CO2 i kranvatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    CO2 i kranvatten??

    Hej!
    Hur mycket CO2 finns det i vanligt kranvatten? Klarar sig ett 112-liters akvarium (mkt växter) med Co2 som finns i vanligt vatten om man gör 1/3 vattenbyte per vecka?

    Kan jag skada firrarna/växterna om de inte får co2?

    Tack på förhand!
  • Suz
    • September 2007
    • 48

    #2
    Firrarna behöver ingen koldioxid, men däremot växterna. Hur mkt det finns i kranvatten vet jag däremot inte.

    Kommentar

    • Drullputt
      • February 2006
      • 72

      #3
      Själv kolsyrar jag vattnet i sodastreamern som jag sedan häller ner i mitt 10 liters räk/växtburk, bubblar som tusan från växterna

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #4
        Generellt kan man säga såhär:
        Olika växter behöver olika ljus. De flesta man kan köpa i affären kräver inte särskilt mycket ljus.
        Har du lite ljus behöves lite näring, det kallas lowtech. Mycket ljus = mycket näring och kallas hightech.
        Mycket näring innebär då att man ska tillsätta CO2 samt mycket PMDD.
        Viktigast i sammanhanget är för växternas del att CO2 tillförsel är konstant och stabil. Detta gäller alltså även om du inte tillsätter det via CO2-tub. För i vattnet finns det ju också CO2 men mycket mindre. Att kolsyra vattnet innan man tillsätter det som drullputten gör är inget jag kan rekomendera då det kommer med största sannolikhet innebära alger.
        Pokerface, sök på forumet på LOWTECH eller DIANA WALSTADT. Då kommer du att få all information om hur du sköter ditt akvarium på bästa sätt.
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • Pokerface86
          • March 2007
          • 86

          #5
          Tack!

          Tack Sintei

          Kommentar

          • Wezzlan
            • December 2007
            • 181

            #6
            I ett av mina kar häller jag i 3 liter kolsyrat vatten från Lidl 1 gång i veckan i samband med VB.. Tycker faktiskt det växer bättre?
            **180**160**150**105**54**20**15**

            Kommentar

            Arbetssätt...