alg bilder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilmis
    • February 2003
    • 87

    alg bilder?

    ÄR det någon som vet någon sida där de finna bilder på alger.. så jag kan försöka se vilka alger jag har fått ? :/
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Här har du lite bilder:
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Wilmis
      • February 2003
      • 87

      #3
      Tack så mycket...

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Du måste ha ett mikroskop och bra böcker för att veta vilka alger du har. Annars blir det bara mer eller mindre intelligenta gissningar. Oftast mindre.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Du måste ha ett mikroskop och bra böcker för att veta vilka alger du har. Annars blir det bara mer eller mindre intelligenta gissningar. Oftast mindre.
          Nu ska ju iofs inte en hobbyist klassificera alger i exakt rätt genus osv utan mest för att få ett vedertaget namn inom akvaristiken så att man därifrån kan lära sig mer om den sort man har det jobbigt med.

          Visst kan det bli knasigt, men det vore knasigare att inte ens försöka för att man inte har mikroskop och labb hemma..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Hehe, jag visste att du skulle svara så. Vedertagna namn inom akvaristiken är inte värda mycket om man menar helt olika organismer med namnen. Det som kallas svartalger t ex kan vara allt från alger, cyanobakterier, bakterier och mossdjur till svampar. Om man har problem med svamp är det lite annorlunda än om man har problem med grönalger.

            Men visst kan man gissa. Bara man vet att det är gissningar.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Men visst kan man gissa. Bara man vet att det är gissningar.
              Ja, annars vore man bra förvirrad
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ta även en titt här:


                Har väl tyvärr varit lite slapp att hålla den uppdaterad - jag har haft flera algutbrott jag aldrig utrett närmare. Men de som finns är bra. Såg f.ö. att ena bilden på staghorn på den tidigare länken var fel, och visar en Cladophora...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Här finns lite till:
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...