Mycket växter = inga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #16
    Hej!

    Jag har 150 lit med nitrathalt på 25-50 redan i kranen. Jag har genomströmning på 400 lit/tim genom en bit blå filtermatta som ligger ovanpå karet och är luftad på ovansidan. Den har måtten 20x80x5 cm. Vattnet går ner som en fors i akvariet igen. 2 st lysrör 30w 830. Bra flöde, bra syresättning, bra filter, bra belysning.
    Algerna tog över och höll på att kväva växterna.
    Nu göder jag med mäsk co2 och flytande gödning enligt defdacs rekomendation. Alla 6 sorters växter växer jättefort. Mina limnophila växer minst 10 cm/vecka och skjuter sidoskott som bara den.

    Det är nog svårt att tränga bort alger utan växter.

    Urban

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Vi kanske ska flumma ihop en egen förklaring till fenomenet (om det nu existerar, men det tror jag faktiskt att det gör)? Vad sägs om järn och koldioxidbrist som vi redan enats om?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Det är kul att flumma 8-)
      Järnbrist tror jag inte pga att de stora vattenmassorna hela tiden byts ut runt varje del av eventuell växtlighet - även om det är extremt låg koncentration järn i vattnet skulle växterna i varje enskiljt ögonblick alltid tillgång till det. Därför är det ett krav med adekvat genomströmning i växtakvarier - tvärtemot vad oldschool-växtakvarister hävdar.
      Koldioxidbrist tror jag absolut på!
      Sedan är det där här med humusämnen och ljusintensitet. De skirare vattenväxterna är extremt ljushungriga vilket förpliktigar med ganska grunda och klara vattendrag - såsom uppströmsbassängerna. Nu har jag inte som du varit på plats och kollat läget (jag var på din Mexiko-föreläsning på Linköpings akvarieförening 8-) men Christel redogör för ganska många olika typer av biotoper och entusiasterna på APD brukar alltid prata om kristallklart vatten med hög CO2 där dom hittar dom intressantare vattenväxterna.
      Nerströms gissar jag att det blir för mörkt pga humusämnen och djup.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Jag har 150 lit med nitrathalt på 25-50 redan i kranen.
      ..snip..
      Den har måtten 20x80x5 cm. 2 st lysrör 30w 830.
      ..snip..
      Det är nog svårt att tränga bort alger utan växter.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Med såpass hög nitrathalt redan i kranen tillsammans med ganska mycket ljus tror jag inte du kan få algreducering hur mycket syre man än trycker ner. Men tillsammans med CO2 och hungriga snabbväxare som snabbt drar ur nitratet har du helt klockrena förutsättningar för ett fantastiskt algfritt växtakvarium =)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...