ute i handeln med.

              Ska du fästa mossan på t ex en bakgrund av kork så kan du använda plastklädda eller rostfria märlor/ häftklamrar. Tror inte heller att några vanliga häftklamrar gör någon skada i ett stort akvarium om de rostar upp.

              Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
              Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Tvinna ihop mossan till en tråd och knyt den kring något som flyter (kork, frigolit) - vips har du en trevlig och lite trolsk flytväxt.

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #9
                  Jag har vid nått tillfälle fäst javamossan med tråd så att den växer upp och täcker en hel baksida av ett akvarium. Ser mycket trevligt ut och är jättebra för alla yngel. Har dock inte kvar det karet längre.


                  Akvarievännerna I Borås
                  http://www.bostream.nu/blue/aib
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • Hanzo
                    • January 2003
                    • 206

                    #10
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jag har vid nått tillfälle fäst javamossan med tråd så att den växer upp och täcker en hel baksida av ett akvarium. Ser mycket trevligt ut och är jättebra för alla yngel. Har dock inte kvar det karet längre. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Hmm, høres ut som en meget bra ide! Tror jeg skal prøve denne fremgangsmetoden selv.

                    Kommentar

                    • davide
                      • February 2003
                      • 1093

                      #11
                      Har läst någonstans att javamossan fastnar bättre i rötterna/stenarna om man inte har dem i allt för starkt ljus, stämmer det?


                      MVH David
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...