Lysrör till växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • masse_86
    • January 2003
    • 301

    Lysrör till växter?

    Jag har en 2 rörsramp.
    Ska jag ha:

    ett sunglo och ett aquaglo?
    ett floraglo och ett aquaglo?
    eller några andra lysrör ni rekomenderar?

    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse
    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    #2
    Hva står i karet ditt? Selv kjøpte jeg noen spinndyre JBL rør, et for plantevekst, og et for fargen på fisken. Hvert rør kostet over 200 kroner. Viste seg at det beste valget kansje hadde vært å satse på Philips sine dagslysrør, 965 eller hva de heter. Det er gode all-round rør som tjenner bådde planter og fisk. Dersom jeg ikke tar feil så hadde du omtrent en halv watt per liter? Da tror jeg nok du skal ha et rør for plantevekst, også kansje et dagslysrør i tillegg for bedre fargegjengivelse?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Om man bara får välja på de kombinationer du satt upp ovan så skulle jag helt klart välja SunGlo+AquaGlo. SunGlo lyser starkt och rekommenderas av Tropica om jag inte minns helt fel. Jag gissar dock att det har ett lite gulaktigt/varmt sken som kompenseras av AquaGlo:ens kalla sken.
      FloraGlo:en har ett bisarrt spektrum för att vara växtrör. Den har låg output i områden som används av växter (klorofyll-B, karotenoider)(!?). Stay away.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • masse_86
        • January 2003
        • 301

        #4
        Har du några andra kombinationer som skulle fungera bättre både för fiskarna och växterna?

        Det mesta går att fixa själv!!!
        //Masse
        Det mesta går att fixa själv!!!
        //Masse

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Nej när det börjar handla om så pass bra fullspektrumrör så är det föga skillnad, eller ingen alls, mellan olika märken - färgsmaken får helt och hållet bestämma.
          Det absolut snyggaste rör jag någonsin sett är JBL Solar Tropic. Vitt och fantastisk naturtrogen färgåtergivning men med ett precis lagom mycket svagt gulstick som gör att burken får ett hett tropiskt utseende. Kombinerat med en ljus sandbotten är öken-känslan total.
          Därför är det lite märkligt att jag har 4 st 10000K Aquarelle och 2 st Osram Biolux i min egen burk, men jag tycker det fungerar bra. Ju kallare ljus desto lättare att få bottenkrypande växter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • masse_86
            • January 2003
            • 301

            #6
            Mitt akvarie är bara 34cm högt så kanske 2st aquarelle skulle va en bra ide?

            Betyder det också att växter likande cabomba eller Bacopa blir tätare?

            Det mesta går att fixa själv!!!
            //Masse
            Det mesta går att fixa själv!!!
            //Masse

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Betyder det också att växter likande cabomba eller Bacopa blir tätare?
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Både nja och njo, men det är inte så tydligt.

              Det blir framförallt mer tätare, finare och mer utfärgade blad när växten är mer begränsad av ljus än CO2 - växten kan fördela sin energi på ett annorlunda sätt när det är på detta sätt. Det går att läsa mer om här:
              http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=204
              (obs 4 delar)

              Om man får lov att generalisera lite kan man väl säga att det med andra ord oftast är bättre att ha rejält med CO2 än rejält med ljus.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...